Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تشریح آخرین وضعیت تولید و فروش چادرملو و زیرمجموعه هایش در بازدید از این کارخانه... مدیر مجتمع معدنی چادرملو: چادرملو در مجموع برای اجرای طرح های توسعه و در دست اجرای خود بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال سرمایه گذاری کرده است و توانسته ۷ هزار شغل بطور مستقیم و ۳۵ هزار شغل به طور غیر مستقیم ایجاد کند...

 اینجا زندگی را می سازند؛ ١٨٠ کیلومتر دورتر از یزد، با معدنی که همچنان ذخیره دارد

بورس24 : از یزد که فاصله می گیریم و وارد بیابان های دره انجیر می شویم، هیچ کسی باور نمی کند قرار است پس از چند ساعت ، منطقه ای رویت شود که در آن زندگی جریان دارد. به بیانی دیگر می توان گفت، در این مجموعه نه فقط زندگی می کنند، بلکه زندگی را می سازند. مردانی که در این گرمای طاقت فرسا با کیلومترها فاصله از شهر و خانواده شان، به دنبال تولید و اشتغال، شبانه روز فعالیت می کنند.

چادرملو در 180 کیلومتری شمال شرقی شهر یزد، حاشیه کویر ساغند قرار دارد. این شرکت به دو بخش معدنی و صنعتی تقسیم شده، که در ابتدا با تلاش معدن کاران و مهندسین، اکتشاف و استخراج سنگ آهن انجام می شود تا مراحل تولید کنسانتره و گندله سازی به پایان برسد. در بخش صنعتی آن، که در شهر اردکان واقع شده است، این محصولات میانی به فولاد تبدیل شده و وارد بازار مصرف می شود.

طبق گفته مدیران مجموعه 3 میلیون و ۴۰۰ هزار تن کنسانتره شرکت، به گندله تبدیل می شود و در آینده ای نزدیک طی افزایش ظرفیتی به ۴ میلیون تن خواهد رسید. در این بازدید ، در ابتدا خبرنگاران و اصحاب رسانه با محمد ابریشمی مدیر مجتمع معدنی چادرملو دیدار و گفت و گو کردند.

سرمایه گذاری 44 هزار میلیارد ریالی

محمد ابریشمی در این نشست گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگترین تولیدکنندگانکنسانتره سنگ آهن محسوب می شود و تقریبا 100 درصد محصولات تولید شده در داخل کشور مصرف می شود. میزان کمی از محصولات شرکت صادر می شوند و بیشتر به صورت مزایده و از طریق بورس کالا به فروش می رسد.

وی با اشاره به میزان ذخیره باقی مانده شرکت گفت: در حال حاضر ۸۰ میلیون تن ذخیره قابل برداشت وجود دارد که تا حدود ۵ سال دیگر را پاسخگو است و به منظور افزایش طول عمر معادن چادرملو باید تمهیداتی را در نظر بگیریم.

ابریشمی در مورد آنومالی D19 و برنامه های شرکت برای این معدن گفت: پروانه اکتشافی از معدنی D19 به طور شراکتی بین مجتمع معدنی چادرملو وسنگ آهن بافقبوده و در مرحله انتخاب پیمانکار ژئوفیزیک قرار دارد. انجام این پروژه در نهایت منجر به ایجاد یک شبکه حفاری اکتشافی و ذخیره مناسب با طول عمر زیاد شده، که از این روش تولیدات شرکت نیز ادامه دار خواهد بود.

مدیر مجتمع معدنی چادرملو ادامه داد: چادرملو در مجموع برای اجرای طرح های توسعه و در دست اجرای خود بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال سرمایه گذاری کرده است و توانسته ۷ هزار شغل بطور مستقیم و ۳۵ هزار شغل به طور غیر مستقیم ایجاد کند.

هرچه تولید کردیم عرضه شد؛ تا اینجا

وی گفت: در سال جاری و طی 3 ماه اخیر، ۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید کرده ایم که به گندله سازی اردکان، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان عرضه شده است.

ابریشمی با بیان این که براساس پیش بینی های انجام شده باید 10 میلیون تن کنسانتره به طور سالیانه توسط این شرکت تولید شود، ادامه داد: بنابراین باید 14.5 میلیون تن سنگ آهن مورد استفاده قرار گیرد که بر این مبنا می توان گفت، اینمحصولتا 4 سال آینده وجود دارد.

مدیر مجتمع معدنی چادرملو با اشاره به این که با وجود همهتحریم های خارجیو داخلی تولیدات این شرکت براساس برنامه ریزی ها انجام می شود، افزود: چادرملو به عنوان یکی از شرکت های برتر تولیدکننده پایدار سنگ آهن در کشور تاکنون در زمینهمعادن سنگ آهنمشکلی نداشته اما در معادن کوچک با مشکلات ناشی از خام فروشی و صادرات دست و پنجه نرم می کند.

