Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : سهام برخی شرکت‌های کوچک بورسی و فرابورسی از ابتدای امسال تا کنون سود چند برابری را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند و برخی آتیه آنها را تداوم سودآوری برآورد می‌کنند. بازار سهام در حالی این روزها رونق خوبی را نسبت به فصل مجامع سال‌های گذشته تجربه می‌کند که برخی کارشناسان معتقدند بخشی از این رشد به دلیل تورم تحمیلی به اقتصاد کشور در سال گذشته و اثر آن بر دارایی‌های ریالی شرکت‌ها و بنگا‌های مختلف است...

لی‌لی‌پوتی‌های بازار، کوچک اما سودآور

بورس24 : سهام برخی شرکت‌های کوچک بورسی و فرابورسی از ابتدای امسال تا کنون سود چند برابری را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند و برخی آتیه آنها را تداوم سودآوری برآورد می‌کنند.

بازار سهام در حالی این روزها رونق خوبی را نسبت به فصل مجامع سال‌های گذشته تجربه می‌کند که برخی کارشناسان معتقدند بخشی از این رشد به دلیل تورم تحمیلی به اقتصاد کشور در سال گذشته و اثر آن بر دارایی‌های ریالی شرکت‌ها و بنگا‌های مختلف است.

این در حالی است که رکود حاکم بر اقتصاد کشور و بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو موجب سرازیر شدن نقدینگی جدید به سمت تالار شیشه‌ای شده‌ است.

بر این اساس نگاهی به آمارها نشان می‌دهد در حالی شاخص بورس از ابتدای امسال تا کنون رشد 42 درصدی را تجربه کرده است و نشان از بازدهی بالای بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری دارد که در همین مدت طلای 17 عیار تنها 0.5 درصد بازدهی را عاید سرمایه‌گذارانش کرده و بازار ارز هم نه تنها سودی به سرمایه‌گذاران خود نداده، بلکه به عنوان مثال یورو کاهش حدود 1.5 درصدی و دلار هم افت 1.3 درصدی را تا کنون برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده‌اند.

بر این اساس با توجه به موارد اشاره شده، از ابتدای امسال تا کنون بازار سرمایه جذاب‌ترین و همچنین پرسودترین بازار برای سرمایه‌گذاران بوده است و پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از تداوم آرام و متعادل این رشد و سوددهی در روزهای پیش‌رو دستکم تا پایان فصل مجامع را دارد.

اما در این میان شرکت‌های کوچک بازار سهام بویژه نمادهای بازار پایه بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و برخی کارشناسان بر این باورند در پایان فصل مجامع توجه‌ها به این دسته از نمادهای کوچک اما پربازده بیشتر هم خواهد شد.

به عنوان مثال سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر با نماد "ومشان" از ابتدای امسال تا کنون بازدهی 1499 درصدی، الیاف مصنوعی با نماد "شمواد" بازدهی 859 درصدی، لوازم خانگی پارس با نماد "لخانه" بازدهی 534 درصدی، پلی اکریل ایران با نماد "شپلی" بازدهی 362 درصدی و سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران با نماد "ثنظام" بازدهی 328 درصدی را در بازار پایه فرابورس از آن سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند و در بورس اوراق بهادار و فرابورس نیز نهادهای مالی بورس کالای ایران با نماد "کالا" بازدهی 664 درصدی، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان با نماد "کرمان" بازدهی 627 درصدی، قند ثابت خراسان با نماد "قثابت" بازدهی 410 درصدی، لنت ترمز با نماد "خلنت" بازدهی 397 درصدی و آبسال با نماد "لابسا" بازدهی 343 درصدی و شرکت لبنیات کالبر با نماد "غالبر" بازدهی 299درصدی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

این در حالی است که به باور کارشناسان رشد سهام شرکت‌ها در بازار سهام بویژه بازار پایه فرابورس در برخی نمادها ادامه‌دار خواهد بود. به عنوان مثال شرکت شیمیایی رنگی با نماد "شرنگی" که به حدود 5500 تومان رسیده و بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خود کرده است، به دلیل مسائلی همچون سودآوری بالا، افزایش فروش حدود هزار برابری و ... این روزها مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته و در ماه‌های پیش رو رشد و افزایش آن تداوم خواهد داشت.

با وجود این باید منتظر ماند و دید آیا پایان فصل مجامع آغازی برای اقبال بازار به سمت سهام شرکت‌های کوچک یا همان "لی‌لی‌پوتی‌ها" خواهد بود؟ یا این که احتمالا خبرهای خوش منتشر شده در خصوص مسائل اقتصادی و مناسبات سیاسی و بین‌المللی، پایان فصل مجامع را به آغاز رشد و رونقی دیگر برای بازار سرمایه تبدیل می‌کند و در این میان شرکت‌های کوچک و بزرگ بازار به رشد خود ادامه می‌دهند؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24