Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاون فرابورس ایران گفت: به زودی ۴ شرکت جدید در بازارهای فرابورس برای عرضه سهام آماده می‌شوند.

فرابورس میزبان ۴ شرکت جدید؛ جنرال مکانیک، پخش هجرت، فناواکارت و نیروگاه جهرم

بورس24 : معاون فرابورس ایران گفت: به زودی 4 شرکت جدید در بازارهای فرابورس برای عرضه سهام آماده می‌شوند.

افسانه اروجی در مورد شرکت‌های جدیدی که قرار است وارد فرابورس شوند، گفت: به زودی 4 شرکت جنرال مکانیک، پخش هجرت، فناواکارت و نیروگاه جهرم برای عرضه در فرابورس ایران آماده می‌شوند.

معاون بازار فرابورس ایران افزود: خود شرکت فرابورس از بازار پایه الف به بازار اول فرابورس منتقل می‌شود. سهام شرکت فرابورس به صورت شناور در حال معامله است و خود شرکت فرابورس به صورت یک شرکت سهامی عام است که سهام آن در بازار اول فرابورس قابل خرید و فروش است.

اروجی همچنین در مورد شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس گفت: اگر شرکت‌های حاضر در بازار پایه شرایط لازم را پیدا کنند، بعد از ارائه درخواست پذیرش در هیات پذیرش و احراز شرایط، نماد آنها در بازار اصلی فرابورس درج می‌شود. این مربوط به شرکت‌هایی است که شفافیت لازم را به دست آورده و شرایط حاکمیت شرکتی در آنها ایجاد شود و زمینه پذیرش در بازار اول و یا دوم فرابورس را پیدا کنند.

وی همچنین در باره فروش باقیمانده سهام دولت در 18 شرکت، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود عرضه 5 شرکت دولتی در بورس و فرابورس، اما خریدار نداشته است، گفت: موانع مختلفی برای عدم خرید سهام این شرکت‌ها وجود دارد، از جمله اینکه سهام به صورت بلوکی عرضه می‌شود تا خریدار بتواند یک صندلی هیات مدیره در آن شرکت‌ها را به دست آورد.

به گفته اروجی، عرضه بلوکی به خاطر این است که از ورود افراد غیر متخصص به مدیریت این شرکت‌های مهم جلوگیری شود، بلکه خریدار باید افراد متخصص و صلاحیت‌دار را برای هیات مدیره این شرکت‌ها معرفی کند.

وی گفت: هر کس برآورد قیمت متفاوت از سهام بلوکی شرکت‌های دولتی دارد، اما هیات واگذاری هدف از واگذاری بلوکی را حفظ مدیریت تخصصی این شرکت‌ها می‌داند.

اروجی در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط واگذاری سهام 18 شرکت دولتی، گفته شده قیمت روز قبل تابلو بعلاوه 20 درصد باشد، گفت: در معاملات خرد سهام که تعداد سهام اندک باشد، معامله به قیمت تابلو انجام می‌شود، اما اگر سهام به صورت بلوکی عرضه شود، به خاطر ارزش مدیریتی آن سهام که خریدار می‌تواند یک صندلی هیات مدیره را داشته باشد، معمولا قیمت این سهام باید کمی بیشتر از سهام خرد باشد که به خاطر همان مدیریت و شرکت است که در اینجا گفته شده قیمت روز قبل تابلو بعلاوه 20 درصد باشد.

به گفته معاون فرابورس ایران خریدار سهام بلوکی شرکت‌های دولتی می‌تواند در تصمیمات آن شرکت اثرگذار باشد و این 20 درصد برای سهام مدیریتی در همه جا معمول و یک روال عادی است.

به گفته وی ایراد فنی در تصمیم‌گیری هیات واگذاری مبنی بر اینکه گفته شده سهام دولت به صورت بلوکی، نقد و یکجا از طریق بورس و فرابورس عرضه شود، وجود ندارد، چون این سهام مدیریتی است که می‌توان یک صندلی هیات مدیره را به دست آورد و به نظر من برای فروش اموال دولتی این بهترین روش تصمیم‌گیری است، اما باید انتظار خریدار هم در مورد این سهام برآورده شود، اما در عین حال ایرادی در نحوه قیمت‌گذاری سهام بلوکی و دولت در فرابورس وجود ندارد و دولت فعلا مالک این سهام است و می‌تواند در مورد نحوه فروش آن تصمیم‌گیری کند.

معاون فرابورس ایران در پاسخ به این پرسش که اگر دولت می‌خواهد عدالت و مشارکت مردم را داشته باشد، چرا قید بلوکی را در عرضه سهام آورده است، گفت: این به این خاطر است که اگر سهام به صورت خرد واگذار شود، به خاطر عرضه انبوه سهام، در افت قیمت موثر خواهد بود و اموال دولت از بین می‌رود.

وی همچنین افزود: عرضه بلوکی به خاطر تصمیم‌گیری در هیات مدیره شرکت‌هاست که شرکت‌های بزرگ باید به وسیله مدیریت‌های فنی و کارآمد اداره شود و در حال حاضر سهام شناور این شرکت‌های بورسی و فرابورسی در بازار وجود دارد که خریداران خرد می‌توانند سهام آنها را خریداری کنند. مثلا سهام پالایشگاه لاوان در فرابورس وجود دارد و به راحتی می‌توان خریداری کرد و نیازی به خرید بلوکی هم نیست، اما دولت تصمیم گرفته با مصوبه هیات واگذاری باقیمانده سهام خود در پالایشگاه لاوان را به صورت بلوکی و نقد از طریق فرابورس به فروش برساند.

وی تاکید کرد: معاملات بلوکی باقیمانده سهام دولت فعلا ادامه دارد و سازمان خصوصی‌سازی تصمیم جدیدی در مورد شرکت‌های دولتی در فرابورس اعلام نکرده است.

منبع: فارس

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24