Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره طی سخنانی گفت...

خوش حساب های بازگشت ارز به کشور؟

بورس24 : جعفر سرقینی، معاون معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت: 8.5 میلیون تن صادرات فولاد در سال گذشته بوده است.

او ادامه داد:  فولاد به عنوان یک کالای استراتژیک علی رغم نوساناتی که داشت، به خوبی برای بازار داخل تامین گردید. 

وی گفت: صادرات بخش معدن و صنایع معدنی امسال هم 8 تا 8.5 میلیارد دلار خواهد بود.سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی ته تنها توانست، نیاز داخلی را تامین نماید. بلکه صادرات 8.5 میلیارد دلاری را برای کشور داشت،که امیدواریم صادراتمان در سال جاری همان میزان سال گذشته باشد. البته در داخل هم کمی و کاستی نخواهیم داشت.

وی در مورد اکتشاف برخی معادن جدیدگفت: دو سرمایه گذاری عظیم در یزد یکی چادرملو و دیگری سنگ آهن مرکزی درحال انجام است که هر دو در حال کاهش ذخیره هستند و وزارت صنعت در خصوص آنها بی تفاوت نبوده و انومالی D19 را به آنها جهت اکتشاف واگذار کردیم.

سرقینی افزود: پهنه D19 جز یکی از 70 مورد پهنه هایی بوده است، که بدون مزایده به شرکت های دارای اهلیت واگذار شد و بر همین اساس نیز به شرکت چادرملو واگذار شد.

سرقینی در پاسخ به سوالی در خصوص این که وضع تعرفه ها و محدودیت های صادراتی که از سوی معاونت معدنی وضع می شود بر اساس چه سیاست هایی اعمال می گردد گفت: سیاست های وزارت صمت در این زمینه به منظور تضمین بازگشت ارز و در راستای شفاف سازی گرفته می شود.بخشی از تصمیم گیری ها حاکمیتی و برخی نیز صنفی است که با یکدیگر مغایرت دارد.

وی ادامه داد: جلسات منظم و متعددی با بخش خصوصی برگزار می کنیم اما در وزارتخانه همیشه حافظ منافع عموم هستیم. 

به گفته وی، از 8 میلیارد دلار صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته 3 میلیارد دلار نیاز واحدها و صنایع بوده است و از 5 میلیارد باقی مانده 2 میلیارد دلار صادرات خرد است و از 3 میلیارد دلار دیگر، برنامه ریزی شده که 2 میلیار دلار به سامانه نیما عرضه شود.

وی گفت: فولادی ها سال قبل 1.5 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کرده اند. دو صنعت فولاد و مس صدرنشین و خوش حساب های بازگشت ارز به کشور بودند. امسال برنامه ریزی شده دو میلیارد‌لار ارز از طرف حوزه معدن و صنایع معدنی به سامانه نیما تزریق شود.

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: معادن کوچک برای وزارت صمت از بابت اشتغالزایی در مناطق دور افتاده کشور دارای اهمیت بالایی است و در نظر داریم بر اساس یک برنامه جامع از این معادن حمایت ویژه داشته باشیم.طی یک برنامه تدوین شده به دنبال احیای 500 معدن تعطیل شده و بازگشت آن ها به عرصه تولید هستیم.

سرقینی گفت: ذخایر سنگ آهن و مس ما طبق برنامه اکتشافات حتما دو برابر خواهد شد. ذخایر ما تا 5 سال است.

سرقینی افزود: انجمن فولاد یکی از انجمن های قوی در کشور است و در بهبود شرایط بازار فولاد کشور از آنها کمک گرفته ایم ولی به همین انجمن قوی اجازه دخالت در قیمت گذاری نمی دهیم.

وی افزود: بهترین رابطه ها را در میان انجمن ها با انجمن فولاد داریم و با یک تماس جهت تنظیم بازار و تعیین کف عرضه ها یا تسهیل صادرات تصمیم گیری می کنیم. لذا چنانچه ببینیم نیازمند توسعه بیشتر صادرات هستیم با یک جلسه آن را هماهنگ می کنیم. 

سرقینی ادامه داد: پیشنهادات 5 گانه انجمن فولاد در توسعه عرضه داخلی و صادرات بررسی شده و مشکلی برای موافقت این اولویت ها نداریم فقط تنها نگرانی ما این است که قیمت فولاد به طور غیر متعارف گران نشود. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24