Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی : سال گذشته قرار بر این بود که دولت ١١ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان بابت مطالبات قطعه سازان به آن ها پرداخت کند. اما صرفا بخش ریالی این تسهیلات به خودرو سازان اعطا شد... دولت می خواهد که حمایت کند و برنامه هایی را در حمایت از خودروسازی کشور مطرح می کند اما در عمل زمانی که به بانک مرکزی مربوط می شود این برنامه ها متوقف می شوند، باید تلاش کنیم این ها را عملیاتی و به سرانجام برسانیم...

توقف حمایت از خودروسازان در ایستگاه بانک مرکزی

بورس24 : رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: سال گذشته قرار بر این بود که دولت 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان بابت مطالبات قطعه سازان به آن ها پرداخت کند. اما صرفا بخش ریالی این تسهیلات به خودرو سازان اعطا شد.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص وضعیت این صنعت و همچنین مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، گفت: هم اکنون 250 هزار میلیارد تومان ارزش دارایی های این صنعت است و قبل از تعدیلات اخیری که در این صنعت رخ داد 550 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار بودند. ما آمادگی تولید قطعات حدود 2 میلیون خودرو در سال را داریم و طبق برنامه هایمان قرار بود که 6 میلیارد دلار هم صادرات داشته باشیم. اما با همه این ها مشکلاتی گریبان گیر این صنعت شده است که از مهم ترین آن ها می توان به کمبود نقدینگی اشاره کرد ، به طوری که می توان گفت خودرو سازان بیش از 22 هزار میلیارد تومان به مجموعه تامین خود بدهی دارند. البته برآورد ما این است که 9 هزار میلیارد تومان از این مبلغ هم معوق باشد.

نجفی منش در ادامه تصریح کرد: سال گذشته قرار بر این بود که دولت 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان بابت مطالبات قطعه سازان به آن ها پرداخت کند. بانک مرکزی اعلام کرد که از این میزان چهار هزار تا به صورت ریالی و 844 میلیون یورو به صورت ارزی تخصیص دهد. در رابطه با بخش ریالی این تسهیلات از بهمن ماه تا اسفند سال گذشته سه هزار و 850 تا عملیاتی شده است. اما در خصوص بخش ارزی دریغ از یک یورو نیز پرداخت نشده است. در صورتی که بخش ارزی این تسهیلات را به موقع می پرداختند و یا معادل ریالی اش را در اختیار خودرو سازان قرار می دادند ما امروز با معضل کمبود قطعه مواجه نبودیم. آن موقع به این مسائل توجه نکردند و سبب پدید آمدن این مشکلات شدند.

او افزود: معضل دیگر این صنعت تامین مواد اولیه چه از داخل و چه خارجی است. برای تامین مواد اولیه ما را به بورس حواله می دهند و آنجا هم گرفتاری های خاص خود را دارد. برای تامین مواد اولیه از خارج نیز پروسه ثبت سفارش و تامین ارز به شدت طولانی است. چنانچه مواد اولیه به موقع تامین شوند واحدها می توانند به حیات خود ادامه دهند.

تسهیلات بانکی برای قطعه سازان باید سه برابر شود

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی همچنین بیان کرد: از دیگر مشکلات این صنعت این است که به طور مثال قطعه سازی از اعتبارش در بازار استفاده کرده و جنسی را خریداری کرده است و الان باید پول آن را پرداخت کند. زمانی که جنس خریداری شده دلار 3 هزار تومان بوده است و الان به 12 هزار تومان رسیده و الان برای تسویه بدهی خود باید با ارز 12 هزار تومانی تسویه کند در حالی که جنس خریداری شده را با همان نرخ دلار سه هزار تومانی خریده و سپس به فروش رسانده است. این عملا امکان پذیر نیست. چه بسا برخی به بانک مراجعه کرده و بانک مورد نظر نتوانسته ارز از بانک مرکزی دریافت و حواله کند و به مراجعه کننده می گوید باید ارز با قیمت روز تامین شود.

محمدرضا نجفی منش تاکید کرد: از سوی دیگر نیز میزان تسهیلات بانکی برای این صنعت باید با همان وثایق قبلی سه برابر شود. همچنین مطالباتی که بانک ها دارند باید به صورت فریز باقی بماند و فقط سود پولشان را دریافت کنند تا واحدها بتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند. معتقدیم برای این که قطعه سازان بتوانند همچنان تامین قطعات خود را انجام دهند مطالباتشان باید یک ماهه پرداخت شود.

وی در خصوص حمایت های دولت از این صنعت نیز گفت: دولت می خواهد که حمایت کند و برنامه هایی را در حمایت از خودروسازی کشور مطرح می کند اما در عمل زمانی که به بانک مرکزی مربوط می شود این برنامه ها متوقف می شوند، باید تلاش کنیم این ها را عملیاتی و به سرانجام برسانیم.

گفتنی است ، صنعت خودروی کشور باوجود بحران های پیش رو تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را هدف گذاری کرده در صورتی که برای وارد کردن این تعداد خودرو به طور متوسط برای هرخودرو ۱۰ هزار دلار و مجموعا ۱۱ میلیارد دلار مورد نیاز است. این در حالی است که بانک مرکزی برای تامین ۸۴۴ میلیون یورو برای کمک به زنجیره تامین خودرو سازان طفره می رود!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24