Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علت از نگاه رسانه ها: اختلاف با ترامپ بر سر مساله ایران خبر برکناری بولتون با استقبال دولت ایران همراه بوده است. ایرنا، خبرگزاری دولت فروپاشی تیم ب را تیتر کرد. حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور نیز در توییتی نوشت...

برکناری بولتون چه تاثیری بر روابط ایران و آمریکا خواهد داشت؟

بورس24 : جان بولتون، مشاور امنیت ملی تندروی دولت ترامپ برکنار شد. بسیاری از رسانه‌ ها یکی از علت‌ های اصلی برکناری او را اختلاف با ترامپ بر سر مساله ایران می‌ دانند. هر چند دمکرات‌ها در آمریکا و دولت مردان ایرانی از اخراج بولتون ابراز رضایت کرده اند، اما به نظر نمی‌رسد بعد از این اتفاق هم تغییر عمده‌ای در روابط ایران و آمریکا اتفاق بیافتد.

شب گذشته ترامپ با بیان اینکه با بسیاری از مواضع بولتون مخالف است اعلام کرد دیگر در کاخ سفید نیازی به او نیست. بولتون هم استعفای خود را اعلام کرد. آنطور که رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده اند اختلاف بر سر مذاکرات صلح افغانستان دلیل برکناری او بوده است. بولتون برخلاف ترامپ شدیدا مخالف توافق آمریکا با گروه طالبان بود. بولتون ظرف چند روز گذشته به شدت از مذاکره با رهبران طالبان در کمپ دیوید آن هم تنها چند روز مانده به سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر شکایت داشته و به ترامپ هشدار داده بود.

اما این تنها دلیل برکناری بولتون نیست. بحران هسته‌ای شبه‌جزیره کره، تنش تجاری با چین، سردی روابط ایالات متحده و اتحادیه اروپا از‌جمله موارد اختلاف‌نظر ترامپ و بولتون به شمار می‌آمد. اما مورد دیگر اختلاف که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ های داخلی و خارجی قرار گرفته است اختلاف ترامپ و بولتون بر سر مساله ایران است.

به گزارش نیویورک تایمز جدایی جان بولتون دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که ترامپ برای دیدار با رهبران کشور‌هایی تمایل نشان می‌ دهد که از نظر تندرو‌های دست راستی مانند جان بولتون دشمنان قسم خورده آمریکا هستند: کره‌شمالی و ایران.

بولتون را می‌توان تندروترین چهره ضد ایرانی در دولت ترامپ دانست. کلیف کوپچان، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا بعد از برکناری بولتون به رویترز گفت: «وقتی بحث ایران می‌شد انگار ناف بولتون را با "نه" بریده بودند». به گفته خود بولتون او بیش از یک دهه است که از منافقین حمایت کرده است. بولتون در سال ۲۰۱۵ در نیویورک تایمز نوشت: «برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید.»

همچنین واشنگتن تایمز به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشت تصمیم ترامپ برای لغو حمله هوایی به ایران بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی، بولتون را مستاصل کرد. او همچنین با ایده دیدار ترامپ و روحانی مخالف بود.

خبر برکناری بولتون با استقبالدولت ایران همراه بوده است. ایرنا، خبرگذاری دولت "فروپاشی تیم ب" را تیتر کرد. حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور در توییتی نوشت: «به حاشیه‌رفتن و سپس حذف بولتون یک حادثه نیست بلکه نشانه‌ای قاطع از شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا در مواجهه با مقاومت سازنده حداکثری ج. ا. ایران است».

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم نوشت «با اخراج بزرگ‌ترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت‌ های ایران مواجه خواهد بود.»

اما ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهار نظر درباره اخراج جان بولتون شده بود، گفت: «ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظری نمی‌کنیم.» شاید اگر خبرنگار آمریکایی در مورد احساس ظریفاز این برکناری می‌ پرسید پاسخ بهتری می‌گرفت.

منبع: فرارو 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24