Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

خبرها از پایان دوران استراتوس در نخستین بانک خصوصی ایران حکایت دارد... گروه توسعه ملی اعلام کرده که «ونوین» را پس از قبضه مدیریتی ، می فروشد... تجربه نشان داده که مدیران «وبانک» عملگرا و راستگو هستند

«اقتصاد نوین» ملی می شود؟

بورس24 : خداحافظی آقای موسس با دوران حکمرانی بر اقتصادی که نوین نشده ملی شد!

بانک اقتصاد نوین در سال 1380 با سرمایه ای بالغ بر 250 میلیارد ریال به عنوان نخستین بانک خصوصی در کشور ایجاد شد و اکنون بیش از 1300 میلیارد تومان سرمایه ثبتی بانک اقتصاد نوین است.

این بانک در سال 1391 با درآمدی در حدود 35 هزار میلیارد ریال به عنوان دهمین بانک بزرگ ایران بر پایه میزان درآمد شناخته شد.

اقتصاد نوین در تاریخ 15 بهمن 1382 با نماد «ونوین» در تابلو اصلی بورس معامله شد و آغازی بود بر ورود سرمایه گذاران جدید به این بانک.

چه کسی بانک اقتصاد نوین را تاسیس کرد؟

سید محمد صدر هاشمی نژاد سرمایه دار متولد سال 1329 از روستای هنزای کرمان ، مدیر عامل هلدینگ بزرگ ساختمانی صاحب نام استراتوس ، موسس بانک اقتصاد نوین بود و تا سال 90 نیز در عضویت هیئت مدیره این بانک بود و عملا به طور مستقیم بر مدیریت بانک متبوعش نظارت داشت و سیاست گذاری های این بانک بر پایه رهنمود های تیم مدیریتی تحت امر وی بود اما پس از آن حضور وی در هیئت مدیره این بانک به دلایل نظارتی کمرنگ شد.

چه بر سر شکوه «ونوین» آمد؟

بانک اقتصاد نوین از سال 81 روند سوددهی را آغاز کرد ، روند سوددهی این بانک در سال 92 به اوج خود رسید و از آن پس روند نزولی را پیمود و اکنون این بانک در آخرین گزارش حسابرسی شده خود بیش از 583میلیارد تومان زیان انباشته دارد و زیان خالص بانک در سال مالی 97 در حدود 195 میلیارد تومان بوده است.

اقتصاد نوین از سال 90 تاکنون شاهد مدیریت مدیران مختلف از جمله ، طاهری، بت شکن، معتمدی، سفری و بلگوری بوده است.

اکنون پس از گذشت قریب به 2 دهه از فعالیت اولین بانک خصوصی کشور در مجمع مورخ 31 تیر ماه سال جاری که می رفت تا مدیریت این نهاد بانکی به طور کلی از ید اختیار گروه استراتوس خارج شود ، ناگهان اطلاعیه لغو مجمع «ونوین» روی سامانه کدال منتشر شد ، تقریبا حدود دو ساعت قبل از برگزاری این جلسه! نهایتا گروه توسعه ملی که این مجمع را قانونی می دانست ، جلسه انتخاب اعضای هیئت مدیره را با تاخیر زیاد و حواشی بسیار برگزار و بانک اقتصاد نوین را قبضه مدیریتی کرد.

داستان به حاشیه رفتن موسس بانک اقتصاد نوین از کجا شروع شد؟

موسس اولین بانک خصوصی کشور ، به دلیل بدهی هایی که داشت سهام سرمایه گذاری ساختمان ایران را به توثیق یکی از بانک ها درآورد و بانک که از وصول طلب خود ناامید شده بود ، اقدام به انتشار آگهی حراج وثیقه مذکور کرد.این بلوک که چند بار مورد آگهی قرار گرفته با دلایل مختلف از میز فروش کنار گذاشته شد که نهایتا فشارهای وثیقه کننده سهام به منظور جلوگیری از فروش این بلوک بی نتیجه ماند و بلوک «وساخت» به خریدار جدید واگذار شد و این عرضه ها نهایتا به کاهش قدرت اسراتوس در «ونوین» منتج شد و سهام استراتوس در پی چند عرضه بلوکی و خرد به نزدیک 25 درصد در بانک اقتصاد نوین تقلیل یافت.

این واگذاری و بی نتیجه ماندن تلاش های سهامدار عمده برای حفظ جایگاه خود در «وساخت» عملا شیرازه حاکمیت بر بانک اقتصاد نوین را از هم گسست، نهایتا کاهش قدرت سهامدار عمده «وساخت» از مدیریت این شرکت مقدمه ای شد برای پایان بازی تاج و تخت در «وساخت» از سوی استراتوس پارس و اقدامات سرمایه گذاری بهشهر(شرکت زیر مجموعه بانک ملی) در استفاده از شرایط ایجاد شده به نفع خود و خداحافظی آقای موسس با دوران حکمرانی بر اقتصادی که نوین نشده ملی شد.

تازه چه خبر؟

با توجه به شرایط حاکم بر مجمع انتخاب اعضای هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین در تاریخ 31 تیر ماه سال جاری و انتشار آگهی لغو مجمع در واپسین دقایق پیش از برگزاری مجمع در کدال، آگهی جدید به منظور دعوت از سهامداران در ساعت 15 روز یکشنبه (امروز) برای برگزاری هر دو مجمع عادی سالانه بانک برای نوبت دوم و انتخاب مجدد اعضای هیئت مدیره با مجوز رسمی از بانک مرکزی برگزار خواهد شد.

با توجه به درصد سهامداری زیر مجموعه های بانک ملی دربانک اقتصاد نوین انتظارات به این سو می رود که بانک ملی مدیریت بانک را در اختیار بگیرد و استراتوس پارس هم دو کرسی هیئت مدیره را همچنان در اختیار داشته باشد، تا اولین بانک خصوصی کشور پس از گذشت کمتر از دو دهه طعم و رنگ مدیریتی متفاوت از جنس وابسته به دولت را هر چند محدود (باتوجه به سیاست واگذاری سرمایه گذاری های مازاد بانک ها و خروج از بنگاه داری) امتحان کند.البته گروه توسعه ملی اعلام کرده که بزودی از سهم «ونوین» خارج خواهد شد و تجربه نشان داده که مدیران این چند رشته ای وابسته به بانک ملی عمل گرا و راستگو هستند و می توانند نخستین بانک خصوصی ایران را برای همیشه از حاشیه ها دور کنند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24