Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

میثم صمدی کارشناس بورس : با اهرم تجدید ارزیابی دارایی و افزایش سرمایه از محل آن... وقت خوبی برای اصلاح ساحتار خودرویی هاست...

خودروسازان چگونه می توانند از زیان رهایی پیدا کنند؟

بورس24 : حالا که شرکت های خودروسازی می‌توانند با توجه به قانون جدید از معافیت مالیاتی افزایش تجدید ارزیابی دارایی ها استفاده نمایند،بهترین گزینه برای این شرکت ها چیست؟ به نوعی خودروسازها از کدام محل می توانند دارایی های خود را بار دیگر تجدید ارزیابی نموده و از امتیاز معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل استفاده نمایند؟

با توجه به این که برخی از خودروسازی ها در گذشته تجدید ارزیابی داشته اند و برخی دیگر هنوز هم از این روش برای اصلاح ساختار مالی خود بهره نبرده اند، فرصت به دست آمده، برای این خودرو سازی ها می تواند آن ها را از زیان انباشته خلاص کرده و در زمره شرکت های سود آور قرار دهد.

میثم صمدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های خودرو ساز به خبرنگار بورس24 گفت: در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، شرکت ها دارایی های ثابت مشهود خود نظیر زمین،ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و … را مورد تجدید ارزیابی قرار می دهند.با این کار ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه به روز می شود.

وی گفت: در نتیجه از آنجایی که معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده،سرمایه شرکت باید افزایش پیدا کند تا این معادله برقرار بماند.در این روش نیز پولی به شرکت وارد نمی شود و فقط یک عملیات حسابداری درصورت های مالی شرکت رخ می دهد و به همان مقدار که تعداد سهام شما افزایش پیدا می کند قیمت آن کاهش پیدا می کند،در نتیجه تغییری در دارایی شما رخ نمی دهد.

راه های رسیدن به تجدید ارزیابی، زیاد است

صمدی با اشاره به این که دارایی های شرکت های خودرویی که عمدتا قدیمی بوده و در جاده قدیم یا مخصوص کرج قرار دارند دارای زمین های با قیمت بالا ، دفاتر مرکزی و انبارهای با ماهیت با ارزش هستند ، گفت: این دارایی ها عمدتا درصورت های مالی به قیمت های قبل بوده و برای تجدیدارزیابی مناسب هستند ، همچنین بعد از برجام قطعه سازها ماشین آلات جدید وارد کردند و به علت افزایش نرخ دلار این ابزارآلات ارزش افزوده زیادی پیدا کرده و شرکت ها از این محل نیز می توانند افزایش سرمایه بدهند.

به گفته وی، از دیگر موارد تجدید ارزیابی خودرویی ها می توان به تاسیسات زیر بنایی مانند امتیاز برق ٬گاز و تاسیسات آبرسانی و تصفیه فاضلاب اشاره نمود که قابل تجدید ارزیابی هستند.

صمدی افزود: شرکت های خودرویی دارای ماشین آلات قدیمی مانند پرس برش و تزریق هستند که در دفاتر به قیمت های پایینی درج شده و از تجدید ارزیابی آن ها می توان استفاده کرد.

وی با اشاره به این که، اکثر شرکت های خودرویی دارای زیر مجموعه هستند و این شرکت ها تامین کننده شرکت مادر بوده اند ، گفت: به طور مثال، «خمحرکه» دارای پنج زیر مجموعه از جمله "تشتاد" و "ختور"، دارای سه زیر مجموعه هستند که عمدتا غیر بورسی بوده و با ارزش سی سال قبل که تاسیس شده اند در دفاتر به ارزش اسمی ثبت شده اند و شاید مهمترین دارایی خودرویی ها زیر مجموعه هایشان باشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24