Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که قیمت ها در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا کشف می شود ، دستکاری بازار به التهاب دامن می زند ، پسته در بورس کالا عرضه شود و گذر از تحریم پتروشیمی ها با تکیه بر بورس کالا از مهم ترین عناوین آنها بود.

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛ یک هفته با بورس کالا

بورس24 : در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که" قیمت ها در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا کشف می شود"، " دستکاری بازار به التهاب دامن می زند"، " پسته در بورس کالا عرضه شود" و " گذر از تحریم پتروشیمی ها با تکیه بر بورس کالا" از مهم ترین عناوین آنها بود.

قیمت ها در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا کشف می شود

در هفته گذشته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بورس کالا قیمت ها براساس عرضه و تقاضا کشف می شود و اگر قیمت محصولی با افزایش مواجه می شود به دلیل بالا بودن حجم تقاضا به نسبت عرضه است؛ به این ترتیب افزایش قیمت کالاها را نباید به بورس که میزبان عرضه و تقاضاست نسبت داد.

سعید زرندی گفت: بورس کالا یک بستر معامله است و نامتوازن بودن بازار و قیمت ها را نباید به بورس نسبت داد. در این زمینه وزارت صمت سعی دارد تا با همکاری نزدیک بورس و صنایع زمینه آرامش بازار را فراهم کند.

وی با اشاره به تعامل مناسبی که در زمینه تنظیم بازار به وجود آمده است، گفت: برخی موضوعات را نیز در شورای عالی بورس مطرح و بررسی می کنیم تا بهترین تصمیمات در این حوزه گرفته شود.

دستکاری بازار به التهاب دامن می زند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است که یکی از مشکلات اصلی در حوزه تنظیم بازار کالاها به خصوص کالاهای اساسی وجود واسطه ها و چند دست چرخیدن محصولات است که شفافیت در این حوزه می تواند راهگشا باشد. همچنین باید توجه کنیم که دستکاری بازارها نتیجه مثبتی نداشته و به بروز التهاب منجر می شود.

محمد حسینی با تاکید بر اینکه دستکاری بازار به التهاب دامن می زند، اظهار داشت: با تمرکز معاملات کالاهای اساسی در بورس با یک منبع اطلاعاتی شفاف مواجه می شویم اینکه چه تولیدکننده ای چه میزان محصول عرضه داشته، حجم تقاضای داخلی چه میزان است و قیمت ها نیز روی چه مداری حرکت می کند. این اطلاعات برای مدیریت بازارها ارزشمند است و در هیچ یک از بازارها از جمله ارز، طلا، مسکن، خودرو، شفافیتی همچون بورس وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر شاهد نوسانات شدید قیمتی در حوزه کالاهای اساسی بوده ایم که باعث بروز مشکلات عدیده برای تولیدکنندگان و خریداران شده است. در این زمینه می توان با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های بورس کالا این امکان را ایجاد کرد تا تولید کنندگان بیشتری محصولات خود را وارد این بازار کنند تا با تامین نیاز کافی تولیدکنندگان پایین دست از رشد کاذب قیمت ها جلوگیری شود.

پسته در بورس کالا عرضه شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس از موافقت نمایندگان خانه ملت با عرضه محصولات کشاورزی از جمله پسته در بورس کالای ایران پس از تجربه موفق معاملات زعفران خبر داد.

علی محمد شاعری درباره عرضه پسته در بورس کالا، گفت: در مجلس نه تنها با عرضه پسته بلکه با عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا موافق هستیم؛ چراکه این اقدام گام مهمی در جهت شفاف سازی و مبارزه با انحصار و رانت خواری، تنظیم عرضه و تقاضا و حذف واسطه های غیرضرور است.

وی با بیان اینکه به طور حتم پسته عرضه شده در بورس کالا به دلیل وجود نظارت بر انجام معاملات این بازار و رعایت استانداردها، از کیفیت بالاتری برخوردار است، افزود: با ورود پسته به معاملات بورس کالا علاوه بر اینکه می توان به سمت قیمت گذاری و فروش شفاف این محصول حرکت کرد، می توان در بازارهای جهانی نیز به رقابت پرداخت. افزون بر اینکه، به طور یقین ارتقای تجارت پسته به عنوان یک محصول صادراتی به کمک بورس، می تواند نقش مهمی در ارزآوری کشور داشته باشد.

گذر از تحریم پتروشیمی ها با تکیه بر بورس کالا

نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس کالا می تواند واسطه تهاتر کالاها و محصولات مختلف باشد. در این صورت علاوه بر قیمت گذاری شفاف تر و افزایش ضریب اطمینان طرفین معامله می توان بر محدودیت های نقل و انتقال ارز نیز فائق آمد.

رضا پدیدار افزود: به سبب تحریم ها و محدودیت های اعمال شده، فروش بعضی محصولات دشوارتر شده و در این شرایط، بورس کالا می تواند کمک شایانی به تولیدکنندگان فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی کند.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تاکید کرد: اگر امکانی فراهم شود که بتوان در ازای محصولات عرضه شده در بورس کالا، محصولات مورد نیاز صنایع تولیدی را خریداری و وارد کرد، شرایط برای تولیدکنندگان مناسب تر خواهد شد. چرا که در صورت حضور بورس کالا به عنوان واسطه تهاتر کالاها، هم قیمت گذاری شفاف تری صورت خواهد گرفت و هم ضریب اطمینان افزایش خواهد یافت و هم می توان بر محدودیت های نقل و انتقال پول فائق آمد. پدیدار اضافه کرد: امیدواریم این پیشنهاد جدی تر بررسی شود و مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: کالاخبر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24