خرداد ماه امسال بود که سامانه مدیریت ریسک مربوط به اعتبار مشتریان اجرایی شد. اما چهارشنبه هفته گذشته این سیستم به روال قبل به کار خود ادامه داد. یعنی بدون اینکه مبلغ اعتبار مورد نظر کارگزاران برای مشتریان در سامانه نامک ثبت شود نیز سفارش خرید آن ها قابل انجام بود.
بورس24 : بیش از یک ماه است که سامانه مدیریت ریسک به منظور بررسی توان و اعتبار خرید مشتریان کارگزاری ها اجرایی شده است. بر اساس این سامانه که به منظور کاهش ریسک کارگزاران به مرحله اجرا در آمده از ساعت 8:30 تا 11:30 آن دسته از خریداران اعتباری که قصد خرید دارند می بایست اعتبار لازم برای خرید سهم یا سهام مورد نظرشان در سیستم اعتباری کارگزاران ثبت شود و اگر اعتباری که از سوی کارگزاران به مشتری ها داده می شود، در سیستم معاملاتی نامک ثبت نشود آن ها تا ساعت 11:30 قادر به خرید از محل اعتبار نخواهند بود.
در گذشته روال معاملات اعتباری به صورت دیگری نیز انجام می شد. مشتریان اعتباری می توانستند سفارش های خرید خود را به معامله گران کارگزاری ها اعلام کنند و پس از انجام معامله وجه مورد نظر را از محل منابع نقدی پرداخت کنند یا این که کارگزاری ها پس از انجام معامله اعتبار مورد نظر را برای معامله انجام شده در سیستم ها منظور کنند.
اما با اجرایی شدن مرحله جدید سامانه مدیریت ریسک که در ابتدا تا ساعت 9 اعمال شده بود مقرر شد تا ساعت 11:30 یعنی یک ساعت قبل از اتمام زمان بازار، هر کارگزاری که قرار است برای مشتریان خود از محل اعتبار خریدی انجام دهد در ابتدا اعتبار مورد نظر را در سامانه نامک ثبت کرده و سپس از محل این اعتبار خرید صورت گیرد.
خرداد ماه امسال بود که سامانه مدیریت ریسک مربوط به اعتبار مشتریان اجرایی شد. اما چهارشنبه هفته گذشته این سیستم به روال قبل به کار خود ادامه داد. یعنی بدون اینکه مبلغ اعتبار مورد نظر کارگزاران برای مشتریان در سامانه نامک ثبت شود نیز سفارش خرید آن ها قابل انجام بود.
محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران در پاسخ به خبرنگار بورس24 درباره علت اختلال به وجود آمده در سیستم نامک در روز چهارشنبه هفته گذشته گفت: این موضوع به دلیل مشکلات فنی ایجاد شده بود. البته از سمت مدیریت فناوری در سامانه معاملات اطلاع رسانی شده بود و کاربران این سیستم از آن آگاهی داشتند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.