Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کتاب وقایع‌نگاری فراز و فرودهای بازار سرمایه به قلم مهدی‌حاجی وند توسط انتشارات ژرفام نشر منتشر شد... به گزارش خبرنگار بورس ٢۴، کتاب وقایع‌نگاری فراز و فرودهای بازار سرمایه ، یاداشت‌های یک خبرنگار بورسی به قلم مهدی‌ حاجی وند توسط انتشارات ژرفام نشر در ۴٢٨ صفحه منتشر شد...

کتاب وقایع‌نگاری فراز و فرودهای بازار سرمایه منتشر شد

بورس24 : کتاب "وقایع‌نگاری فراز و فرودهای بازار سرمایه" به قلم مهدی‌حاجی وند توسط انتشارات ژرفام نشر منتشر شد.

کتاب "وقایع‌نگاری فراز و فرودهای بازار سرمایه"، یاداشت‌های یک خبرنگار بورسی به قلم مهدی‌ حاجی وند توسط انتشارات ژرفام نشر در 428 صفحه منتشر شد.
در مقدمه این کتاب که بخشی از مجموعه یادداشت‌های حاجی‌وند را در خصوص عوامل اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه در برمی‌گیرد، آمده است: افزایش شاخص بورس، رکوردشکنی در بازار سرمایه، صعود شاخص بورس، بازگشت بازار سرمایه به رونق، بورس پربازده‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری و ...؛ این‌ها عناوینی است که هر از گاهی از طریق رسانه‌های مختلف بویژه رادیو و تلویزیون به گوش مردم می‌رسد. موضوعاتی که باعث می‌شود بسیاری از افراد بویژه کسانی که اطلاعات کمتری از سازوکار معامله در بورس دارند، به وسوسه بیفتند تا(بدون هیچ اطلاع و تجربه حضور در بازار سهام)، سرمایه‌های اندک و گاهی قابل توجه خود را برای کسب سود بیشتر به تالار شیشه‌ای بیاورند.
و در برخی موارد نتیجه این بی‌اطلاعی و رفتار هیجانی، پس از گذشت مدت زمان اندکی به طور معمول زیان و از دست رفتن بخشی از سرمایه این افراد می‌شود و در پی آن نیز این دسته از سهامداران و سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند برای همیشه عطای حضور در بازار سرمایه را به لقای آن ببخشند.
از این رو شاید بتوان یکی از دلایل عدم توسعه‌‌یافتگی بازار سرمایه در کشور و همچنین تداوم بانک‌محور بودن اقتصاد را، عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگی‌سازی و این چنین موضوعاتی برشمرد.
بر این اساس بنظر می‌رسد فرهنگ‌سازی و آگاهی دادن به جامعه در خصوص مولفه‌های اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه در مقاطع مختلف اقدامی است که بتواند در این زمینه مفید باشد. به همین منظور تلاش شد مجموعه عوامل مختلف اثرگذار بر روند افزایش و نیز کاهش شاخص بورس و کلیت بازار سرمایه در قالب یادداشت‌های نگاشته و منتشر شده در یک بازده زمانی خاص توسط نویسنده، با اندک بازنگری و ویرایشی در قالب کتابی تهیه و به تفکیک سال‌های انتشار در 5 فصل منتشر شود تا سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بویژه تازه‌واردان، از آگاهی و اطلاع بیشتری در خصوص توجه به مولفه‌های اثرگذار بر دادوستدهای این بازار برخوردار شوند.
در توضیح بیشتر مطالب این کتاب باید گفت نیمه دیماه سال 1392 تاریخی‌ترین رکوردی است که پیش‌تر شاخص بورس با فتح قله 89 هزار و 500 واحدی به آن دست یافته بود و از آن تاریخ تا آذرماه 1396، بازار سرمایه و شاخص بورس تحت عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و ... روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرده است. از سوی دیگر مولف این کتاب نیز که تجربه سال‌ها پژوهش و فعالیت خبرنگاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی بویژه بازار سرمایه را در کارنامه خود دارد، در این دوره 4 ساله، بسته به شرایط مختلف اقدام به نوشتن و انتشار یادداشت، گزارش‌های، مقالات و ... در خصوص اثرپذیری بازار سرمایه از شرایط و مولفه‌های گوناگون کرده است. بنابراین تصمیم بر این شد تا گزیده‌ای از این مطاب در قالب کتابی تحت عنوان "وقایع‌نگاری فراز و فرودهای بازار سرمایه(یادداشت‌های یک خبرنگار بورسی)" منتشر شود تا علاقه‌مندان به حضور در بورس با موضوعات اثرگذار بر کلیت بازار سرمایه آشنا شده و با علم و آگاهی بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند.
همچنین یکی از نکات مهم و قابل توجه در خصوص مطالب درج شده در این کتاب اینست که مطالب منتشر شده، این رفتارشناسی و روانشناسی معامله در بورس را به معامله‌گران بازار سرمایه می‌دهد که معاملات بورس در مقاطع مختلف زمانی تحت تاثیر چه عواملی است و به طور معمول واکنش سهامداران به این عوامل چگونه می‌باشد. به همین دلیل تامل در مطالب درج شده در این کتاب تا حدودی می‌تواند به روند آگاهی افزون‌تر و پیش‌بینی بیشتر معامله‌گران از معاملات و نیز ارائه استراتژی به سرمایه‌گذاران برای دادوستد در تالار شیشه‌ای مفید باشد و از سوی دیگر تحلیل‌گران و حرفه‌ای‌های این بازار هم می‌توانند در تحلیل‌های خود از مطالب این کتاب بهره‌مند شوند.
افزون بر این، این کتاب می‌تواند مورد توجه و استفاده مدیران بازار سرمایه و همچنین متولیان اقتصادی کشور قرار بگیرد تا با مطالعه این موضوعات، آسیب‌شناسی مناسبی از موضوعات اثرگذار بر معاملات و نیز مسائل مورد توجه سرمایه‌گذاران در بازار سهام داشته باشند.
از سوی دیگر این کتاب، به نوعی تاریخ‌نگاری از وقایع تالار شیشه‌ای را در این بازده زمانی دارد که تا کنون انجام نشده و از این جنبه نیز در نوع خود ابتکار جالب و گویای وقایع بازار سهام در این مقطع زمانی است.از نگاهی دیگر مجموعه مطالب آورده شده در این کتاب می‌تواند برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران علاقه‌مند به بازار سرمایه از این جهت مفید و آموزنده باشد که در وهله نخست بدانند بازار سرمایه از چه وسعت و گستردگی جهت تاثیرپذیری از مولفه‌های مختلف به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برخوردار است و در گام بعدی نیز بر این موضوع تاکید داشته باشد که خبرنگاران بازار سرمایه برای این که بتوانند از توانایی لازم برای انعکاس خبرها و وقایع بازار سهام برخوردار شوند، باید اطلاعات جامع و گسترده‌ای در خصوص موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... داشته باشند.
گفتنی است از مهدی حا‌جی‌وند تا کنون کتاب‌هایی با عنوان‌های "نقش مطبوعات بر اجرای خصوصی‌سازی"، "دانشنامه بورس کالای ایران"، "خصوصی‌سازی فوتبال"، "آزادسازی سهام عدالت؛ موانع و راهکارها" و "دانشنامه خصوصی‌سازی و سهام عدالت" نیز منتشر شده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24