Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سازنده ها برای تعیین قیمت فروش واحدهای تازه ساز خود نیم نگاهی به اوضاع قیمت ها در بازار زمین می اندازند و در مقابل، مشارکت کننده ها در ساخت با سازنده ها (مالکان ساختمان هایی که برای از نو سازی، از شهرداری اجازه تخریب می گیرند و با سازنده ها به نسبت ۴٠-۶٠ شریک می شوند) نیز برای تعیین سهم شراکت شان و ارزش فروش زمین به قیمت واحدهای تازه ساز در محل نگاه می کنند...

رابطه دو سویه در بازار زمین و مسکن

بورس24 : سازنده ها برای تعیین قیمت فروش واحدهای تازه ساز خود نیم نگاهی به اوضاع قیمت ها در بازار زمین می اندازند و در مقابل، مشارکت کننده ها در ساخت با سازنده ها (مالکان ساختمان هایی که برای از نو سازی، از شهرداری اجازه تخریب می گیرند و با سازنده ها به نسبت 40-60 شریک می شوند) نیز برای تعیین سهم شراکت شان و ارزش فروش زمین به قیمت واحدهای تازه ساز در محل نگاه می کنند.

این طرز رفتار دو طرفه بیانگر آن است که بازار زمین و بازار واحدهای تازه ساز از یکدیگر تبعیت می کنند.

ماه گذشته میزان رشد قیمت املاک کلنگی در تهران برابر با میزان افزایش قیمت واحدهای نوساز بود. هر دو به میزان 119 درصد افزایش پیدا کردند که البته کمتر از میزان رشد قیمت سایر واحدها در گروه های سنی بوده است.

اما یک سوال در این باره بوجود می آید؛ اینکه اگر سازنده ها قیمت فروش را از روی قیمت زمین تعیین می کنند و مالکان زمین نیز برای تعیین قیمت فروش، قیمت نوسازها را مبنا قرار می دهند در این صورت چطور سطوح قیمتی در این نوع املاک افزایش پیدا می کند؟!

میزان افزایش قیمت زمین تابعی از تقاضای خرید زمین (تقاضای ساخت) و میزان عرضه زمین (تقاضای مشارکت از طرف مالکان) است. بنابراین هر زمان عرضه زمین بیشتر از تقاضای خرید باشد، قیمت فروش با شیب کمتری رشد می کند. این اتفاق در زمان رکود ساختمانی رخ می دهد و بالعکس.

به بیان ساده تر اگر چه قیمت زمین و واحدهای جدید از روی یکدیگر تعیین می شود اما شرایط بازار فروش زمین و ساخت و ساز و همچنین شرایط معاملات خرید مسکن در میزان رشد قیمت ها موثر است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24