Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با وجود تحریم‌های آمریکا که اقتصاد ایران را به شدت تحت فشار قرار داده و نوعی پیچیدگی را بر آینده این کشور حاکم کرده است، بورس تهران شاهد رشد و شکوفایی است. روز دو شنبه بورس ایران به نقطه اوجی رسید که از حدود ۱۲ ماه پیش آغاز شده.

گزارش العربی الجدید درباره بورس تهران؛ چرا با وجود تحریم‌های آمریکا، شاخص بالا می‌رود؟

بورس24 : با وجود تحریم‌های آمریکا که اقتصاد ایران را به شدت تحت فشار قرار داده و نوعی پیچیدگی را بر آینده این کشور حاکم کرده است، بورس تهران شاهد رشد و شکوفایی است. روز دو شنبه بورس ایران به نقطه اوجی رسید که از حدود ۱۲ ماه پیش آغاز شده.

العربی الجدید نوشت: با وجود تحریم‌های آمریکا که اقتصاد ایران را به شدت تحت فشار قرار داده و نوعی پیچیدگی را بر آینده این کشور حاکم کرده است، بورس تهران شاهد رشد و شکوفایی است. روز دو شنبه بورس ایران به نقطه اوجی رسید که از حدود ۱۲ ماه پیش آغاز شده و می‌توان گفت: نتیجه سقوط ارزش ارز ایرانی است؛ چرا که به عقیده کارشناسان، سهام‌های بورس نتیجه افزایش سود نیست و از افزایش ارزش سرمایه شرکت‌ها به موازات کاهش شدید ارزش ریال ناشی می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: شاخص اصلی در بورس «تیدبیکس»، افزایش سازمان یافته از می ۲۰۱۸ است؛ یعنی زمانی که واشنگتن اعلام کرد که از برجام خارج شده و تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را باز می‌گرداند.

به این ترتیب، در سه ماه گذشته بازار اوج گرفته و شاخص «تیدبیکس» رکورد تاریخی را در هفته گذشته ثبت کرده است که به رقم ۲۴۵.۵۷۷ می‌رسد.

با کاهش ارزش ریال، کالا‌های وارداتی به گرانترین قیمت ممکن رسید؛ در حالی که تحریم‌های آمریکا بر معاملات بانکی، ورود کالا‌ها به ایران را با مشکل مواجه نمود. اما به نظر می‌رسد که سرمایه گذاران به این سختی‌ها و تنش با واشنگتن که از دو ماه پیش شدیدتر شده است، توجهی ندارند. بهای سهام‌ها حتی پس از حادثه سقوط پهپاد آمریکایی که باعث بحران تازه‌ای در خاورمیانه شد، به افزایش خود ادامه داد.

در همین رابطه، یکی از سرمایه گذاران، بر این عقیده است که ممکن است شعله ور شدن جنگ تنها امری باشد که بازار را فلج می‌کند؛ در غیر این صورت، تنش‌های سیاسی تاثیر بر بازار بورس ندارد.

با این حال، تحریم‌ها خسارت زیادی به اقتصاد ایران و بویژه بخش‌هایی که مستقیما هدف تحریم قرار گرفته، وارد کرده است؛ بخش‌هایی مانند انرژی، بانک‌ها و صنایع اصلی مانند پتروشیمی.

براساس آمار، نسبت تورم در ایران به ۵۲ درصد رسیده و ریال از می ۲۰۱۸ نصف ارزش خود را از دست داده است؛ البته به عقیده کارشناسان اقتصادی، بازگشت تحریم‌ها تنها دلیل سقوط ارزش ریال در مقابل دیگر ارز‌های بزرگ نیست. این در حالی است که صندوق بین المللی پول پیش بینی می‌کند که تولید خالص ملی ایران در سال جاری به ۶ درصد برسد.

ضعف ریال لزوما به تمام شرکت‌ها آسیب نمی‌رساند؛ بلکه می‌تواند برای برخی شرکت‌هایی که فرصت افزایش قیمت کالا‌های وارداتی را غنیمت می‌شمرند، مفید هم باشد؛ چرا که این شرکت‌ها می‌توانند جایگزین‌های داخلی این کالا‌ها را با قیمت‌هایی پایین‌تر عرضه کنند.

یکی از سرمایه گذاران خاطر نشان کرد که برخی شرکت‌ها رقم بالایی را در تقاضا ثبت می‌کنند، تا آنجا که مشتری‌ها مجبور به ایستادن در صف می‌شوند.

منبع: انتخاب

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24