Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چندین عامل دست به دست هم داده اند تا سبب سودآوری شرکت ها یا بهبود وضعیت تولید و فروششان در سه ماهه نخست سال ٩٨ شوند. از جمله این عوامل می توان به افزایش نرخ ارز یا افزایش تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و محصولات، افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته و افزایش قیمت محصول در بازار اشاره کرد.

سود سازی سه ماه نخست شرکت ها تا چه میزان واقعی است؟

بورس24 : پس از اتمام فصل مجامع شرکت ها یکی پس از دیگری گزارش سه ماهه خود را در کدال منتشر می کنند. گزارش هایی که حاکی از سودآوری شرکت ها در سه ماه نخست سال را دارد. اما با توجه به اینکه در شرایط تحریمی به سر می بریم این سوال مطرح می شود که سودسازی سه ماه نخست سال 98 شرکت ها تا چه میزان واقعی است؟ آیا شرکت ها توانسته اند از آن شوک روزهای اول تحریم ها بیرون آمده و راه میان بر را برای دور زدن تحریم ها پیدا کنند؟ آیا توانسته اند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند و تولید و فروششان متناسب با پیش بینی هایشان باشد و سود سازی کرده باشند؟ یا اینکه خیر، این سود دهی صرفا به دلیل نوسانات نرخ ارز بوده و این مهم تاثیر مستقیم بر روند رو به رشد شرکت ها داشته است؟ در رابطه با همین موضوع گفت وگویی با محمدعلی احمدزاد کارشناس ارشد بازار سرمایه داشتیم.

محمدعلی احمدزاد اصل کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در رابطه با این موضوع گفت: چندین عامل دست به دست هم داده اند تا سبب سودآوری شرکت ها یا بهبود وضعیت تولید و فروششان در سه ماهه نخست سال 98 شوند. از جمله این عوامل می توان به افزایش نرخ ارز یا افزایش تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و محصولات، افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته و افزایش قیمت محصول در بازار اشاره کرد. سال گذشته که جهش ارزی رخ داد با شرایطی مواجه بودیم که هنوز شرکت ها موجودی داشتند و قیمت ها نیز بعضا به دلیل مبنا قرار دادن ارز 4200 تومانی افزایش چشمگیری در قیمت محصولاتشان رخ نداد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت اوایل سال گذشته به دلیل برخی محدودیت ها اثر چندانی در وضعیت سودآوری شرکت ها ندیدیم. همچنین با نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به نرخ حاشیه بازار شاهد بودیم که قیمت ها بسیار شفاف شدند. در آن بازه زمانی دیدیم که قیمت محصولات شفاف شده و بازار تولید نیز متناسب با نوسانات نرخ ارز به یک ثبات نسبی رسید. در نهایت نیز وضعیت باثباتی را در عملکرد شرکت ها و بهبود فرایند فروش و سودآوریشان بودیم. هم اکنون نیز وضعیت فعلی حاکی از این است که درآمد شرکت ها به صورت ریالی جهش قابل ملاحظه ای داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تولید، فروش و سودآوری شرکت ها و همچنین حاشیه سودشان کمی متعادل و جذاب تر شده است افزود: این شرایط بسیار خوبی را برای بازار ما ایجاد خواهد کرد و البته این را هم بگویم که وقتش رسیده تا فعالان بازار سرمایه تجزیه و تحلیلی از این وضعیت ارائه دهند. امیدواریم که این وضعیت کماکان ادامه پیدا کند چرا که دولت تقریبا واردات را محدود کرده و این سبب می شود که شرکت ها بتوانند وضعیت تولید داخل را بهبود ببخشند. در حقیقت موانع تعرفه ای که ایجاد شده می تواندن به نفع صنعت ما باشد البته به شرط اینکه در یک رقابت نسبی بتوانیم قرار بگیریم.

روند بازار روند رشد یابنده است

محمدعلی احمدزاد اصل اظهار کرد: صنایع باید تلاش کنند تا به لحاظ کیفی تولیدات خود را ارتقا دهند. در غیر این صورت این سوددهی تداوم نخواهد داشت. از سویی وضعیت ریالی شرکت ها بهبود یافته است. سال گذشته موانع و مشکلات بسیاری برای صادرات داشتند اما امسال توانسته اند راه ها و میان برهایی را برای صادرات محصولات خود شناسایی کنند. بخش خصوصی نیز نسبت به سال های گذشته بسیار فعال تر شده است. صادر کنندگانی که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می کردند به خصوص مواد معدنی ها، متانول و اوره وضعیت باثبات تری نسبت به سال گذشته پیدا کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: در حقیقت توانستند راه هایی برای دور زدن تحریم ها پیدا کنند و از آن استفاده کردند. حتی توانستند پیش بینی بودجه شان را هم محقق کنند و در پاره ای از موارد با دریافت ارز صادراتی توانستند سودهای قابل توجهی به دست بیاورند که این سبب رشد بازار نیز شد. گمان می کنم این وضعیت می تواند تداوم هم داشته باشد. پیش بینی من این است که در آینده نیز شاهد سودآوری شرکت ها نه به صورت جهشی خواهیم بود. در واقع می توانند شرایط کنونی را تثبیت و در مواردی حتی سهم بیشتری از بازار داشته و سودآوری مطلوب تری را برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه ایجاد کنند.

او در پایان تاکید کرد: انتظار من این است که در سه ماه دوم سال نیز این عددها تکرار شوند چرا که به نظر می رسد کاملا قابل دسترس خواهد بود. بورس نه به صورت جهشی بلکه به صورت الاکلنگی پیش خواهد رفت. به تناوب شاهد این رشد خواهیم بود زیرا روند بازار رشد یابنده نشان داده می شود و امیدواریم که این امر تدوام داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24