Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برای اینکه مشکل خودرو سازان در کوتاه مدت مرتفع شود باید توجه ویژه به رفع موانع تولید داشته باشیم. همان طور که شاهد هستید بیش از صد هزار خودرو به دلیل مشکل تامین قطعات ناقص مانده اند. چنانچه موانع مربوطه حذف شوند شاهد خواهیم بود که حداقل بسیاری از مشکلات بیشتر نخواهند شد. از جمله این موانع می توان به مشکلات مربوط به گمرک، تامین قطعات، تامین ارز مورد نیاز و از همه مهمتر تامین نقدینگی اشاره کرد.

دلیل افزایش توجه بازار به سهام خودرویی ها چیست؟

بورس24 : روز گذشته شاهد بودیم که سهام اکثر خودروسازها در بورس صف خرید تشکیل دادند؛ استقبالی که می توان برای آن دلایل متفاوتی را در نظر گرفت. البته این صف خریدها امروز اکثرا متعادل شدند و سهام بیشتر شرکت های خودروسازی به تعادل رسیدند. در این راستا امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو معتقد است که تجدید ارزیابی دارایی هایی که خودروسازها خبر از انجام آن داده اند باعث شده که استقبال از سهامشان در بازار سرمایه به وجود آید. چرا که این مهم سبب افزایش ارزش سهامشان می شود و سهامدارانی که در این بازار خرید و فروش انجام می دهند را مشتاق می کند تا به سمت خرید این سهم ها ترغیب شوند.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص علت و چرایی استقبال از سهام خودرویی ها گفت: تجدید ارزیابی دارایی هایی که خودروسازها خبر از انجام آن داده اند در حقیقت باعث شده که استقبال از سهامشان در بازار سرمایه به وجود آید. چرا که این مهم سبب افزایش ارزش سهامشان می شود و سهامدارانی که در این بازار خرید و فروش انجام می دهند را مشتاق می کند تا به سمت خرید این سهم ها ترغیب شوند. از سویی بازارهای موازی این صنعت دچار رکود است. البته بازار خودرو نیز راکد است اما دیگر دلال بازی ها سودی را عاید دلالان نمی کند. بنابراین این عوامل دست به دست هم داده اند تا صف خرید سهام این صنعت در بازار سرمایه ایجاد شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اما در مجموع اگر بخواهیم بررسی کنیم، صنعت خودرو از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. چرا که زیان و بدهی سنگینی برای این صنعت اعلام شده است. برای آینده این صنعت دو پیش بینی متناقض وجود دارد. نخست اینکه در چند ماه آینده شاهد رکود سنگین بازار خودرو باشیم. زیرا قیمت ها به سمت واقعی شدن پیش رفته اند. بنابراین سرمایه گذاری در این بخش نمی تواند سودی داشته باشد، مصرف کننده واقعی نیز توانی برای خرید ندارد. از سوی دیگر مشکلات تولید در حال حل شدن تدریجی هستند. بر همین اساس میزان تولید خودرو سازی افزایش خواهد یافت و به طبع آن فروش نیز بالا می رود لذا وضعیت مالی بهتری را برای امسال خودرو سازان نسبت به سال گذشته که بیش از بیست هزار میلیارد تومان زیان اعلام شد، می توان در نظر گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تصریح کرد: برای اینکه مشکل خودرو سازان در کوتاه مدت مرتفع شود باید توجه ویژه به رفع موانع تولید داشته باشیم. همان طور که شاهد هستید بیش از صد هزار خودرو به دلیل مشکل تامین قطعات ناقص مانده اند. چنانچه موانع مربوطه حذف شوند شاهد خواهیم بود که حداقل بسیاری از مشکلات بیشتر نخواهند شد. از جمله این موانع می توان به مشکلات مربوط به گمرک، تامین قطعات، تامین ارز مورد نیاز و از همه مهمتر تامین نقدینگی اشاره کرد.

سرمایه گذاران نسبت به آینده سرمایه گذاری احساس اطمینان کرده اند

وی با بیان اینکه تا ماه های پیش نگرانی در خصوص تامین یکسری قطعات خاص وارداتی بوده است افزود: هم اکنون تامین نقدینگی معضل بزرگتری به شمار می آید. همین عامل نیز سبب شده تا کمبودهای شدیدی در تامین قطعاتی که در داخل حتی تولید می شوند ایجاد شود. اگر تمرکز روی این موضوع قرار بگیرد و خودروهای ناقص به حد کفایت رسیده و به متقاضیان تحویل داده شود، حداقل در کوتاه مدت حدود 10 هزار میلیارد تومان پولی که این میان قفل شده گشایش خواهد یافت. البته مشکلی که وجود دارد و هنوز حل نشده بحث تامین ارز خودرو سازان است. به هر حال صنعت خودرو با تمام خودکفایی هایی که در این چهل سال انجام داده مبلغی را به عنوان ارز برای تامین قطعاتی که تولیدشان در داخل به صرفه نیست برای واردات این قطعات نیاز دارد.

او اظهار کرد: لذا لازم است که این ارز تامین شود تا خودروساز در یک روال منطقی بتواند تولید داشته باشد. پس از این مرحله می توان در رابطه با مطالباتی که از این صنعت انتظار می رود صحبت کرد. مانند کیفیت، نوآوری و... که گام های بعدی هستند. غیر از این مسائل که در درون صنعت خودرو قرار دارند یک پارامتر بسیار مهم ثبات اقتصاد کلان است. لازم به ذکر است که یکی از علت هایی که سبب استقبال از این بازار شده ثبات قیمت ارز است که هم اکنون در منطقه منطقی خود قرار دارد و مردم و سرمایه گذاران انتظار یک تنش ناگهانی را ندارند.

امیرحسن کاکایی در پایان تاکید کرد: اینکه در روز گذشته تمام سهام خودرویی ها صف خرید بودند باز می گردد به احساس اطمینانی که سرمایه گذاران نسبت به آینده سرمایه گذاری در کشور پیدا کرده اند. برای همین هم است که صف خرید سهام خودرویی ها تشکیل شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24