Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

صنعت پتروشیمی هم از تیررس تحریم ها در امان نماند. طبق بیانیه صادر شده‌، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین ٣٩ شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج فارس تحریم شدند. در همین راستا آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که عمده درآمدهای ارزی دولت از طریق فروش نفت و کالاهای پتروشیمی بوده و سایر بخش ها ارزآوری کمتری برای دولت یا بخش خصوصی دارند. بنابر این باید به فکر راه حلی بود تا لیست کالاهای وارداتی را کوتاه تر کرده و اقدام به تولید این کالاها کنیم تا از این طریق ارز مورد نیاز تامین شود.

برای جبران تحریم پتروشیمی ها باید چه کار کنیم؟

بورس24 : صنعت پتروشیمی هم از تیررس تحریم ها در امان نماند. طبق بیانیه صادر شده‌، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین 39 شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج فارس تحریم شدند. در همین راستا آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که عمده درآمدهای ارزی دولت از طریق فروش نفت و کالاهای پتروشیمی بوده و سایر بخش ها ارزآوری کمتری برای دولت یا بخش خصوصی دارند. بنابر این باید به فکر راه حلی بود تا لیست کالاهای وارداتی را کوتاه تر کرده و اقدام به تولید این کالاها کنیم تا از این طریق ارز مورد نیاز تامین شود.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص اینکه تحریم های اخیر در خصوص صنعت پتروشیمی گفت: تحریم ها همواره می توانند دشوارتر شوند. دولت اوباما یک مسیر مشخصی را تعیین کرده و بر اساس همان تحریم ها را علیه ما ایجاد کرد. در حقیقت در این روند تحریم ها سخت تر نشدند. اما دولت ترامپ عملکرد عکس این را داشت، به طوری که شاهد بودیم ابتدا تحریم فروش نفت خام را ایجاد کرده و هم اکنون نیز به صنعت پتروشیمی رسیده است.

وی تصریح کرد: البته در این مدت نیز یکسری از پتروشیمی ها صادراتی انجام دادند و پول حاصل از صادرات را نیز نزد خود نگاه داشته و باز نگرداندند. اما اینکه مطمئن باشیم این تحریم ها صرفا نفت خام ما را نشانه خواهد رفت خوش خیالی به نظر می رسد، بنابر این تحریم پتروشیمی ها قابل انتظار بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در این خصوص باید توجه داشته باشیم عمده درآمدهای ارزی دولت از طریق فروش نفت و کالاهای پتروشیمی است و سایر بخش ها ارزآوری کمتری برای دولت یا بخش خصوصی دارند. سوالی که مطرح می شود این است که حالا باید چه کنیم؟ همواره از گذشته تا کنون لیست بلند بالایی از کالاهای وارداتی داشته ایم که همین نیز سبب شده تا ظرفیت صادرات کارخانه های ما کاهش پیدا کند.

تحریم های صنعت پتروشیمی بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد

آلبرت بغزیان با بیان اینکه حتی برخی کارخانه های ما به تولید 20 تا 30درصدی نیز رسیده اند افزود: باید فکری اساسی برای این ها کرد تا حداقل بتوانیم از این طریق تحریم های صنعت نفت را کمی جبران کنیم. پیدا کردن بازارهای صادراتی برای دور زدن تحریم ها باید از اولویت های بعدی سیاست های اقتصادی ما باشد.

وی بیان کرد: باید سیاست هایی اندیشیده شود تا به سراغ جایگزینی اجناس وارداتی برویم. در حقیقت از این فرصت استفاده کرده تا بتوانیم میزان تولید را در تمامی بخش ها افزایش داده و از سوی دیگر نیز به فکر بازارهایی برای صادرات آن ها باشیم. تحریم های اخیری که برای صنعت پتروشیمی ما در نظر گرفته شده است می تواند بر بازار سرمایه ما تاثیر مستقیم بگذارد. به طور قطع شرکت های صادراتی پتروشیمی نیز از این مهم تاثیر خواهند پذیرفت. اما اینکه بازار سرمایه جایگزینی برای جبران تحریم های این صنعت باشد را فعلا نمی توانیم متصور باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24