Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

محسنی اژه ای: مسئولان معتقد بودند که قاچاقچیان چمدان چمدان ارز را از کشور خارج کردند

بورس24 : مراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این مراسم گفت: خداوند را بی نهایت از باب تمام نعمتهایش و از باب نعمت ولایت سپاسگزارم.

وی افزود: خدا را از اینکه توفیقی حاصل شد که در این حرم مقدس و شهر مقدس در خدمت شما مدیران و زحمتکشان حضور داشته باشم، سپاسگزارم.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: بنده به سهم خودم ازهمه شما تشکر می‌کنم و بخصوص از سرورانی عزیزی که برما منت گذاشتند و دعوت قوه قضاییه را پذیرفتند و ساعاتی از وقتشان را در اختیار گذاشتند و به طور خاص آقای علم الهدی نماینده ولی فقیه، آقای استاندار و همه مقامات لشکری و کشوری که در جلسه حضور دارند و از همکاران خودم تشکر و تقدیر دارم.

وی گفت: ماه محرم را خدمت حضرت بقیه الله (عج) تعزیت عرض می‌کنیم و با خون شهدا تجدید بیعت می‌نماییم و از درگاه الهی مسئلت می‌کنیم که در راه حسین (ع) باقی بمانیم.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: آن ترامپی که به عنوان شیطان بزرگ و راس شیطان‌ها آن حرف‌ها را می‌زد، امروز برای برقراری ارتباط پیغام به فرانسه و غیرفرانسه می‌دهد. استقامات، ایستادگی، بصیرت، همدلی و هماهنگی عامل این رخداد است. انشاءالله بتوانیم دراین مسیر تاسی از امام حسین (ع) بکنیم و به مردم و کشورمان خدمت نماییم.

وی با طرح این پرسش که چه زمانی این صفا، صمیمیت، همدلی و همراهی، هم در ایمان و هم در قلب و مهم‌تر از آن‌ها در عمل بوجود می‌آید، در پاسخ گفت: این یک نقطه و اتکا و مبنایی می‌خواهد که همه را بتواند دور هم جمع کند و آن ولایت و ولی فقیه است و اگر ما امروز همه حول محور حبل الله بدنبال ولایت و، ولی فقیه حرکت کنیم، خیلی از این مسائل حل می‌شود.

**تاکید بر انتخاب مدیران شایسته با روحیه انقلابی، جهادی و خیرخواه/ نقش مدیر در انجام بهتر امور و سرعت بخشیدن به کارها تاثیرگذار است/ باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند با وجود موانع، کار را جلو ببرد

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه نقش مدیر درهر دستگاه و مجموعه‌ای بسیار حائز اهمیت است، گفت: این موضوع را مرتب در قوه قضاییه بیان می کنیم و من نیز بسیار بر این نکته تاکید دارم که باید نقش مدیر را جدی گرفت و هرکجا در مجموعه بزرگ و کوچک، استان و کشور اگر مدیران خوب و شایسته با روحیه انقلابی و جهادی و خیرخواه انتخاب کنیم با همان قوانین و مقررات موجود کار به نحوی پیش می‌رود و اگر خدای ناکرده مدیر دیگری را انتخاب کنیم، با وجود آنکه قانون همان قانون است، اما شیوه پیشرفت کار به گونه دیگری می شود.

وی ادامه داد: هم در دستگاه قضایی و هم در دستگاه غیر قضایی باید این نکته را بدانیم که نقش مدیر تا چه اندازه در انجام بهتر امور و سرعت بخشیدن به کارها تاثیرگذار است و باید با توجه به این موضوع، مدیر را انتخاب کنیم. باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند با وجود موانع، کار را جلو ببرد.

وی با اشاره به صحبت های استاندار خراسان رضوی یادآور شد: ایشان گفت که تا چه اندازه توانسته موفقیت پیدا کند. حال با توجه به گفته های وی، باید پرسید آیا قانون عوض شده است؟ آیا مشکلاتی که در کل کشور هست، در اینجا نیست؟ به نظر من عامل بخش اعظم موفقیت‌ها روحیه مدیر است که از مسائل حاشیه‌ای دوربوده و به اولویت‌ها پرداخته است و براین نکته تاکید داشته که اکنون زمان جنگ اقتصادی است و رهبری هم می گویند که الان مساله مهم بحث اقتصاد است و اقتصاد نقطه کلیدی است و دشمن روی مساله اقتصاد و معیشت تمرکز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: باید مسائل اصلی را در اولویت قرار داد. نقش مدیر مهم است و باید همه باهم تلاش کنیم و آقای صادقی هم تلاش می کنند تا با انتخاب یک دادستان خوب بتوانند مسیر کار را جلو ببرند.