پس از نشست با مدیر مجتمع معدنی چادر ملو، بازدید از بخش سنگ شکن مجموعه انجام شد. امیر علی رحمانی، مدیر تولید چادرملو که برای توضیحات بیشتر حضور داشت، در خصوص ظرفیت سنگ شکن ها گفت: در کارخانه ۲ سنگ شکن فرآوری و تولید کنسانتره وجود دارد. ظرفیت سنگ شکن اول 2500 تن در ساعت و سنگ شکن دوم ۲۷۰۰ تن در ساعت است. سیستم انباشت و برداشت (همگن ساز) هم شامل دو انبار است که یک انبار در حال پر شدن و دیگری در حال تخلیه است.

وی افزود: کنسانتره چادرملو دارای ۵ خط تولید است که روزانه ۴۰۰تن در ساعت بار را تغذیه می کند و ۱۴ درصد نسبت به پیش بینی که داشتیم فراتر رفتیم.

رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها برای شرکت مشکلاتی ایجاد نکرده، گفت: با وجود شرایط تحریمی که به وجود آمده، ما از قبل تمهیداتی را در نظر گرفته بودیم و مواد مورد نیاز به اندازه ۲ سال خریداری شده است.

به 4میلیون تن می رسیم

پس از بازدید از بخش سنگ شکن مجموعه چادرملو، بازدید از مجموعه گندله سازی شرکت در اردکان انجام شد.

در ابتدا محمود مصری نژاد، مدیر مجتمع صنعتی چادر ملو در مورد این مجموعه توضیحاتی داد و گفت: ظرفیت اسمی کارخانه گندله سازی چادرملو در شهرستان اردکان، 3.4 میلیون تن است که سال گذشته 3.7 میلیون تن گندله در این مجتمع تولید شد و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تولید گندله این مجتمع به 4 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

وی گفت: علاوه بر این کارخانه، سه واحد آهن اسفنجی، ارفع به ظرفیت 800 هزار تن، غدیر ایرانیان به ظرفیت 800 هزار تن و چادرملو به ظرفیت 1.6 میلیون تن مشغول فعالیت هستند که سالانه حداقل 3.2 میلیون تن آهن اسفنجی را به تولید می رسانند.

مصری نژاد ادامه داد: در کنار واحدهای یاد شده یک واحد تولید شمش فولاد به ظرفیت 1.8 میلیون تن در سال مشغول فعالیت است که بر اساس نیاز مشتریان اقدام به تولید انواع شمش فولادی می کند.

آب شیرین کن گل گهر، تا پایان سال

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در مورد طرح آب شیرین کن چادرملو گفت: یکی از اقدامات چادرملو مشارکت در طرح احداث یک تصفیه خانه (آب شیرین کن) در بندرعباس به همراه کارخانه‌های صنعتی گل گهر و مس سرچشمه است که قابلیت دارد، در هر ثانیه چهار هزار لیتر آب را شیرین کند.

او گفت: این تصفیه خانه آب تصفیه شده را از بندر عباس به گل گهر سیرجان، از سیرجان به مس سرچشمه در کرمان و از کرمان به مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد منتقل می‌کند. امیدواریم تا پایان سال جاری در گل گهر و تا سال ۹۹ در چادرملو به بهره برداری برسد.

وی گفت: پیش بینی شده این تصفیه خانه بتواند در ۳ مسیر مجزا آب رسانی را انجام دهد و آب قابل شرب استان‌های مرکزی ایران را تأمین کند.

80 هزار تن شمش فولاد صادر می شود

وی گفت: در سال 97، 840هزار تن شمش فولاد تولید شد که از این میزان 30هزار تن صادر شده است و طبق برنامه در سال جاری 80 هزار تن از شمش فولاد صادر می شود.

مصری نژاد همچنین از احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در این مجتمع خبر داد و افزود: احداث نیروگاه 500 مگاواتی در برنامه شرکت است که این نیروگاه در تأمین برق شبکه سراسری کشور نقش بسزایی داشته و باعث درامدزایی برای چادرملو نیز شده است.

پس از پایان نشست با مدیر مجتمع صنعتی چادر ملو، سری به کارخانه گندله سازی اردکان زدیم تا از نزدیک مراحل تبدیل کنسانتره سنگ آهن به گندله را ببینیم. این بازدید نقطه پایان حضورمان در بخشی از کارخانه بزرگ چادر ملو بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24