Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودروسازان قول داده اند تا خودرو‌های ناقص را تکمیل و تعهدات خود را تا شهریور پرداخت کنند.

قول خودروسازان برای انجام تمامی تعهدات تا پایان شهریور

بورس24 : عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت:خودروسازان قول داده اند تا خودرو‌های ناقص را تکمیل و تعهدات خود را تا شهریور پرداخت کنند.

رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص جلسه امروز مجلس با وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: موضوع بحث امروز راجع به تولید و صنعت بود و نظر وزیر صنعت این بود که به شرکت‌های دانش بنیان برای تولید قطعات فراخوان بدهیم.

وی در خصوص مشکلات فعلی خودرو اظهار کرد: خودروسازان قول داده اند تا ماه آینده خودرو‌های ناقص را تکمیل و تا شهریورماه کل تعهدات خود را پرداخت کنند. برخی خودرو‌ها الان تولید نمی‌شود و باید جایگزین شوند، قرار است مکانیزم رفع این مشکل بررسی شود که امروز راجع به آن صحبت و تصمیم گیری شد و در جلسات بعدی هم پیگیری می‌شود.

رضیان گفت: در مورد قیمت خودرو هم بحث کوتاهی داشتیم. قیمت حاکمیتی خودش مشکل ساز بود، اما حاشیه بازار هم پاسخ نداد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: خودرو مثل سکه و ارز کالای سرمایه‌ای شده و تقاضا برای خرید آن زیاد شده است. ۹۳ درصد معاملات خودرو خارج از شرکت‌های خودروسازی است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی اعتقادی ندارد که خودرو در ردیف یک حمایتی قرار گیرد. حداقل برای تامین قطعه باید ارز نیمایی اختصاص دهند.

رضیان با بیان اینکه اکنون با توجه به تحریم‌های ظالمانه صنعت خودرو در شرایطی خوبی قرار ندارد گفت: قبل از سال ۹۷ با شرکت‌های سیتروئن پژو و رنو قرارداد‌هایی خوبی داشتیم که محصولات کیفیت خوبی داشتند، اما الان در شرایطی هستیم که تنها می‌توانیم نیاز خودرو را برآورده سازیم.

صنعت خودرو، لوکوموتیو کل صنعت کشور

در ادامه برنامه ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص تصریح کرد: صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو صنعت محسوب می‌شود. پتروشیمی، فولاد، نساجی و لاستیک به صنعت خودرو وابسته است. اگر رکودی در صنعت خودرو پیش بیاید همه این‌ها با رکود مواجه می‌شوند.

وی اظهار کرد: اکنون شرکت سایپا اعلام کرده ۳۵۰ هزار دستگاه معوق دارد که ۵۰ هزار دستگاه به دلیل مشکلات تحریم قابل تحویل نیست.۳۰۰ هزار دستگاه را متعهد شده اند تا آخر شهریورماه تحویل دهند. ۴۰ هزار دستگاه تحویل داده شده، ۶۰ هزار دستگاه به زودی و ۲۰۰ هزار دستگاه تا آخر شهریور تحویل داده می‌شود.

ملکی ادامه داد: وضعیت ایران خودرو بهتر است و این نشان می‌دهد که عدم ثبات مدیریت مشکل آفرین است و باید در انتخاب مدیران دقت کرد.

این عضو کمیسون صنایع مجلس تصریح کرد: ظرف دو ماه اخیر ۴ بار وزیر صنعت به کمیسیون صنایع مراجعه و جواب داده است و تحویل خودرو‌ها تا حدودی ساماندهی شده است.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود استراتژی صنعتی نداریم بیان کرد: علاوه بر این استراتژی تنظیم روابط وزارت خانه هم نداریم.

این نماینده مجلس در تشریح افزایش قیمت بی رویه خودرو از ابتدای امسال گفت: بانک مرکزی در اقدامی ناشیانه نرخ سپرده بانکی را از ۲۰ به ۱۸ کاهش داد و بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو سرازیر شد و این تمرکز نقدینگی افزایش غیر منطقی را به همراه داشت. اما، چون به موقع هشدار داه شد بانک مرکزی نرخ سپرده‌ها را به روال قبل برگرداند و قیمت خودرو‌ها متعادل شد.

ملکی درباره اینکه کدام روش قیمت گذاری خودرو مناسب است گفت: در خصوص قیمت گذاری شورایی، شورای رقابت باید تورم بخشی را از بانک مرکزی استعلام کند که ۴ تا ۵ ماه طول می‌کشد و در مقاطع بحرانی جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت‌ها جواب نداده است گفت: البته بحث دستوری هم خوب نیست و قیمت‌ها باید منطقی تعیین شود.

نقدینگی و ارز دو مشکل اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود

در ادامه کاکایی کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بخشی از چالش‌های صنعت خودرو از سال گذشته که تحریم‌ها اعمال شد به وجود آمد. وزارت صنعت از اسفند ۹۶ و اردیبهشت ۹۷ به پیشواز تحریم رفت و اقداماتی انجام داد که باعث شد موانع زیادی در تولید ایجاد شود و قبل از تحریم چالش‌هایی در صنعت قطعه ایجاد شد.

وی افزود: چالش بعدی قیمت گذاری دستوری بود که بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو ضرر زد. نقدینگی و ارز دو مشکل اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود.

کاکایی اظهار کرد: اکنون ۱۸۵ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان است که ناقص بوده و نیازمند تامین مواد اولیه یا قطعات از خارج هستند.

وی ادامه داد: موضوع نقدینگی بسیار مهم است و حجم نیاز به نقدینگی بیش از دو برابر شده است. در حال حاضر خودروساز خالی شده و بخشی از پیش فروش‌ها با هدف تامین نقدینگی صورت می‌گیرد.

این کارشناس خودرو اظهار کرد: پولی که قرار بود به صنعت خودرو کمک کند ناقص ماند. این ۱۸۵ هزار خودرو باید به هر قیمتی شود به بازار بیاید. شک دارم با این پیش فروش‌ها مشکل نقدینگی صنعت خودرو حل شود هر چه این مشکل ادامه دار‌تر شود باز کردن گره سخت‌تر خواهد شد.

کاکایی در خصوص بهترین مکانیسم قیمت گذاری گفت: اول باید مشکل تولید حل شود. بحث تعیین قیمت در حاشیه بازار هیچ وقت به طور واقعی اجرایی نشد.

وی ادامه داد: اکنون وسط جنگ اقتصادی هستیم. وقتی تولید بالا رفت تا حدودی قیمت‌ها درست شد. قیمت که بالا می‌رود پولش به جیب خودروساز نمی‌رود اگر هم می‌رفت می‌توانست جبران سال گذشته را بکند و در تحقیق و توسعه به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: تا کنون با این روش‌ها به خودروساز ضربه زده ایم و تنها دلال‌ها سود کردند. برای ساماندهی صنعت خودرو باید همزمان بسته حمایتی فراقوه‌ای اجرا شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24