Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پول آرامش سیاسی رکود بازارهای موازی عملکرد ۵ ماهه درخور توجه شرکت ها

علت جهش ٢ درصدی شاخص در روز دوشنبه و تشکیل صف های خرید پایدار چه بود؟

بورس24 : بازدهی کلی بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون قابل توجه بوده است ، به طوری که شاخص کل بورس در این دوره 5 ماهه از ارتفاع 159 هزار واحدی به بالاتر از 274 هزار واحد ارتقا یافته است.

در هفته پایانی تیر ماه و زمانی که شاخص کل بورس در ارتفاع 253 هزار واحدی قرار داشت شاید پیش بینی روند آتی بازار امر آسانی نبود. در این روزها بازار کمی اصلاح شد و شاخص کل تا 246 هزار واحد ریخت اما در پایانی ترین روز تیر ماه و همزمان با عبور شاخص از سقف تاریخی خود در ارتفاع 253 هزار واحد ، کارشناسان و فعالان حوزه بازار سرمایه را نسبت به آینده بازار کمی خوش بین تر کرد.

اما طی هفته ها و روزهای گذشته شاخص کل مسیر جالبی را در پیش گرفته است. مسیری که وضعیت کلی آن صعودی است اما همزمان در این روند افزایشی ریزموج هایی نیز دیده می شود. امواجی که با شناسایی آن ها نوسان گرفتن از بازار شاید از هر زمان دیگری آسان تر باشد. البته در این روند خیال سرمایه گذاران بلند مدت تر نیز آسوده است.

اما روز یکشنبه بازار تحت تاثیر اخبار منفی سیاسی قرار گرفت و البته اختلال در سیستم معاملاتی نیز چاشنی کار شد تا بسیاری از سهامداران میل به عرضه و فروش سهام خود داشته باشند. از همان ابتدای ساعت معاملاتی فشار عرضه ها زیاد شد و رفته رفته بسیاری از سهم هایی که تا شنبه صف خرید داشتند را تا تشکیل صف های فروش کشاند.

اما دیروز یعنی دوشنبه بازار روند خود را کاملا تغییر داد و همان سهم هایی که در روز یکشنبه صف فروش شده بودند با تقاضای زیادی همراه شدند و در چشم بر هم زدنی صف خرید شدند. برآیند تقاضاهای مطلوب دوشنبه به رشد بیش از 5 هزار و 600 واحدی شاخص منتهی شد و شاخص را در ارتفاع 274 هزار و 871 واحدی قرار داد.

از همایون دارابی یکی از کارشناسان بازار علت اقبال به بازار دیروز را پرسیدیم. او به خبرنگار بورس24 گفت: یک شنبه شب خبرهای سیاسی مثبتی منتشر شد. خبرهایی که می توان گفت مورد انتظار نبود. یعنی کسی انتظارش را نداشت که آقای ظریف به حاشیه کنفرانس جی 7 برود. بعد از آن نیز اخباری که منتشر شد کاملا مثبت بود.

وی افزود: در نتیجه بازار نتوانست نسبت به این اخبار مثبت واکنش نشان ندهد. در همین حال بازار ارز نیز واکنش سنگینی نشان داد. به نحوی که بهای ارز کم کم قصد ورود به کانال 10 هزار تومانی را دارد.

او در ادامه گفت: ضمنا گزارش های 5 ماهه ای که از شرکت ها در حال انتشار است گزارش های مطلوبی بوده که رضایت فعالان بازار را در پی داشته و بر جو مثبت بازار نیز اثرگذار بوده است.

دارابی در ادامه اذعان کرد: یکی دیگر از نکات بااهمیت که  از جمله دلایل رشد بازار محسوب می شود ، بالا بودن سطح نقدینگی در بازار است. حتی در روز یکشنبه که بازار منفی بود شاهد رشد قابل توجه نقدینگی نسبت به روزهای گذشته بودیم.

این کارشناس بازار تاکید کرد: بنابراین خبرهای سیاسی مثبت، گزارش های 5 ماهه مطلوبی که در حال انتشار است و ورود نقدینگی به بازار سرمایه ناشی از رکود بازارهای موازی دست به دست هم داد و روز دوشنبه رشد خوبی را در بازار و جهش بالایی را در شاخص کل ایجاد کرد.

از او پرسیدیم که وضعیت آینده بازار را چگونه می بیند و این جو مثبت تا چه زمانی تداوم خواهد داشت؟ که گفت: این موضوع بستگی به آن دارد که از نقدینگی که در بازار وارد شده چگونه استفاده شود. اگر عرضه های اولیه افزایش یابد و آرامشی که در حوزه سیاسی حکمفرما شده تداوم داشته باشد و ضمنا بازارهای جهانی نیز کمک کند می توان به بازار اطمینان داشت که به رشد خود ادامه خواهد داد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24