Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : سازمان بورس و اوراق بهادار در تصمیمی کارمزد کارگزاران بورس کالای ایران را ٣۵ درصد کاهش داد... روز گذشته دبیر کانون کارگزاران در نامه ای خطاب به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از وی خواسته بود تا به ماجرای کاهش کارمزدها ورود کند...

قیچی تنظیم بازار این بار درآمد کارگزاران بورس کالا را برید!!

بورس24 : سازمان بورس و اوراق بهادار در تصمیمی کارمزد کارگزاران بورس کالای ایران را 35 درصد کاهش داد.

روز گذشته دبیر کانون کارگزاران در نامه ای خطاب به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از وی خواسته بود تا به ماجرای کاهش کارمزدها ورود کند.

در این نامه آمده بود : با توجه به این که کارمزد کارگزاران در سال های گذشته هیچ گونه افزایشی نداشته است، ورود ستاد تنظیم بازار به این موضوع، بدون افزایش کارمزدها یا نرخ ها فاقد توجیه است. معاملات آتی سکه و کشاورزی از بورس کالا خارج شده است. کارمزد معاملات بورس کالا در طول سالیان گذشته ثابت بوده و افزایش قیمت کالاها، تنها توانسته بخشی از آثار تورمی هزینه های ثابت و متغیر سالیانه صنعت کارگزاری را در طول سال های بعد پوشش دهد. حجم معاملات بورس کالا در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد کاهش داشته است و اثر افزایش قیمت ها را حتی در سال 98بسیار کاهش داده است.

روح اله میر صانعی در این نامه تاکید کرده بود : صنعت کارگزاری با توجه به نیاز سرمایه گذاران در بورس کالا خود را متعهد به ارائه خدمات متنوع می داند و هزینه های بالای کارشناسی در این حوزه را تحمل کرده است. در راستای این اهداف کارگزاران طی سالیان گذشته افزایش سرمایه داده اند، اقدام به جذب نیروی انسانی ماهر، افراد متخصص و صاحب دانش با مدارک حرفه ای و تحلیلگر بازارهای جهانی (حدود 550 نفر با تحصیلات کارشناسی و بالاتر) کرده اند، هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری مختلف را تحمل کرده اند و اقدام به تجهیز ساختمان های خود نمودند. از سوی دیگر با توجه به ریسک هایی نظیر ریسک اشتباهات معاملاتی، نکول هر یک از طرفین معامله جهت ایفای تعهدات و عدم تکافوی تضامین طرفین (عدم تسویه، تأخیر در تسویه، تأخیر در تحویل، کیفیت و کمیت کالای تحویلی)، احراز هویت و ثبت سفارشات مشتریان که در فعالیت های عملیاتی کارگزاران شامل تسویه مالی و اسنادی و فرآیندهای صدور حواله و... که تماما به کارگزاران منتقل شده است، در مقایسه با میزان درآمد حاصل از کارمزد کارگزاران در این بورس در قیاس با سایر بنگاه های اقتصادی درخارج از بازار سرمایه (مانند کارگزاران بیمه، مشاورین املاک و ...) می توان دریافت که درآمد حاصله صرفا به جهت پوشش هزینه های تحمیلی بوده و مزیت بالایی متوجه کارگزاران نخواهد نمود.

وی در پایان خواسته بود : طیف کوچکی از کارگزاران با شرایط موجود در وضعیت عملیاتی مناسبی هستند و عموم کارگزاران صرفاً به منظور حفظ سهم از بازار خود و دارا بودن مجوز معاملاتی به فعالیت در این حوزه ادامه می دهند. با عنایت به ریسک های مزبور افزایش محدودیت ها و کاهش سطح درآمدی کارگزاران در این حوزه منجر به کاهش فعالیت های فعالان این عرصه و مهم تر از آن موجب سوق دادن کارگزاران و معامله گران به فعالیت های سوداگرانه خواهد شد. به دلایل فوق و با عنایت به مجاز شمردن تخفیف کارمزد کارگزاران تا درصد مشخص در معاملات بورس کالا توسط کانون کارگزاران در صورت توافق کارگزار با خریدار یا فروشنده، این کانون مخالف هرگونه کاهش نرخ کارمزد کارگزاران در این معاملات است.

گفتنی است ، مدیریت نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه ای ابلاغ کرد : در تاریخ ۳۰ مرداد ماه کارمزد معاملات کالاهای مشمول تنظیم بازار در بازار فیزیکی بورس کالای ایران اصلاح شد.بر اساس این نامه که به بورس کالای ایران ارسال شده است نرخ کارمزد کارگزاران به میزان ۳۵ درصد کاهش یافت.

همچنین نرخ کارمزد شرکت بورس کالای ایران به میزان ۵ درصد و سقف کارمزد خرید و فروش کارگزار و بورس کالا به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته است.پیشنهاد کاهش نرخ کارمزد سازمان به میزان 37.5درصد و کاهش سقف کارمزد خرید و فروش سازمان هم به میزان ۱۰ درصد در جلسه آینده شورای عالی بورس مطرح خواهد شد .

بر اساس این ابلاغیه ،  مبنای محاسبه نرخ کارمزد معاملات بازار فیزیکی به قیمت پایانی بر مبنای کمترین قیمت معامله تعیین شد و مقرر شده پس از فراهم شدن امکانات فنی اعمال شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24