Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امکان تغییر دامنه نوسان بازارپایه جدید تا ۵ درصد!! مدیرعامل فرابورس در گفت و گو با بورس ٢۴ از ظرفیت های دستورالعملی سخن گفته که مهمترین دغدغه امروز بازار بود... خواندن این مصاحبه به فرابورسیان توصیه می شود...

خبر شبانه ؛ اما مهم

بورس24 : بالاترین مقام اجرایی فرابورس ایران به آخرین ابهامات و دغدغه ها درباره بازار پایه پاسخ داد.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس24 از داینامیک و پویا بودن دامنه نوسان بازار پایه بر اساس دستورالعمل جدید خبر داد و اعلام کرد: سهامداران از بابت ایستا بودن دامنه نوسان نگران نباشند بلکه بر اساس ظرفیت‌های دستورالعمل جدید این امکان وجود دارد که در صورت بروز گره‌های معاملاتی در سهام بازار پایه بتوان دامنه نوسان را در سهامی که با این چالش روبه‌رو هستند، همچنین در صنایع و نمادهای معاملاتی مختلف این بازار از دامنه یک، دو و سه درصد تا حداکثر 5 درصد مانند دامنه نوسان در بازارهای عادی بورس و فرابورس افزایش داد.

این مقام مسئول همچنین با اعلام این که در اصلاحات جدید بازار پایه عنوان شده است یک‌بار در هفته و در معاملات روز دوشنبه در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز حراج پایانی وجود خواهد داشت از امکان افزایش این حراج‌ها برای روان شدن معاملات بازار پایه در صورت تشکیل صف‌های خرید یا فروش به چندین حراج در هفته خبر داد.

خوش‌بینی بازار به اصلاح مقررات

هامونی در پاسخ به نگرانی سهامداران شرکت‌هایی که در بازار پایه قرار دارند، اما دارای بنیان قوی هستند عنوان کرد: سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها اصولا نباید در این زمینه نگران باشند زیرا اصلاح اخیر در مقررات بازار پایه بر معاملات شرکت‌های سودآور تاثیری ندارد و سهامداران این شرکت‌ها سود خود را دریافت خواهند کرد، پس اگر شرکت سودآوری خریداری شده است پس طبیعتا تغییرات قوانین نمی‌تواند روی آن موثر باشد.

وی با اعلام این که معاملات چهارشنبه بازار پایه بدون دامنه نوسان بود اما با اعلام اصلاحات جدید این بازار نوسانات میانگین بازار تنها به منفی 4-5 درصد رسید، افزود: مضاف بر این که در معاملات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز بالغ بر 800 میلیارد تومان دادوستد در بازار پایه رقم خورد که نشان‌دهنده این میزان تقاضا در بازار بود.

مدیرعامل فرابورس که با خبرنگار بورس24 سخن می گفت ، در تشریح روند معاملات چهارشنبه بازار پایه نیز گفت: در معاملات این روز عده‌ای از سهامداران در همین بازار خرید کرده‌اند که نشان می‌دهد به افق بلند این بازار خوش‌بین هستند. در همین روز 422 میلیارد تومان ارزش معاملات در بازار پایه و تعداد معاملات بیش از 150 هزار معامله برای بیش از 42 هزار نفر بوده است و تکرار می‌کنم رصد اولین روز پس از ابلاغ دستورالعمل جدید بازار پایه نشان می‌دهد برخلاف نگرانی‌هایی که در برخی سهامداران به برخی دلایل مشاهده می‌کنیم، تعداد زیادی نیز به آینده این بازار خوش‌بین هستند.

او در خصوص انتقادات مطرح‌شده در رابطه با ناگهانی بودن تغییرات و لزوم بسته شدن نماد شرکت‌ها بلافاصله پس از ابلاغ اصلاحات دستورالعمل بازار پایه بیان کرد: اصلاح مقررات بازار پایه مسبوق به سابقه است و ما پیش‌تر نیز هنگامی که قوانین این بازار برای بهبود با تغییراتی مواجه می‌شد، مدت زمانی را تا توقف تمامی نمادهای بازار پایه به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بازار فرصت می‌دادیم تا در فضای مقرراتی موجود، استراتژی حضور خود را در این بازار تعیین کنند.

امکان تجدیدنظر در نرخ کارمزد بازار پایه

مدیرعامل فرابورس همچنین در جواب به این انتقاد که در اصلاحات جدید بازار پایه دامنه نوسان نسبت به مالیات و کارمزد کوچک‌تر شده گفت: بهر صورت تعیین رقم مالیات در حیطه اختیارات ارکان بازار سرمایه قرار ندارد، اما در نظر داریم که برای افزایش قدرت نقدشوندگی بازار در خصوص کاهش کارمزد بازار پایه تجدیدنظر کنیم.

