Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پورابراهیمی : مصوبات مجمع نهم تیر قانونی است سرمایه گذاری امید و بانک سپه برای ثبت صورت جلسه اقدام نکرده اند ؛ هنوز!! احتمال سوال از دو وزیر اقتصاد و صنعت برای شفاف شدن پشت پرده ماجرای پیچیده مجمع انتخاب هیات مدیره گل گهر

مجمع گل گهر داستان شد!

بورس24 : تا زمان برگزاری مجدد مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرگت گل گهر به منظور انتخاب اعضاء هیات مدیره چیزی باقی نمانده است. گل گهر که نهم تیر ماه شاهد ایجاد تغییرات اساسی در ترکیب هیات مدیره خود بود این روزها نظاره گر مناقشاتی است که بر سر تصاحب کرسی های هیات مدیره اش بین سهامداران شرکت به وجود آمده است. جدالی که ممکن است لایه های پنهان زیادی داشته باشد اما هنوز نمی توان پایان شفافی برایش متصور بود. موضوعی که حتی مجلس نیز در آن ورود کرده و ممکن است سازمان بورس اوراق بهادار، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و مجموعه های وابسته به آن ها را نیز آلوده کند.

مجمع 9 تیر قانونی بود

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درخصوص برگزاری مجدد مجمع انتخاب اعضاء هیات مدیره شرکت گل گهر ابراز داشت: بررسی هایی که ما انجام دادیم حاکی از آن است که مجمع شرکت گل گهر که در تاریخ 9 تیر ماه برگزار شده بر اساس ضوابط و مقررات و به شکل کاملا قانونی صورت گرفته و در مجمع کلیه الزامات قانونی سازمان بورس و قانون تجارت را انجام شده است.

وی افزود: این موضوع که در زمان برگزاری مجمع مجموعه ای که به صورت قانونی و متعارف سهامشان را با یکدیگر تجمیع کنند و عضو هیات مدیره تعیین کنند همواره وجود داشته و در آینده نیز این وضعیت تداوم خواهد داشت اما جای تعجب است که بعد  از برگزاری مجمع شاهد رفتارهای غیرحرفه ای و خارج از ضوابط و مقررات از طرف بخش هایی بودیم که خودشان باید به قانون پایبند باشند زیرا این بخش ها وابسته به دولت هستند.

او در ادامه تاکید کرد: با توجه به بررسی هایی که صورت گرفته درخواست مجدد تشکیل جلسه مجمع فوق العاده گل گهر به منظور انتخاب هیات مدیره از نظر ما فاقد وجاهت قانونی است و اساسا سازمان بورس نیز برخلاف قانون و مقررات اطلاعیه برگزاری آن را در سامانه کدال منتشر کرده است. از نظر ما علاوه بر این که سازمان بورس از ضوابط و مقررات عدول کرده و باید در این خصوص پاسخگو باشد، مجموعه ای که درخواست برگزاری مجدد مجمع را ابراز کرده نیز امری برخلاف قوانین و مقررات انجام داده است.

پورابراهیمی اضافه کرد: حتی اگر اکثریت سهامداران نیز در این مجمع مجدد شرکت کنند و مجددا برای انتخاب اعضاء هیات مدیره تصمیم بگیرند به نظر می رسد این عمل آغاز نوعی بدعت در فعالیت های اقتصادی و بازار سرمایه کشور است. ضمن این که این موضوع سلب اعتماد سهامدارن خرد را به همراه خواهد داشت و با هیچ گونه منطقی سازگاری ندارد. به طور قطع مجلس بر روی این موضوع پافشاری خواهد کرد.

برخی مجموعه سپه و امید را تهدید کرده اند

این نماینده مجلس در ادامه به پروسه پیگیری موضوع برگزاری مجدد مجمع گل گهر توسط مجلس اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدا که موضوع به ما گزارش داده شد نامه ای به وزیر اقتصاد ارسال کردیم. وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این نامه با صراحت به سازمان بورس دستور دادند که باید در این خصوص بر اساس ضوابط و مقررات عمل شود.

او ادامه داد: نکته جالب توجه این است که بانک سپه به عنوان صاحب سهم سرمایه گذاری امید که در مجمع گل گهر 3 عضو هیات مدیره حقوقی برایش تعیین شده تاکنون تمایلی به ثبت این تصمیمات نشان نداده و تا امروز این تصمیمات به ثبت نرسیده است. در صورتی که بانک سپه باید از به دست آوردن چنین موفقیتی خوشحال باشد ، زیرا قیمت سهام این شرکت تحت تاثیر این تصمیمات تاثیر زیادی می پذیرد.