**قوه قضاییه از این موضوع که مرحله آخر وارد شود، صد درصد استقبال می‌کند/ دستگاه‌های اجرایی کار خود را به نحو احسن انجام دهند تا اصلا ضرورتی پیدا نکند که قوه قضاییه ورود پیدا کند

معاون اول قوه قضاییه گفت: گاهی گفته می شود که سعی نکنید با بگیر و ببند در سرمایه گذاری ها تاثیر منفی داشته باشید یا بعضی وقت ها عبارت دیگری به کار می برند و می گویند با بگیر و ببند کار جلو نمی‌رود و جلوی فساد گرفته نمی‌شود و لذا ورود دستگاه قضایی باید در آخرین مرحله باشد. اتفاقا قوه قضاییه از این موضوع که مرحله آخر وارد شود، صد درصد استقبال می‌کند که سایر دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های اجرایی کار خود را به نحو احسن انجام دهند تا اصلا ضرورتی پیدا نکند که قوه قضاییه ورود پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اما اگر چنانچه سایر دستگاه‌ها به وظیفه خود به درستی عمل نکردند و مشکلی در جهت مسائل انقلاب ، ارزشهای دینی وانقلابی، مسائل اقتصادی ، فرهنگی و امنیتی پیش آمد، آیا می‌توانیم به عنوان اینکه بقیه کار خود را نکردند، ما وارد نشویم؟ اینکه خلاف وظیفه و وجدان است .

وی افزود: اگر همه بسترها مناسب بود و برنامه ریزی و اجرا به خوبی صورت می‌گرفت، نوبت به قوه قضاییه نمی‌رسید و کسی احضار، بازداشت و محاکمه نمی‌شد.

معاول اول قوه قضاییه ادامه داد: در یکی دو سال اخیر بخصوص از سال ۹۷ تا به امروز محاکماتی که صورت می گیرد، در چند موضوع بیشتر نیست. یک موضوع مربوط به مسئله ارز است. در سال ۹۵ و ۹۶ و حتی اوایل ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار برای کنترل بازار ارز کشور هزینه شد که این رقم برای سال ۹۶ نزدیک به ۱۸ میلیارد بود. از این مبلغ که در این راستا مصرف شد، چقدر گره گشایی برای کار مردم صورت گرفت و چقدر دست مصرف کننده رسید؟

معاول اول قوه قضاییه با یادآوری خروج غیر قانونی ارز از کشور بیان کرد: با توجه به این شرایط مسئولان ذی ربط به بانک مرکزی و غیر بانک مرکزی متوسل شدند تا به این موضوع رسیدگی شود و با توجه به اینکه در نیمه دوم سال ۹۶ واوایل سال ۹۷ وضع بازار درمورد مسئله ارز بسیار ملتهب بود، مسئولان معتقد بودند که قاچاقچیان چمدان چمدان ارز را از کشور خارج کردند و لذا به نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی و قوه قضاییه متوسل شدند تا از اقدامات آنها جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: چنانچه درست تدبیر می شد و این ۱۸ میلیارد در سال ۹۶ با تدبیر درست به دست مردم می‌رسید، نیاز به ورود قوه قضاییه به موضوع نبود و نیروی انتظامی با اینهمه مشکلات و کمبود نیرو و امکانات تعداد قابل توجهی از نیروهای آگاهی و عملیات خود را به صورت آشکار و پنهان در تهران و بعضی از استانها برای این موضوع به کار نمی‌گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای افزود: قوه قضاییه و نیروی انتظامی وارد شدند و نیروهای جان بر کف انتظامی شب و روز تلاش کردند عناصر اصلی برهم زننده بازار را پیدا کرده و به شناسایی و دستگیری افراد اقدام کردند و به کسی رسیدند که عمده ارز از آنجا داده می‌شود.

