Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

محسن خدابخش رئیس اداره نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره این ابلاغیه جدید سازمان ابراز داشت: هدف این سامانه بررسی این است که مشخص شود که کارگزار به مشتری اعتبار داده یا خیر و آیا مشتری برای انجام معاملات خود وجه نقد دارد یا خیر؟ بنابراین سامانه مذکور در هر دو مورد وجه نقد و اعتبار کنترل لازم را انجام می دهد...

جزئیات محدودیت در معاملات اعتباری اعلام شد

بورس24 : طی روزهای اخیر مدیریت نظارت بر کارگزاران ابلاغیه ای را تحت عنوان نحوه اجرای مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک به کلیه شرکت های کارگزاری صادر کرد.

این ابلاغیه از روز سه شنبه 28 خرداد ماه لازم الاجرا خوهد بود و از ساعت 8:30 الی 11:30 نحوه عملیاتی شدن آن توسط کمیته پایش بازار بررسی خواهد شد.

آنچه که از این ابلاغیه استنباط می شود به مفهوم آن است که تا زمانی که پورتفوی سرمایه گذاران دارای نقدینگی نباشد خرید سهم امکان پدیر نیست، مگر در یک ساعت پایانی بازار. به این معنا که قبلا اگر سرمایه گذاران می توانستند به کارگزاران سفارش خرید سهمی را بدهند و بعد از انجام عملیات خرید وجه مربوطه را پرداخت کنند اما از این پس صرفا زمانی سفارش خرید آن ها انجام می شود که یا وجه نقد در پورتفوی آن ها وجود داشته باشد یا کارگزار اعتبار مربوطه را به آن ها بدهد یا این که خرید آن ها فقط در یک ساعت پایانی بازار یعنی از ساعت 11:30 تا 12:30 می تواند انجام گیرد.

در حالی که برخی از فعالان بازار سرمایه قوانین جدید را به منزله ایجاد محدودیت معاملات اعتباری در بورس تلقی کرده اند با یکی از مسئولان سازمان در این باره صحبت کردیم تا در خصوص صحت و سقم این موضوع باخبر شویم.

هیچ محدودیتی برای خریدهای اعتباری نیست، کارگزاران اول اعتبار بدهند بعد خرید کنند

محسن خدابخش رئیس اداره نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره این ابلاغیه جدید سازمان ابراز داشت: هدف این سامانه بررسی این است که مشخص شود که کارگزار به مشتری اعتبار داده یا خیر و آیا مشتری برای انجام معاملات خود وجه نقد دارد یا خیر؟ بنابراین سامانه مذکور در هر دو مورد وجه نقد و اعتبار کنترل لازم را انجام می دهد.

وی افزود: اگر کارگزار به مشتری اعتبار داده باشد کمافی السابق و بر اساس روال گذشته معاملات انجام می شود و مشکلی برای خریدار پیش نخواهد آمد.

او در ادامه تاکید کرد: سامانه یاد شده به هیچ عنوان محدودیتی برای معاملات اعتباری محسوب نمی شود. در واقع این موضوع در گذشته نیز وجود داشته است. قبلا این گونه کنترل ها تا ساعت 9 صبح انجام می شد ، اما حالا تا ساعت 11 و 30 دقیقه این کنترل انجام می شود.

خدابخش با تاکید بر این که این اقدام صرفا به منظور کنترل ریسک خود کارگزاری ها انجام خواهد گرفت، گفت: قبلا بعد از ساعت 9 کنترلی بر روی این موضوع انجام نمی شد و مشتری می توانست بدون داشتن اعتبار وجه نقد سفارش خرید خود را به کارگزار اعلام کند و کارگزار نیز می توانست معاملات درخواست شده را انجام دهد اما از این به بعد تا ساعت 11 و نیم اگر کارگزار قصد دارد اعتباری به مشتری دهد باید آن را در سامانه لحاظ کند و طبق همان اعتبار معامله را انجام دهد. پس این اقدام محدودیتی در معاملات اعتباری ایجاد نخواهد کرد.

او در پایان تاکید کرد: همانطور که گفتیم این سامانه ابزاری است جهت مدیریت ریسک کارگزران. اگر کارگزاری قصد دارد به مشتری یا مشتریان خود اعتباری بدهد و برای آنان بدون این که در حساب های خود وجه نقد داشته باشند معامله ای انجام دهد موظف است اعتبار لازم را در سیستم لحاظ کند. دادن اعتبار از سوی کارگزاران امری اختیاری است و به خود کارگزاران مربوط است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24