پورابراهیمی گفت: بانک سپه سهامداری است که قصد دارد سهم خود را عرضه کند. این بانک اخیرا تصمیم گرفت تا سهام سرمایه گذاری امید را عرضه نماید، بنابراین افزایش کرسی و ارتقاء جایگاه بانک سپه در هیات مدیره شرکتی با مشخصات و وزن گل گهر به این مفهوم است که باید شاهد افزایش قیمت حداقل 10 درصدی ارزش سرمایه گذاری امید باشیم. پیش بینی می شود که ارزش سهام سرمایه گذاری امید به واسطه این رویداد برای بانک سپه حداقل بین 1500 تا 2000 میلیارد تومان افزایش را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به عدم تمایل بانک سپه جهت ثبت تصمیمات مجمع فوق العاده گل گهر که نهم تیر ماه برگزار شد، اظهار داشت: تاخیر بانک سپه و مجموعه امید در ثبت تصمیمات مجمع پیشین گل گهر که به افزایش نفوذ این مجموعه ها در شرکت گل گهر منجر شد جای تعجب بسیاری دارد و این سوال را به وجود می آورد که پشت پرده این ماجرا چیست؟ موضوعی که بر بانک سپه و مجموعه امید اثر مثبت دارد و باعث افزایش قیمت سهام «وامید» برای بانک سپه می شود و کلیه ذینفعان از این موضوع بهره خواهند برد ، حال آن مجموعه ها در ثبت تصمیمات تعلل می کنند. باید دید ماجرا چیست که طرف هایی که در شرکت گل گهر در اقلیت بودند درخواست برگزاری مجدد مجمعی غیرقانونی را می دهند و از این سو مجموعه هایی که موفق به اخذ 3 عضو از 5 عضو هیات مدیره گل گهر شده اند ثبت تصمیمات را تسریع نمی بخشند.

پورابراهیمی تاکید کرد: این موضوع سبب شد تا دیروز از وزیر اقتصاد پرسشی را مطرح کنم. پرسشی که در دستور کار قرار گرفته و حتما باید بررسی شود. اگر بانک سپه که طبیعتا باید حافظ منافع بانک، سپرده گذاران، سهامداران و مالکین سرمایه گذاری امید باشد، مسئولیت خود را در ارتباط با موضوع ثبت تصمیمات مجمع کاملا قانونی فوق العاده گل گهر به درستی انجام ندهد موضوع حتما از طریق مجلس پیگیری خواهد شد و خانه ملت در این خصوص ذره ای کوتاه نخواهد آمد.

او در ادامه به موضوع مهمی اشاره داشت و اذعان کرد: بر اساس خبرهایی که به دست ما رسیده متاسفانه از سمت وزارت صنعت تهدیداتی بر علیه سرمایه گذاری امید و مجموعه بانک سپه انجام شده و این مجموعه ها را در فشار قرار داده اند تا موضوعی که به شکلی کاملا قانونی بوده با ادبیات دیگری تغییر پیدا کند. این رفتار کاملا غیرحرفه ای است. وزارت صنعت و مجموعه ی که تحت نظارت این وزارتخانه قرار دارد باید به قانون تن دهند و تمکین کنند. اگر خط کش ما قانون است بنابراین این گونه رفتارها کاملا غیرحرفه ای است و قابل قبول نخواهد بود. وزیر صنعت نیز قطعا در این خصوص باید پاسخگو باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزیر صنعت و وزیر اقتصاد هر دو در این خصوص مخاطب مجلس خواهند بود و طبیعتا نخستین اقدام در چهارچوب ضوابط قانونی پیگیری پرسش از وزای مربوطه خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بار دیگر تاکید و ابراز داشت: از نظر ما برگزاری مجدد مجمع گل گهر به این دلیل که مجمع قبلی کاملا قانونی برگزار شده و هرگونه اقدام علیه این موضوع باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد و اگر قصد داشته باشند به صورت غیرقانونی مجمع دوباره ای برگزار کنند پرونده به دستگاه قضایی ارجاع داده خواهد شد.

ایجاد اخلال در سیاست واگذاری سهام شرکت های دولتی

از پورابراهیمی درباره صحبت هایی پرسیدیم که در پی تغییرات ایجاد شده در ترکیب هیات مدیره گل گهر پیش آمده و از احتمال از دست دادن حمایت های وزارت صمت و ایمیدرو در زمینه صادرات محصولات گل گهر و تامین مواد اولیه این شرکت حکایت می کند.

او در این خصوص تاکید کرد: این خطرناک ترین تصمیم از سوی وزارت صنعت خواهد بود. در حالی که رئیس جمهور در ارتباط با موضوع واگذاری شرکت های وابسته به دولت همواره تاکید دارند حال پرسشی که مطرح می شود این است که اگر قرار باشد شرکت های دولتی و وابسته به دولت واگذار شوند، به عنوان مثال بانک سپه که قصد واگذاری «وامید» را دارد اما تهدید می شود که اگر قصد واگذاری این شرکت را به مجموعه ای غیربانکی داشته باشید به هیچ عنوان در آینده خوراک این شرکت تامین نخواهد شد، کدام خریدار حاضر است با اینگونه تهدیدها جهت خرید اعلام آمادگی کند؟

او در پایان گفت: این موضوع قابلیت پیگیری قضایی و حقوقی را دارد. این گزارش به شخص رئیس جمهور ارائه خواهد شد تا مطلع شود که افراد چگونه در موضوع کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد کشور، کارشکنی می کنند!

گفتنی است ، در پی عدم ثبت مصوبات مجمع نهم تیر ، روز شنبه پنجم مرداد قرار است به درخواست سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان نماینده 20 درصد سهام ، انتخابات هیات مدیره گل گهر دوباره برگزار شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24