Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مهرداد اکبریان : بازار در حال کوچک شدن است... دولت قیمت گذاری را به مصرف کننده و تولید کننده بسپارد... باید بتوانیم در این شرایط بغرنج ادامه حیات داشته باشیم...

واقعیت های بازار سنگ آهن

بورس24 : رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: با نگاه به گذشته مشاهده می کنیم که حرکت های خوبی انجام شده اما در شرایط کنونی با فشارهای ترامپ و بعضا با خود تحریمی های داخلی مواجه هستیم.

مهرداد اکبریان در جمع فعالان صنایع معدنی افزود: در افق ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود و شامل الزاماتی بود؛ رشد اقتصادی ۸ درصد داشته باشیم و به واسطه طرح های فولادی سرانه مصرف فولاد ۳۵۰ کیلوگرم برای هر نفر داشته باشیم، ۳۲ میلیون تن مصرف فولاد داخلی داشته باشیم و ۲۰ میلیون تن صادرات فولاد؛ اما امروز با تحریم های خارجی و سیاست های ترامپ از این موضوع فاصله داریم .

اکبریان در ادامه عنوان کرد: اکنون رشد اقتصادی ما منفی است، ۶ تا ۷ میلیون تن صادرات فولاد داریم و ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن مصرف فولاد داخلی داریم؛ در این شرایط مسوولان دولتی باید یک برنامه موقت و میانی داشته باشند.

بازار در حال کوچک شدن است

مهرداد اکبریان تصریح کرد: بخش خصوصی معمولا زبان انتقاد دارد؛ در وضعیت کنونی کشور مشاهده می کنیم که انتقادها دیگر کارگر نیستند، مسوولین مجبورند تن به برنامه های کوتاه مدت بدهند.

رئیس انجمن سنگ آهن بیان کرد: دولت چشم به بازگشت ارز حاصل از صادرات دارد؛ صادرکنندگان باید متعهد به بازگشت ارز حاصل از صادرات باشند، وضعیت صادرکنندگان مواد معدنی وضعیت بدی نیست.

اکبریان اضافه کرد: بخش خصوصی باید در این شرایط موضوعی را مد نظر قرار دهد؛ مثلا بازار می تواند یکی از پارامترهای مهم و تعیین کننده باشد که در این بازار چه چیزی تولید کنیم و چقدر تولید کنیم؛ بازار در حال کوچک شدن است و مشکلاتی اعم از بیمه، حمل و‌ نقل، گمرک و ... پیش روی تولیدکننده و صادرکننده هست.

وی تاکید کرد: بازار داخلی به دلیل محدود شدن طرح های عمرانی و صنعتی، محدود شدن سرمایه گذاری و ... کوچک شده است حتی صنایعی مثل خودروسازی کوچک شده است. حفظ بازار یکی از پارامترهای مهم در حفظ توازن در زنجیره فولاد است.

قیمت گذاری ها منصفانه باشد

اکبریان اظهار داشت: ای کاش قیمت گذاری های دستوری نبود و قیمت گذاری را خود تولیدکننده و مصرف کننده نسبت به شرایط روز تعیین می کردند.

وی در ادامه بیان داشت: ما اکنون نباید به دنبال توسعه کمی باشیم، باید در طرح های کوچک و‌ بزرگ بیشتر به توسعه کیفی توجه داشته باشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن افزود: اکتشافات ناقص است، کیفیت اکتشافات خوب نیست، تجهیزات قدیمی هستند و ... . بایستی توسعه کیفی مد نظر واحدهای کوچک و بزرگ باشد.

وی گفت: اکنون قیمت سنگ آهن، کنسانتره و مشتقات سنگ آهن نسبتا خوب است. در این شرایط دولت باید با بخش خصوصی همراهی کند تا از این فرصت برای کسب درآمد استفاده شود.

اکبریان در خاتمه خاطرنشان ساخت: دولت باید بخش تولید را حمایت و مدیریت کند و نگرش من نگرش رهاسازی است یعنی آزادی عمل و چابکی بخش خصوصی در عین حمایت و مدیریت بایستی حفظ شود. اکنون شرایط مقداری بغرنج است، بایستی بیشتر هوای دیگران را داشته باشیم چه دولتی و چه خصوصی؛ فرقی نمی کند. اگر مدیری خوب کار می کند باید هوای آن مدیر را داشته باشیم و اگر احساس امنیت نشود نمی توان از فشارها و مشکلات عبور کرد./می متالز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24