Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معاون اقتصادی «ومعادن» : ما احساس خطر کردیم منافع سهامداران «کگل» در خطر است... هیات مدیره باید هماهنگ و هم دل باشد...

دلیل درخواست برگزاری مجمعی دوباره برای انتخاب هیات مدیره در گل گهر اعلام شد

بورس24 : شرکت گل گهر نهم تیر ماه مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی 97 را برگزار کرد و از 1216 ریال سودی که به ازای هر سهم شناسایی کرده بود 1080 ریال را به  عنوان سود نقدی در نظر گرفت. یعنی 89 درصد از سود واقعی میان سهامداران تقسیم شد.

اما در ادامه این جلسه مجمع فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره هم برگزار شد و ترکیب سهامداری این شرکت را دستخوش تغییراتی قرار داد.

تا پیش از این مجمع اعضای هیئت مدیره گل گهر شامل یک نماینده از طرف شرکت سرمایه گذاری سپه، یک نماینده از طرف سرمایه گذاری امید، یک نماینده از سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، یک نماینده از سوی توسعه معدنی و صنعتی صبانور و یک نماینده از سوی فولاد مبارکه اصفهان بود.

با توجه به این که بخش عمده ای از سهام سرمایه گذاری امید در مالکیت بانک سپه است و سرمایه گذاری سپه نیز متعلق به این بانک است، بنابراین در واقع دو کرسی از 5 کرسی هیات مدیره گل گهر در اختیار بانک سپه قرار داشت. از آنجایی که «ومعادن» سهامدار عمده توسعه معدنی و صنعتی صبانور است ، بنابراین «ومعادن» نیز مالک دو کرسی از هیت مدیره «کگل» بود و یک کرسی نیز در اختیار فولاد مبارکه بود.

در مجمع اخیر نتیجه رای گیری به این صورت بود که شرکت سرمایه گذاری مهر جایگزین شرکت توسعه معدنی و  صنعتی صبانور شد. بدین ترتیب تعداد کرسی های «ومعادن» در هیات مدیره «کگل» به یک کرسی و تعداد کرسی های «وامید» و در واقع بانک سپه که بانکی دولتی است، در هیات مدیره گل گهر به سه کرسی افزایش یافته است.

اما «ومعادن» ساکت ننشست و با استناد به ماده 95 قانون تجارت درخواست کرد تا یکبار دیگر تصمیم گیری درباره هیات مدیره گل گهر به رای گیری گذاشته شود. از این رو موافقت شد تا مجمع فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره گل گهر یکبار دیگر و ساعت 10 صبح 5 مرداد ماه برگزار شود. حال ماجرای اراده «ومعادن» را جهت برگزاری مجدد این مجمع از زبان یکی از مدیران عالی رتبه این شرکت بشنویم.

چرا افزایش کرسی های در اختیار «وامید» در هیات مدیره گل گهر به نفع این شرکت نیست؟

مرتضی علی اکبری معاون اقتصادی و مالی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره علت اقدام این شرکت در جهت برگزاری مجمع فوق العاده مجدد شرکت گل گهر ابراز داشت: به طور کلی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات دارای دو عضو هیت مدیره در شرکت گل گهر بود ، اما در مجمع اخیر این شرکت برخلاف تصور و پیش بینی های ما تنها یک عضو از مجموع هیات مدیره گل گهر در اختیار «ومعادن» قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به رایزنی هایی که پیش از مجمع انجام شده بود پیش بینی ما این بود که «ومعادن» مانند گذشته بتواند دو عضو از هیات مدیره «کگل» را در اختیار بگیرد اما این اتفاق به دلیل غیرمترقبه ای رخ داد. از این رو شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از ظرفیتی که قانون در اختیار سهامداران بالای 20 درصد قرار داده استفاده کرد و درخواست برگزاری مجمع فوق العاده گل گهر را ارائه کرد تا یکبار دیگر درباره اعضاء هیات مدیره گل گهر رای گیری شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با برگزاری مجدد مجمع فوق العاده گل گهر موافقت شده و آیا پیش بینی می کنید که این بار به نتیجه مورد نظر دست یابید؟ گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی مشکلی در برگزاری مجدد مجمع گل گهر وجود ندارد و در آینده ای نزدیک یکبار دیگر شاهد برگزاری مجمع فوق العاده «کگل» خواهیم بود. در واقع این یک رقابت سالم است که باید شکل بگیرد و نتیجه آن در روز مجمع مشخص خواهد شد. «ومعادن» تمام تلاش خود را خواهد کرد که بتواند حتی بیش از گذشته دست به انجام اموری بزند که منفعت سهامداران را به همراه داشته باشد.

احتمال گسستگی زنجیره میان گل گهر، ایمیدرو و وزارت صنایع

از علی اکبری پرسیدیم که معایب افزایش کرسی در هیات مدیره گل گهر توسط «وامید» چیست؟ وی اذعان کرد: تا پیش از برگزاری مجمع اخیر «وامید» نیز همانند «ومعادن» دو عضو از هیات مدیره گل گهر را در اختیار داشت اما در مجمع اخیر یکی از کرسی های «ومعادن» کاهش یافت و به «وامید» رسید. باید در نظر داشت که 70 درصد از مالکیت سرمایه گذاری امید در اختیار بانک سپه است و با توجه به این که بانک سپه بانکی دولتی است کلیه آئین نامه هایی که مد نظر دولت است می تواند شامل زیرمجموعه های دولتی نیز شود.

