Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معاون بورس : قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دایره وسیعی از شرکت ها را در بر می گیرد... مقررات جدید دو پشتوانه قانونی دارد..

جزئیات جدید از قانون تجدید ارزیابی دارایی ها و معافیت مالیاتی افزایش سرمایه

بورس24 : طی ماه های اخیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها از دو مسیر جداگانه دنبال شد.از سویی مجلس شورای اسلامی موضوع معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت ها را بررسی و مصوبه ای به شورای نگهبان برای تصویب نهایی ارسال کرد که نهایتا پس از اصلاحیه های زیاد و رفع ایرادات از سوی شورای نگهبان ، «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور» تصویب شد.

دومین مسیر پیشنهاد سازمان بورس اوراق بهادار بود که در اختیار سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قرار گرفت ، این پیشنهادات شامل موضوعات مختلفی از جمله افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته و برخورداری از معافیت مالیاتی بود.

در حال حاضر موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه مصوب شده است و شرکت‌ها می‌توانند از این محل افزایش سرمایه داده و معاف از مالیات شوند.

نکته جذاب ماجرا اینجاست که معمولاً تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی کوتاه مدت و در نهایت یک ساله است اما؛ برخورداری شرکت ها از معافیت مالیاتی در فرآیند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور هم به صراحت آمده و دائم الاجرا خواهد بود.

حال تفاوت این دو مصوبه چیست؟ در این خصوص با حسن امیری، معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت و گویی داشته ایم تا از جزئیات مصوبه با خبر شویم.

در خصوص موضوع اخیر پیرامون تصویب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها و معافیت مالیاتی آن ها کمی بیشتر توضیح می دهید؟

طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شرکت‌های حائز شرایط بند «ز» تبصره 10 قانون بودجه سال 97، می‌توانند تا پایان سال 98 با تجدید ارزیابی دارایی خود، سرمایه شان را افزایش دهند و از معافیت مالیاتی مربوطه برخوردار گردند. از طرفی مجلس شورای اسلامی هم موضوع معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت ها را در قالب قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور بررسی و قانون تصویب شده به شورای نگهبان برای تصویب نهایی ارسال شد که نهایتا پس از اصلاحیه هایی ، ایرادات شورای نگهبان رفع و قانون مزبور هم نهایی شد.

در حال حاضر هر دو قانون مصوب شده است؟

موضوع معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها از هر دو نهاد به سازمان بورس ابلاغ شده است.

دستورالعمل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها که به زودی ابلاغ می شود ، مربوط به کدام شرکت ها است؟

طبق قانون مجلس شورای اسلامی همه شرکت هایی که یک بار در 5 سال تجدید ارزیابی داشته اند، می توانند از این معافیت استفاده نموده و افزایش سرمایه آن ها معاف از مالیات شود. از طرفی طبق مقررات مصوب توسط شورای هماهنگی اقتصادی در سال جاری شرکت هایی که زیان انباشته داشته اند ، می توانند از معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

فرق این دو مصوبه چیست؟

در قانون مجلس، در مورد اینکه این 5 سال از چه زمانی محاسبه شود در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی می باشد. به هر حال ممکن است، طبق قانون این 5 سال از زمان ابلاغ محاسبه گردد، اما در مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه این معافیت فقط تا پایان 98 برقرار است و زمانی برای تجدید ارزیابی تعیین نشده است. ممکن است شرکتی سال گذشته تجدید ارزیابی انجام داده باشد اما بتواند در سال جاری نیز از محل دیگری تجدید ارزیابی کند.

مشخص شده که چه دارایی هایی مشمول تجدید ارزیابی هستند؟ 

از نظر قانون محدودیتی وجود ندارد، اما برخی شرکت ها که یک مرتبه از محل مشخصی تجدید ارزیابی داشته اند، باید نظر سازمان امور مالیاتی در مورد معافیتشان از سایر محل ها جلب شود و به طور کل در مورد جزئیات آن تصمیم گیری نمائیم. این قانون می تواند دایره گسترده ای از شرکت ها را شامل شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • صالح محقق
    صالح محقق

    ایا در قانون جدید شرکت های غیر زیان ده نیز امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خواهند داشت؟

    4 سال پیش
  • کامران منکرسی
    کامران منکرسی

    به نظرم باید منتظر یک انفجار شارپی رشد سهام باشیم

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24