Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

صنایعی مانند لیزینگی ها، سرمایه گذاری ها، ساختمانی ها و چه بسا سیمانی ها نیز به نوعی متناسب با بازار به خصوص تا سال گذشته رشد نکرده بودند. به نظر من صنایع پالایشی، پتروشیمی، نفتی و معدنی ما کماکان از بازار عقب مانده اند و باید رشد داشته باشند.

کدام صنایع بورسی هنوز پتانسیل رشد دارند؟

بورس24 : یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بعضی از تک سهم های برخی از صنایع پیشرفت و اصلاح های قابل توجهی داشته اند و در کف حمایتی تقریبا منطقی خودشان قرار دارند. از جمله این سهم ها می توان شپنا و شتران را عنوان کرد که اصلاح های بسیار خوبی داشته اند. سایر شرکت ها نیز می توانند از همین نقطه آغاز و عقب ماندگی خود را نسبت به بقیه بازار جبران کنند.

حسین زمانی درمزاری کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص وضعیت بازار سرمایه و اینکه با توجه به مولفه های تاثیرگذار در این بازار، هم اکنون استقبال از چه صنایعی بیشتر است، گفت: از سال گذشته تاکنون نگاه بازار تقریبا به سمت و سوی بازارهای تولید داخل بوده است. در حقیقت بازار بیشتر به شرکت های صنایعی مانند ماشین آلات، صنایع غذایی، خودروسازی، ساخت قطعات و... توجه نشان داده است. به نوعی این ها جا مانده های بازار بودند که از دو سال گذشته همچنان باز مانده و به نوعی در حال جبران این گپ تاخیری یا جا ماندگی خود هستند.

او در ادامه اظهار کرد: علاوه بر شرکت های ذکر شده صنایعی مانند لیزینگی ها، سرمایه گذاری ها، ساختمانی ها و چه بسا سیمانی ها نیز به نوعی متناسب با بازار به خصوص تا سال گذشته رشد نکرده بودند. به نظر من صنایع پالایشی، پتروشیمی، نفتی و معدنی ما کماکان از بازار عقب مانده اند و باید رشد داشته باشند. با توجه به اینکه امسال نیز سال تولید داخل نام گذاری شده است سران قوا نیز از بخش تولیدات داخلی حمایت خود را اعلام کردند و همچنین سازمان امور مالیاتی نیز تمهیداتی در این خصوص داشته و با همه این ها پیش بینی می کنم این صنایع همچنان در مدار رشد خود باقی بمانند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارز4200 تومانی را نیز می توان حذف شده قلمداد کرد افزود: با حذف ارز 4200 تومانی شرکت های صادرات محور ما نیز به طور قطع منتفع خواهند شد. البته با این شرط که مسائل مربوط به تحریم ها حل شده و دیگر در روابط بانکی مشکلی وجود نداشته باشد و به حالت عادی بازگشته باشیم. در حقیقت هم اکنون هزینه های شرکت های صادرات محور ما بسیار افزایش یافته به طوری که می توان گفت هزینه های حمل و نقل کالا چندین برابر شده است.

افزایش هزینه های شرکت های صادرات محور

حسین زمانی درمزاری اظهار کرد: طی جلسه ای که با انجمن فدراسیون حمل و نقل داشتم اعلام شد که هزینه کالاهای ارسالی ما به چین تقریبا پنج برابر شده. همچنین هزینه های بیمه های کشتی ها نیز تقریبا چند برابر افزایش یافته است. با توجه به تمامی موارد اعلام شده طبعا سودآوری شرکت های صادراتی نیز به دلیل هزینه های سرباری که وجود دارد کاهش پیدا می کند. علاوه بر آن تاکنون پنل بانکی ما در اروپا راه اندازی نشده است و فعلا در شرایط نفت در برابر غذا هستیم.

وی بیان کرد: تا زمانی که شرایط سیاسی و اقتصادی به همین صورت باقی بماند و نتوانیم در قبال صادرات پولی دریافت کنیم، این وضعیت به قوت خود باقی خواهد ماند و شرکت های دلار محور و یا صادرات محور ما برای سرمایه گذاری از جذابیت چندان خوبی برخوردار نخواهند بود. هم اکنون سهم برخی از صنایع ما در حال پیشرفت است اما با همه این ها هنوز هم تک سهم هایی هستند که از این پیشرفت جا مانده اند.

حسین زمانی درمزاری همچنین در پایان اذعان کرد: البته بر عکس این نیز وجود داشته و ما شاهدیم بعضی از تک سهم های برخی از صنایع پیشرفت و اصلاح های قابل توجهی داشته اند و در کف حمایتی تقریبا منطقی خودشان قرار دارند. از جمله این سهم ها می توان شپنا و شتران را عنوان کرد که اصلاح های بسیار خوبی داشته اند. سایر شرکت ها نیز می توانند از همین نقطه آغاز و عقب ماندگی خود را نسبت به بقیه بازار جبران کنند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24