Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یکی از نسبت های مالی P/E است که بدون تردید یکی از پرکاربردترین نسبت های مالی به شمار می رود. قطعا این نسبت می تواند دیدگاه و چشم انداز مناسبی از وضعیت بازار سرمایه به سهامداران ارائه کند.

نقدی بر نحوه محاسبه P/E شرکت‌ها در بورس ایران

بورس24 : یکی از نسبت های مالی P/E است که بدون تردید یکی از پرکاربردترین نسبت های مالی به شمار می رود. قطعا این نسبت می تواند دیدگاه و چشم انداز مناسبی از وضعیت بازار سرمایه به سهامداران ارائه کند.

P/E انواع مختلفی دارد اما آن چه که امروزه در بازار سرمایه ایران به کار برده می شود پی بر ای TTM است. یکی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه به بر پی بر ای که امروزه در بازار سرمایه ایران به کار می رود نقدی را مطرح کرده است.

محمد نوربخش می گوید: در روش پی بر ای ttm قیمت امروز بر epsگذشته تقسیم می شود. در واقع قیمت امروز تنزیل شده سودهایی است که ما انتظار داریم که شرکت در آینده به دست بیاورد. حال ممکن است این سود مورد انتظار محقق شود یا نشود، اما مورد انتظار است.

او در ادامه بیان داشت: به عنوان مثال قیمت امروز سهام یک شرکت برابر ست با ارزش فعلی سودهایی که این شرکت در آینده خواهد داشت. البته ممکن است سود پیش بینی شده درست تخمین زده شده باشد یا حتی ممکن است اشتباه برآورد شده باشد اما به هر حال فرمول آن به این صورت است. یعنی ارزش فعلی سودهای آتی. اما در بازار ما در واقع قیمت امروز سهم تقسیم بر سودهای گذشته شرکت می شود که این محاسبه درست نیست زیرا در واقع دو موضوع ناهمجنس تقسیم بر یکدیگر می شوند.

وی ادامه داد: در کشورهایی که اقتصاد تورمی دارند و با افزایش نرخ ارز همراه هستند سودهای گذشته همواره کوچکتر از آینده اند. از این رو نسبت P/E در این کشورها عدد بزرگی به دست می آید. زیرا قیمت امروز را تقسیم بر سودهای گذشته می کنند. به همین دلیل پی بر ای ما واقعی و درست نیست و نباید بر اساس آن تحلیل انجام داد.

از نوربخش پرسیدیم که آیا طبق روال گذشته اگر سودهای برآوردی شرکت ها اعلام شود می توان به پی بر ای درست تری دست یافت؟ او تاکید کرد: خیر، زیر در گذشته نیز بودجه ای که از شرکت ها ارائه می شد بیشتر جهت رفع تکلیف بود، به طوری که مدیر مالی شرکت ها گزارشی از وضعیت آینده شرکت ارائه می کرد که لزوما EPS اعلام شده در آن گزارش درست هم نبود در حالی که P/E باید بر اساس پیش بینی بازار داده شود.

او اضافه کرد: به عنوان مثال اگر شرکتی اعلام کند که امسال N ریال سود خواهد سخت ممکن است بازار این مبلغ را قبول نداشته باشد. به همین دلیل باید روش دیگری برای محاسبه P/E در نظر گرفته شود. البته سیستم محاسباتی P/E از لحاظ تئوریک مشکلی ندارد و در دنیا از آن استفاده می شود اما در سایر کشورها سودآوری شرکت ها به اندازه شرکت های ایرانی تحت تاثیر نرخ ارز و تغییرات آن قرار ندارد.

این کارشناس بازار در ادامه گفت: در واقع متغیرهای اسمی به اندازه ای که در ایران تاثیرگذار است، در سایر کشورها نیست. به همین دلیل روش پی بر ای TTM در ایران چندان قابل استفاده نیست. ما در ایران از شرکت ها انتظاراتی داریم و تا حدودی می توان سودهای آتی شرکت ها را تخمین زد اما این سودهای مورد انتظار آینده الزاما به میزان سودهای گذشته شرکت ها نیست. بنابراین استفاده از این روش در ایران اشتباه است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24