Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فردین آقابزرگی عضو کانون کارگزاران در این خصوص به خبرنگار بورس ٢۴ اظهار داشت: این موضوع صرفا در حد گمانه زنی است و اگر این گمانه ها و ذهنیت ها وجود داشته باشد تابع هیچ محمل قانونی نیست و اساس آن به موضوع فعالیت شرکت های کارگزاری بازمی گردد... وی افزود: شرکت های کارگزاری صرفا به منظور استفاده و بهره برداری مشتریان ممکن است به طور مستقیم از شبکه بانکی اعتبار دریافت کنند و این اعتبار را در اختیار مشتریان قرار دهند. بنابراین این اعتبارات نه تنها مشمول مالیات نمی شود بلکه مشمول ارزش افزوده و سایر تبعات مالیاتی نیز نخواهد بود...

تکذیب شد ؛ اعتباراتی که کارگزاری ها به مشتریان خود می دهند مشمول هیچ مالیاتی نمی شود ؛ هیچی

بورس24 : اخیرا گفته شده دولتی ها قصد دارند بر روی اعتبارات کارگزاری ها مالیاتی را به عنوان ارزش افزوده اعمال کنند. بر اساس این گمانه زنی ها قرار است ارزش افزوده سال های گذشته نیز از محل اعتباراتی که کارگزاری ها به مشتریان خود ارائه می دادند، گرفته شود.

اگر این گمانه ها صحیح باشد هزینه مالی زیادی به شرکت های کارگزاری تحمیل خواهد شد که متعاقب آن ریسک سنگینی متوجه کارگزاری ها خواهد بود.

گمانه های مالیاتی ناشی از اجری طرح سامانه مدیریت ریسک بود

فردین آقابزرگی عضو کانون کارگزاران در این خصوص به خبرنگار بورس24 اظهار داشت: این موضوع صرفا در حد گمانه زنی است و اگر این گمانه ها و ذهنیت ها وجود داشته باشد تابع هیچ محمل قانونی نیست و اساس آن به موضوع فعالیت شرکت های کارگزاری بازمی گردد.

وی افزود: شرکت های کارگزاری صرفا به منظور استفاده و بهره برداری مشتریان ممکن است به طور مستقیم از شبکه بانکی اعتبار دریافت کنند و این اعتبار را در اختیار مشتریان قرار دهند. بنابراین این اعتبارات نه تنها مشمول مالیات نمی شود بلکه مشمول ارزش افزوده و سایر تبعات مالیاتی نیز نخواهد بود.

او ادامه داد: البته حوزه های مالیاتی در گذشته شبهاتی در این خصوص داشتند و تردیدهایی نیز وجود داشت ، اما سازمان بورس و اوراق بهادار و کمیته فقهی به این موضوع ورود کردند و مساله را به سرانجام رساندند. تصمیمات نهایی این موضوع به صورت ابلاغیه و بخشنامه هایی وجود دارد و حدود یک سال قبل کلیه پیگیری های لازم در این خصوص انجام شده است.

کارگزاران نباید هیچگونه مالیاتی بدهند ، زیرا ...

از این کارگزار خبره پرسیدیم که با وجود بخشنامه ها و ابلاغیه های نهایی و لازم در خصوص عدم شمولیت هر گونه مالیات و تبعات مالیاتی برای اعتباراتی که کارگزاری ها در اختیار مشتریان خود قرار می دهند چرا این موضوع یکبار دیگر بر سر زبان ها افتاده است؟ وی تصریح کرد: ممکن است با توجه به این که سامانه مدیریت ریسک کارگزاری ها که مربوط به اعتبارات مشتریان است، به مرحله اجرایی در آمده ، موضوع مالیات بر اعتبارات کارگزاران مجددا مطرح شده و چنین شبهاتی را به وجود آورده باشد. اما در نظر داشته باشیم که کارگزاری ها اعتباراتی که از بانک ها دریافت می کنند را مستقیما مورد استفاده مشتریان خود قرار می دهند و خود از این تسهیلات بهره نمی برند.

آقابزرگی تاکید کرد: به شرط اصل بهای تمام شده هزینه مالی به پای مشتریان، کارگزاری ها در خصوص اعتبار هیچ گونه طرفیتی ندارند و در نتیجه هیچگونه مالیاتی از این محل متوجه آن ها نخواهد بود.

او در برابر این پرسش که آیا پیش از یک سال قبل که موضوع مالیات اعتبارات کارگزاران نهایی شده، شرکت های کارگزاری مالیاتی برای این موضوع پرداخت می کردند؟ او بیان داشت: خیر، پیش از آن نیز کارگزاری ها برای اعتباراتی که از بانک ها دریافت می کردند و مستقیما در اختیار مشتریان قرار می دادند مالیاتی پرداخت نمی کردند اما این موضوع لاینحل باقی مانده بود. به طوری که هنگام مراجعه کرگزاری ها به حوزه های مالیاتی در این خصوص با اختلافاتی مواجه می شدند ، اما در نهایت حکمی صادر شد که نباید هیچ گونه مالیاتی به اعتبار کارگزاران تعلق گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: به جهت برطرف شدن تردیدهایی که در این خصوص وجود داشت با درخواست کانون کارگزاران و جدیت سازمان بورس این مساله به سرانجام خوبی رسید و از جانب سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغیه هایی در این خصوص منتشر شد که به نوعی در این خصوص تعیین تکلیف شد و حتی خطاب به رئیس امور مالیاتی نامه ای تنظیم شد مبنی بر این که برخی از حوزه های مالیاتی درباره منظور کردن مالیات برای کارگزاران تردیدهایی دارند اما با توجه به این که اصلا طرف حساب، شرکت کارگزاری نیست مشمول هیچ گونه مالیاتی نمی شوند. این موضوع حدود یکسال است که به طور صد درصد نهایی شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24