Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چقدر افزایش نرخ در انتظار این صنعت است؟ در حوزه صادرات سیمان چه رخدادی در پیش است؟ سیمانی ها بازهم جای خرید دارند!؟

تحلیل دلیل رشد قیمت سهام سیمانی در بورس

بورس24 : بازهم صحبت از افزایش نرخ سیمان است، این خبرها منجر می شود تا اهالی بازار سرمایه معتقد باشند که سهام سیمانی بار دیگر در سال 98 مورد توجه قرار خواهند گرفت. اما برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که صنعت سیمان رشد خود را کرده و دیگر پتانسیلی برای رشد ندارد، چرا که از یک طرف مازاد عرضه در شرکت ها وجود دارد و از طرف دیگر پتانسیل افزایش نرخ برای این شرکت ها وجود ندارد.

سیمان ؛ کالایی ارزان با هزینه حمل گران!

ولید هلالات تحلیل گر بازار سرمایه در گفت و گو با بورس24 اما تحلیل دیگری داشت، وی توضیح داد: ما در کشور مازاد عرضه سیمان داریم و این نشان می دهد که شرکت ها اگر بتوانند صادرات خود را بیشتر نمایند می توانند رشد خوبی داشته باشند، اما از آنجایی که حمل و نقل کشور به دلیل مشکلات ، چندان توسعه یافته نیست ، بنابراین سیمان را می توان کالای ارزان با هزینه حمل گران دانست.

وی ادامه داد: سیمان ایران در کشورهای دیگر در حدود 60 دلار فروخته می شود و این در حالی است که قیمت واقعی سیمان بالای 100 دلار می باشد، از جمله اقداماتی که به تازگی به آن توجه می شود، صادرات سیمان به طور مستقیم و از طرف تولید کننده است، این موضوع باعث حذف واسطه ها از صادرات سیمان می شود که عملکرد بسیار مثبتی است، متاسفانه به دلیل وجود واسطه ها سود ناشی از صادرات به جیب دلال می رفت که این موضوع با پیگیری های انجمن و همچنین شرکت ها باید اصلاح شده و ادامه یابد.

وی افزود: از طرف دیگر شرکت های سیمانی در تلاشند تا بتوانند با حذف واسطه ها صادرات ارزی خود را افزایش دهند و موجبات ارزآوری و همچنین سودآوری خود را از این طریق فراهم آورند، این موضوع در کنار موضوع افزایش نرخ باعث خواهد شد تا سهم های صنعت سیمان بتوانند در سال 98 بازدهی خوبی را برای سهامداران خود داشته باشند.

چقدر افزایش نرخ سیمان مطلوب صنعت است؟

هلالات در خصوص افزایش نرخ صنعت گفت: به نظر می رسد این صنعت نیازمند افزایش نرخی است که بالاتر از 20 درصد باشد؛ چرا که افزایش نرخ از این میزان کمتر دردی از شرکت های فعال در این صنعت دوا نمی کند ، اما افزایش نرخ بین 20 تا 25 درصد در کنار صادرات ارزی با حذف واسطه ها موضوعات مثبت و مورد توجهی است که در سال جاری باعث شروع رشد قیمت سهم های سیمانی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا صنعت ساخت و ساز پتانسیل افزایش نرخ صنعت سیمان را دارد و آیا آن را خواهد پذیرفت؟ گفت: صنعت ساخت و ساز علاوه بر سیمان، فولاد، آهن و... را نیز مصرف می کند، وقتی این صنعت توانسته افزایش نرخ این محصولات را بپذیرد پس می تواند افزایش نرخ سیمان را نیز پذیرا باشد چرا که سیمان تنها محصولی است که همانند سایر محصولات رشد قیمت نداشته و این میزان رشد معقولانه و مورد نیاز این صنعت است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24