Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این روزها شاخص هم وزن در حالی رشد می کند که خبری از رشد شدید شاخص کل نیست. این موضوع بیانگر اقبال به سهم های کوچک بازار سرمایه است.

علت چرخش بازار به سمت سهم های کوچک چیست؟

بورس24 : در روزهای اخیر وضعیت شاخص های بازار سرمایه نشان می دهد که عمده فعالان این بازار از سهم های بزرگ به سمت سهم های کوچک تغییر مسیر داده اند. این روزها شاخص هم وزن در حالی رشد می کند که خبری از رشد شدید شاخص کل نیست. این موضوع بیانگر اقبال به سهم های کوچک بازار سرمایه است. حال ببینیم علت این امر چیست و این شرایط تا چه زمانی می تواند تداوم یابد؟

اقبال به سهام شرکت های کوچک تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

بهزاد گلکار کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به خبرنگار بورس24 درباره علت یا علل روی آوردن عمده اهالی بازار سرمایه به سمت سهم های کوچک گفت: تا دو الی سه هفته قبل سهام شرکت های بزرگ به واسطه گزارش های مناسبی که منتشر کرده بودند با اقبال همراه بودند و بازار به آن ها توجه داشت اما از آن زمان تا کنون به نظر می رسد که سهام کوچک توجه بخش بزرگی از بازار را به خود جلب کرده اند.

وی افزود: مهمترین علتی که می تواند موجب چنین چرخشی شده باشد وضعیت نرخ ارز است. احتمالا همه ما فعالان بازار سرمایه پیش بینی کرده ایم که ممکن است نرخ ارز حداکثر تا سه ماه آینده و حداقل تا پایان تابستان در محدوده های فعلی باقی بماند. این پیش بینی موجب شده که شرکت های بزرگ و به خصوص شرکت های صادرات محور از محل تفاوت نرخ ارز تغییرات چندانی را در درآمدهای خود نداشته باشند. بنابراین تصورها بر این موضوع بنا نهاده شده که درآمدهای شرکت های بزرگ تا پایان سال جاری احتمالا مسیر خطی خواهد داشت و مسیر افزایشی را تجربه نخواهد کرد. این تحلیل ها سبب شده تا سفته بازی بر روی سهم های کوچک راحت تر و پربازده تر به نظر برسد.

کاتالیزورهایی به نام سهم های کوچک

از او پرسیدیم که به نظر شما آیا شرایط فعلی ادامه دار خواهد بود؟ او پاسخ داد: به نظر نمی رسد این شرایط دوام چندانی داشته باشد. زیر مجامع شرکت ها تازه به پایان رسیده و اکثر نمادها رفته رفته برای بازگشایی و معاملات پس از مجمع آماده می شوند. از سوی دیگر بخش عمده بانک ها هنوز مجامع خود را برگزار نکرده اند. بنابراین بعید به نظر می رسد که روی آوری بازار به سهم های کوچک عمر زیادی داشته باشد.

این کارشناس خبره بازار سرمایه در ادامه به گذشته نقبی زد و اظهار داشت: سابقه بازار سرمایه نشان می دهد که دوره اقبال به سهم های کوچک معمولا گذراست و در واقع این سهم ها نقش کاتالیزور را برای بازار سرمایه ایفا می کنند. در زمانی که پیش بینی می شود که بازار حالت سکون داشته باشد سهم های کوچک بین دوره قبل از مجامع و پس از آن نقش کاتالیزور را ایفا می کنند.

گلکار تاکید کرد: باید توجه داشت که حذف پیش بینی های سود از مجموعه متغیرهای تابلوی بازار سرمایه نیز موجب شده تا بازار نسبت به وضعیت آتی شرکت های بزرگ تصور زیادی نداشته باشد. از این رو انتشار گزارش های عملکرد سه ماهه دوم شرکت های بزرگ نیز می تواند به بازگشت مجدد اقبال بازار به سهام این گروه نقش بسزایی را ایفا کند. گزارش های سه ماهه ابتدایی شرکت ها بسیار مناسب بوده اما باید توجه داشت که در دوره سه ماهه دوم بسیاری از شرکت ها تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند و چنانچه پیش بینی شود که نرخ ارز فعلا در محدوده های فعلی باقی خواهد ماند شاید این دسته از سهم ها رشد چندانی نداشته باشند و ممکن است نقش کاتالیزوری سهم های کوچک پررنگ تر شود.

وی درباره پیش بینی وضعیت بازار ارز تا پایان سال جاری اذعان داشت: باید توجه داشت که اول نمی توان پیش بینی چندان بلند مدتی از وضعیت نرخ ارز و همچنین بازار سرمایه ارائه کرد. زیرا دوره 7 تا 8 ماهه که تا پایان سال جاری باقی مانده، علی رغم این که در مفاهیم اقتصادی دوره کوتاه مدتی محسوب می شود اما در بازار سرمایه چنین زمانی تقریبا یک دوره میان مدت به شمار می رود. ضمنا پیشنهاد بودجه و همچنین پیش بینی های فروش نفت و مابقی متغیرها نیز بر روی بازار سرمایه تاثیر دارد که نباید آن ها را نادیده گرفت.

گلکار در پایان اضافه کرد: اگر اتفاق بخصوصی در شرایط بیرونی ما رخ دهد بعید است که وضعیت بازار سرمایه به شکل کنونی باقی بماند. بنابراین پیش بینی می شود که مدت زمان توجه فعالان بازار سرمایه به سهم های کوچک دوام چندانی نداشته باشد و اقبال به سهم های بزرگ از اواخر تابستان مجددا شکل گیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24