هامونی با اعلام اینکه می‌توانیم برای سهام موجود در بازار پایه فعالیت بازارگردان را عملیاتی کنیم عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های خوبی که در دستورالعمل جدید بازار پایه گنجانده شده امکان فعالیت بازارگردان در بازار پایه است و نیز اصلاحاتی که ناشران این بازار را به سمت شفافیت بیشتر در ارائه و انتشار اطلاعات سوق می‌دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران عنوان کرد: برای تبیین مقررات و اصلاحات جدید بازار پایه نیز که نویدبخش بازاری رسمی‌ و کاراتر از بازار فعلی پایه برای بازار سرمایه کشور است، در تلاشیم تا در فرصت باقی‌مانده تا موعد اجرای مقررات آن؛ یعنی در تاریخ 25 شهریورماه از ابزارهای بصری نظیر موشن‌گرافیک و ... برای انتقال اطلاعات به مخاطبان و فعالان بازار سرمایه بهره ببریم.

عمده اصلاحات بازار پایه پیرامون چیست؟

هامونی تاکید کرد که در راستای نظرات فعالان بازار مبنی بر تدریجی بودن اجرای قوانین بازار پایه، مظنه‌ها که قرار بود مخفی ‏باشد در پی اصلاحات انجام‌شده فعلا به صورت کامل نمایش داده می‌شود. همچنین برگزاری آزمون جزو موارد دستورالعمل بازار پایه بود که ‏این موضوع نیز در دستور کار قرار نگرفت.‏

وی با اشاره به اینکه در دستورالعمل اولیه روزهای معاملاتی در تابلو «ج» بازار پایه سه روز در هفته بود، اما در نسخه جدید امکان ‏خریدوفروش سهام در تابلوهای بازار پایه در تمامی روزهای معاملاتی وجود دارد، افزود: علاوه بر این با اصلاحات نهایی ‏دستورالعمل، در شرایط خاص افزایش تعداد حراج‌ها در طول هفته معاملاتی امکان‌پذیر است.‏

مدیرعامل فرابورس در این گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار بورس24 با تاکید بر این که سرمایه‌گذارانی که بر اساس مطالعه و تحلیل به خرید سهم‌های ارزنده اقدام کرده‌اند، در ‏معاملات خود تحت‌الشعاع جوهای روانی و فضای هیجانی بازار نشوند، اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام‌شده، کسانی که در فضای ‏مجازی اخبار غیرواقعی در خصوص دستورالعمل بازار پایه منتشر کرده‌اند، خود استراتژی خرید را در معاملات دو روز اخیر بازار ‏پایه اتخاذ کرده‌اند.‏

بازارگردانی ظرفیت جدید بازار پایه

وی در خصوص نمادهایی نیز که در بازار پایه جدید از امکان بازارگردانی بهره ببرند بیان کرد: این نمادها مشمول محدودیت‌های دامنه نوسان 1، 2 و 3 درصد نبوده و تا 5 درصد امکان نوسان خواهند داشت، ضمن اینکه این نمادها در طول آکشن نیز این امکان را خواهند داشت که تا 10 درصد نوسان داشته باشند.

مدیرعامل فرابورس توضیح داد: همچنین برای نخستین بار ظرفیتی متناسب با استانداردهای جهانی در خصوص فعالیت بازارگردانی ایجاد شده است به این صورت که قیمت ابتدایی صبح هر روز معامله را بازارگردان تعیین می‌کند و دامنه نوسان بر اساس قیمت تعیین‌شده توسط بازارگردان مشخص خواهد شد. به عنوان مثال اگر بر اساس قیمت اول صبح، سهم بتواند بین 100 تا 105 تومان نوسان کند، بازارگردان می‌تواند فرضا 102 تومان را به عنوان قیمت پایه تعیین کند و سهم در این قیمت، می‌تواند تا 107 تومان نوسان داشته باشد.

ترغیب ناشران بازار پایه به شفافیت بیشتر اطلاعاتی

هامونی همچنین از اقبال بیشتر ناشران بازار پایه به رعایت شفافیت و امکان ارتقا آن‌ها در این بازار گفت: طی دو ماه اخیر 15 شرکت موجود در تابلوهای زرد و نارنجی درخواست پذیرش در بازارهای اول و دوم فرابورس را ‏ارائه‌کرده‌اند که این شرکت‌ها در اولویت بررسی‌های هیات پذیرش قرار خواهند گرفت‎.‎

به گفته وی همچنین 15 شرکت توانسته‌اند به کمک رعایت استانداردهای افشا از تابلوهای نارنجی و قرمز به بالاترین تابلو بازار ‏پایه یعنی تابلو زرد ارتقا یابند که این موضوع قطعا شفافیت و کارایی بازار پایه را افزایش می‌دهد.‏

‏ ‏لازم به ذکر است که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، طی هفته آینده نشستی خبری با حضور مدیرعامل و مدیران فرابورس ایران در ساختمان این شرکت با حضور تمامی خبرنگاران بازار سرمایه برای پاسخگویی به تمامی سوالات و ابهامات بازار پایه برگزار شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24