Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چرا به چه دلیل؟ یکی از موتورهای رشد بازار کم قدرت شده ؛ دلار چه می شود؟ این مصاحبه را بخوانید...

پایان دوران رشد شارپی بورس؟

بورس24 : این روزها بازار حالت خسته کننده و کسالت آوری را تجربه می کند. به طوری که احتمالا بازدهی پرتفولیوی بیشتر فعالان بازار سرمایه نه منفی است و نه مثبت. شاید در نگاه اول این گونه به نظر برسد که گویی بازار منتظر خبر یا رویدادی است تا راه خود را پیدا کند. مسیری که ممکن است رو به اصلاح باشد و یا احتمالا صعود مجدد را در پیش داشته باشد. اما نظر یکی از کارشناسان بازار سرمایه این است که حالت فعلی بازار نشانی از انتظار ندارد. بلکه شرایط کنونی ناشی از تعادلی است که در بازار سرمایه ما به وجود آمده است.

بازار به تعادل رسیده است

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت کنونی بازار به خبرنگار بورس24 ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد دوره رشد حدودا 40 درصدی بودیم. این رشد در شرایطی ایجاد شده که سایر بازارها تقریبا در حال درجا زدن هستند.

وی با اشاره به وضعیت بازار در سال گذشته گفت: اگر به سال گذشته برگردیم و زمانی که رشد بازار آغاز شد را بنگریم متوجه خواهیم شد که نسبت رشد شاخص کل و نسبت دلار در حال حاضر تقریبا با یکدیگر برابر شده اند. یعنی بازار سرمایه توانست خود را با رشدی که دلار تجربه کرد، هماهنگ سازد و به اصطلاح رشد دلار را بگیرد و با آن متناسب شود.

عرضه سنگین حقوقی ها ترمز رشد بازار را کشید

او تاکید کرد: این موضوع نشانه آن است که موتوری که موجب حرکت بازار شده بود یعنی دلار، به نهایت قدرت خود رسیده و اگر از این پس قیمت دلار در محدوده های فعلی باقی بماند بازار می بایست برای رشد مسائل دیگری را مدنظر قرار دهد. به همین علت است که می توان گفت بازار هم اکنون عملا به حالتی از تعادل نسبی رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا گزارش های مناسبی که اخیرا شرکت ها منتشر کرده اند نمی تواند تاثیر چندانی در رشد بازار داشته باشد، تصریح کرد: گزارش های اخیری که شرکت ها منتشر کرده اند گزارش های خوبی هستند اما بیشتر این گزارش های خوب با عرضه های سنگین حقوقی ها مواجه شده اند. عرضه حقوقی ها در سطح کنونی نشان می دهد که یا این سهامداران مشکل کمبود نقدینگی دارند یا نسبت به قیمت های فعلی سهم ها رضایت دارند.

دارابی با تاکید بر این که بازار حالتی از تعادل پیدا کرده، بیان داشت: از این پس بازار متناسب با شرایط خاص هر شرکت، اطلاعات و آماری که منتشر می کند و عرضه و تقاضایی که در بازار رقم می خورد به راه خود ادامه خواهد داد.

دوران رشد شارپی بازار اتمام یافته است

او گفت: این انتظار که بازار رشد شارپی سال گذشته را در سال جاری نیز ادامه دهد دور از ذهن به نظر می رسد. پیش بینی می شود از این پس تک سهم ها بر اساس پتانسیل های خود رشد خواهند کرد. در این بین مسائل سیاسی و تنش های این حوزه نیز موثر خواهد بود. ضمن این که جریان نقدینگی و مسائلی که برای آن پیش خواهد آمد یعنی از لحاظ وضعیت هایی که در بازارهای موازی خواهیم داشت و همچنین در دورن بازار و قوانین و مقرراتی که بر نقدینگی موثر خواهد بود، بر کلیت بازار تاثیر خواهد داشت.

نگران بازار نباشید، رشد بازار حتمی است اما با سایر محرک ها

دارابی با تاکید بر این که معامله گران باید فاز رشد ناشی از دلار را پایان یافته تلقی کنند، اذعان کرد: دو بازار بورس و دلار تقریبا به بازدهی برابری رسیده اند و این عملا یک خبر خوب به شمار می رود زیرا نشان می دهد بورس یک سپر تورمی و دلاری خوبی است و سرمایه گذاران می توانند با اتکا به بازار سرمایه همواره در برابر بازار ارز گارد محدود کردن ریسک را داشته باشند.

وی در پایان درباره پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در سال جاری بیان داشت: فعلا باید منتظر خبرها، گزارش ها، عرضه و تقاضا و تحولات سیاسی باشیم. زیر از این پس این موارد تاثیر بیشتری بر بازار خواهند داشت. اما نکته مهم این است که جایی برای نگرانی درباره آینده بازار وجود ندارد. زیرا بازار به تعادل رسیده و این تعادل یعنی این که شرکت ها عقب ماندگی هایی که نسبت به دلار داشته اند را جبران کرده اند و از این پس آن چه که باقی خواهد ماند تحولات مربوط به خود شرکت هاست و باید منتظر خبرهای شرکت ها باشیم و ببینیم که چه خواهند کرد؟

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24