**خیلی از قاچاقچیان و دلالان کف خیابان را پیگیری کردیم و به نقطه‌ای رسیدیم که معلوم شد مستقیما زیر نظر بانک مرکزی این کار را می‌کنند

وی تصریح کرد: خیلی از قاچاقچیان و دلالان کف خیابان را پیگیری کردیم و به نقطه‌ای رسیدیم که معلوم شد مستقیما زیر نظر بانک مرکزی این کار را می‌کنند و حال گله‌مندی و شکایت پیش می‌ِآید. در شرایطی که شیطان بزرگ شاخ و شانه می‌کشد و مشکلات بانکی به وجود آمده، ما باید به بهترین وجه از ارز موجود کشورمان استفاده کنیم.

وی با اشاره به واردات گفت: بخشی از پرونده‌های مورد رسیدگی مربوط به کسانی است که ارز دولتی گرفتند و یا مطلقا جنسی وارد نکردند یا با ارز دولتی جنس را وارد کرده و نگه داشتند و با نرخ ارز روز و گاهی بیشتر از آن همان کالا را به مردمی که تحت فشار تحریم دشمن بودند، عرضه کردند.

**اگر ارز را به کسی که کالای ضروری وارد می‌کند تخصیص می‌دادیم و بر آن نظارت می‌کردیم، حتما نوبت به قوه قضاییه نمی‌رسید

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای بیان کرد: اگر ارز را درست و به کسی که کالای ضروری و مورد نیاز را وارد می‌کند تخصیص می‌دادیم و بر آن نظارت می‌کردیم، حتما نوبت به قوه قضاییه نمی‌رسید.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: بخشی از کسانی که محاکمه می‌شوند، کسانی هستند که تسهیلات بانک را که باید به سمت تولید و سرمایه‌گذاری می‌رفت، گرفتند و مشخص نیست آن را به کجا بردند.در شرایطی که نیاز داریم سکه به نحوی توزیع می‌شود که قیمت آن افزایش ناگهانی نیابد، به عنوان مثال فردی ۳۸ هزار عدد سکه می‌خرد؛ سوال اینجاست پول آن را از کجا می‌آورد؟

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای ادامه داد: این فرد تسهیلات را به نام توسعه تولید از بانک گرفته و برای سرمایه‌گذاری در بازار، سکه خریده است و پولی که باید در سرمایه‌گذاری صرف می‌شد با خرید ۳۸ هزار سکه در یک بار بازار سکه را به هم ریخت.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: ما از اینکه مرحله آخر باشیم و قوه قضاییه تا جای ممکن بگیر و ببند نکند، استقبال می‌کنیم؛ اما اگر سایر ارگان‌ها به وظایف خود عمل نکردند ،قوه قضاییه نمی‌تواند ورود نکند. وظیفه قانونی قوه قضاییه است که وارد شود و اگر وارد نشود، باید بگویند چرا وارد نشدید؟

وی افزود: به عنوان مثال در جایی مجوز برای اقدام فرهنگی اعطا می‌شود؛ اما تبدیل به یک اقدام ضدفرهنگی می‌شود. آیا برای مجوز محاسبات لازم را داشته‌اید و بعد از ارائه مجوز نظارت می‌کنید در پوشش آن، اقدامات ضد امنیتی حاصل نشود.

**اگر سایر ارگان‌ها به وظایف خود عمل نکردند ،قوه قضاییه نمی‌تواند ورود نکند/ دلیل ورود قوه قضاییه این است که آن کاری که باید توسط دیگران انجام می‌شد، نشده است

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای گفت: اگر شما متعهد نمی‌شوید و در آن قسمت‌ها کوتاهی می‌شود، باید قوه قضاییه وارد شود. ما نمی‌توانیم به صرف اینکه چون مجوز صادر شده، کاری به انحراف‌ها نداشته باشیم. امروز بخشی از مسائلی که مورد انتقاد قرار می‌گیرد این است که چرا قوه قضاییه وارد فلان موضوع شده است؟ دلیل ورود قوه قضاییه این است که آن کاری که باید توسط دیگران انجام می‌شد، نشده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای خاطرنشان کرد: مسئله چهارم در پرونده‌های عمده در این روزها تغییر کاربری‌ها و تصرف منابع طبیعی است. حال سوال این است که چه کسی متولی منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز است؟ اگر آن تشکیلات وظیفه‌اش را در این مورد انجام نداد، طبعا قوه قضاییه وارد می‌شود که یک نمونه آن را در استان خود دیده‌اید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دادگستری خراسان رضوی در پرونده‌ای که احیانا با کم کاری‌ها و کوتاهی‌های دیگران ایجاد شده بود فقط به جنبه حقوقی پرونده نگاه نکرد، گفت: قوه قضاییه در پرونده‌ای که به یک معضل اجتماعی تبدیل شده بود و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم را با مشکل مواجه کرده بود، فقط به مسئله حقوقی بسنده نکرد؛ بلکه به دولت ، استانداری و … کمک کرد تا مشکل حل شود.