او اضافه کرد: با توجه به دولتی بودن بانک سپه که سهامدار عمده «وامید» است، در صورتی که این چند رشته ای سه عضو در هیات مدیره گل گهر داشته باشد جو تصمیم گیری های داخل شرکت گل گهر به حالت دولتی تبدیل خواهد شد و از این رو فرآیند تصمیم گیری در این شرکت را بسیار کند و طولانی خواهد کرد. از طرفی دولت می تواند تاثیرات خاصی بر روی عملکرد گل گهر داشته باشد. از این رو ما در تلاش هستیم که مجددا بتوانیم دو عضو در هیات مدیره گل گهر داشته باشیم.

معاون اقتصادی و مالی «ومعادن» تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل تلاش های «ومعادن» برای حفظ موقعیت قبلی خود در هیات مدیره گل گهر این است که اعضاء هیات مدیره گل گهر به گونه ای انتخاب شده بودند که بتوانند حداکثر استفاده را از طریق وزارت صنایع و همچنین از طریق ایمیدرو به نفع گل گهر داشته باشند. اگر «وامید» بخواهد 3 عضو در هیات مدیره گل گهر داشته باشد هیچگونه ارتباط هیات مدیره ای با مجموعه وزارت صنایع و ایمیدرو نخواهد داشت و در نتیجه این امر ارتباط تنگاتنگی که باید با تامین کننده سنگ آهن یعنی ایمیدرو داشته باشد از بین خواهد رفت. اگر یک روز گل گهر بدون سنگ بماند یا نتواند به میزان کافی سنگ برداشت کند ممکن است خسارات میلیاردی زیادی را متحمل شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر گل گهر برای انجام صادرات محصولات خود باید از وزارت صنایع مجوز دریافت نماید. حتی دریافت پروانه معادن جدید نیز برای گل گهر نیازمند مجوز وزارتخانه است. بنابراین اگر قرار باید این ارتباط تنگاتنگ بین ایمیدرو و گل گهر و وزارت صنعت وجود نداشته باشد و همدلی این اعضا از بین رود و بین این زنجیره بااهمیت کوچکترین اشکالی پدید آید می تواند اثرات زیان بخشی برای عملکرد شرکت گل گهر به همراه داشته باشد.

تلاش «ومعادن» برای انجام رقابتی سالم

علی اکبری تاکید کرد: توجه به این نکته ضروری است که اگر برای کسب کرسی هیات مدیره گل گهر بین «ومعادن» و «وامید» رقابتی وجود دارد تا روز مجمع تداوم خواهد داشت و پس از آن نتیجه مجمع هرچه که باشد رابطه این دو شرکت سرمایه گذاری مانند سابق صمیمانه و تنگاتنگ ادامه خواهد یافت. اما اصرار «ومعادن» برای مالکیت دو عضو هیات مدیره گل گهر به این دلیل است که ضمن حفظ و حراست و رعایت صرفه و صلاح شرکت که منافع کلیه سهامداران را حفظ می کند می بایست ارتباطی نزدیک و منطقی نیز برای این موضوع وجود داشته باشد.

او در ادامه افزود: به همین دلیل ما توصیه می کنیم و پیگیر این مساله هستیم که بتوانیم در هیات مدیره گل گهر دو عضو داشته باشیم و این همدلی و همراهی مانند گذشته استمرار یابد و بتواند مزایای زیادی برای کلیه سهامداران عمده و خرد به همراه داشته باشد.

در ادامه به علی اکبری گفتیم که برخی اعتقاد دارند که اگر امید مالک 3 عضو هیات مدیره گل گهر شود ممکن است منافع بیشتری را برای سهامداران به همراه داشته باشد. نظر شما در این باره چیست؟ او تصریح کرد: من به عنوان فردی که سالهاست در این مجموعه ها فعالیت دارم و نسبت به کلیه سهامداران خرد گل گهر اشراف بیشتری به مسائل این مجموعه دارم صد درصد این موضوع را رد می کنم. عضویت بیشتر «وامید» در هیات مدیره گل گهر به نفع این شرکت و سهامدارانش نیست و فایده ای ندارد.

وی تاکید کرد: مروری بر گذشته این نکته را یادآوری می کند که همیشه ارتباط خوبی بین چادرملو، گل گهر، «ومعادن» و «وامید» برقرار بوده و اگر «ومعادن» این بار از ماده 95 برای برگزاری مجدد مجمع فوق العاده گل گهر بهره برده صرفا به این منظور است که بتواند این منافع را استمرار بخشیده و حتی افزایش دهد. لازم است یکبار دیگر این اطمینان را به سهامداران گل گهر بدهیم که ارتباط بین ایمیدرو، وزارت صنایع، «ومعادن» و گل گهر هر چه نزدیک تر و بهتر باشد منافع تک تک سهامداران گل گهر بیشتر تامین خواهد شد اما در غیر این صورت می تواند عواقب و خطراتی را برای سهامداران به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول در «ومعادن» در پایان ابراز داشت: توصیه من به سهامداران گل گهر این است که حتما همدل و همراه شده و افرادی را در هیات مدیره این شرکت انتخاب نمایند که این افراد بتوانند بیشترین هماهنگی را جهت تامین هر چه بیشتر منافع سهامداران این شرکت، ایجاد کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24