**قوه قضاییه در بسیاری از پرونده‌ها فراتر از وظیفه اداری‌اش عمل می‌کند

وی اضافه کرد: امروز واقعا قوه قضاییه در بسیاری از پرونده‌ها فراتر از وظیفه اداری‌اش عمل می‌کند؛ چرا که می‌داند بر اساس وظیفه انقلابی، اسلامی و مردمی اش باید به مسائل رسیدگی کند.

معاول اول قوه قضاییه با بیان اینکه به سهم خودم از حاضرین در این جلسه و حمایت‌های آیت الله علم الهدی از رئیس دادگستری خراسان رضوی و دادستان مشهد تشکر می‌کنم، گفت: آقای مظفری طلبه‌ای فاضل و خوش فکر است و بنده به سهم خودم از خدمات وی تشکر می‌کنم و آرزوی توفیق بیش از پیش در مسئولیت آینده‌ دارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: آقای صادقی واقعا نیروی مخلصی است و از پله‌های پایین به بالا ارتقاء یافته است. وی مدیریت بخش قضا در دو استان قابل توجه سیستان و بلوچستان و گیلان را بر عهده داشته‌ و در چند سال اخیر نیز در سمت دادستانی مشهد مشغول فعالیت بوده که همه شما بهتر از من به کار وی آشنا هستید.

وی با تأکید بر اینکه نباید هیچگاه از خودمان راضی باشیم، اظهار کرد: نکته‌ای که مهم است این است که باید همیشه خودمان را بدهکار مردم بدانیم و از خودمان راضی نباشیم؛ چون در غیر اینصورت کم کار می‌کنیم و غفلت می‌ورزیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: توصیه اول من به آقای صادقی این است که با همفکری، ورودی پرونده‌ها را به دستگاه قضایی کم کند. اگر ما این تعداد ورودی داشته باشیم، هر چقدر هم تلاش کنیم، عقب هستیم و نمی‌توانیم روی پرونده‌های اصلی تمرکز پیدا کنیم و آن دقت و استحکامی که اسلام از ما می‌خواهد را انجام دهیم. طبیعی است وقتی حجم کار بیش از اندازه شد از کیفیت کاسته می‌شود.

وی بیان کرد: توصیه دوم من این است که اگر می‌خواهیم عدالت گستر باشیم، از خودمان شروع کنیم. اگر عدالت را درباره خود و در مجموعه خود اجرا کردیم، امیدوار هستیم که در جاهای دیگر نیز عدالت محقق شود.

**برای رسیدگی به محرومین و مستضعفینی که به فرمایش امام راحل(ره) زبان گویا و قلم توانا و پول رفت و آمد به محکمه و گرفتن وکیل را ندارند، ساز و کاری ایجاد کنید

معاول اول قوه قضاییه خطاب به مدیرکل جدید دادگستری خراسان رضوی گفت: در عدالت ، دقت ، سرعت ،‌خدمت بی منت به مردم و بخصوص رسیدگی به محرومین و مستضعفینی که به فرمایش امام راحل(ره) زبان گویا و قلم توانا و پول رفت و آمد به محکمه و گرفتن وکیل را ندارند، ساز و کاری ایجاد کنید و به این موارد توجه داشته باشید.

گفتنی است: در این مراسم غلامعلی صادقی که پیش از این دادستان مرکز استان خراسان رضوی بود به عنوان رئیس کل دادگستری استان معرفی شد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری رئیس کل دادگستری سابق دادگستری خراسان رضوی نیز چندی قبل به عنوان رئیس کل دادگستری قم معرفی شد.

منبع: میزان

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24