Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چرا اینقدر به خودروسازان داخلی می تازیم!؟ در آمریکا صنعت خودرو آنقدر مهم است که واردات اتومبیل را تهدیدی علیه امنیت ملی قلمداد کرده اند! اینجا هر روز به خودروساز فشار می آورند که تولید کن و بفروش ؛ حتی با زیان! برخی نوشتند که ١۶۵ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازی ها مانده ، اما دلیلش را نگفتند!! چه شد آن ١۵ هزار میلیارد تومان وام؟؟

به بهانه داستان خودروهای ناقصی که در حال خاک خوردن است

بورس24 : «فروش فوری مرحله فلان» ، «فروش برای تنظیم بازار» ، «عرضه گسترده خودرو» ، «تقدیم خودرو به مشتری به نرخ پارسال به دلیل تعهد خودروساز» و...از جمله خبرهایی است که این روزها در رسانه ها می بینیم و می شنویم.

این طور که شواهد و قرائن نشان می دهد تلاش خودروسازان کشور تولید و فروش گسترده خودرو آن هم با نرخ های تعهد شده سال قبل است تا عطش مصرف کننده و سرمایه گذار در بازار خودرو کمی کمتر شود و همین موضوع نیز سبب شده که فروش گسترده خودرو توسط سایپا و ایران خودرو در سال98 شیب صعودی به خود بگیرد به طوری که ایران خودرو در 2 ماهه سال 98 تولید بیش از 42500 دستگاه خودرو و سایپا نیز در 2 ماهه تولید نزدیک 58 هزار دستگاه خودرو را به همراه داشته است که نشان می دهد دو غول خودروساز کشور در مسیر رشد تولید و به تبع آن رشد فروش قرار گرفته و افزایش تیراژ تولید و روانه ساختن این تولیدات به بازار مصرف التهابات بازار خودرو را بیش از پیش کاهش خواهد داد.

این آمار و ارقام از تلاش دو خودروساز کشور برای پاسخ دادن به تقاضای بازار حکایت دارد ، هر چند بخش عمده ای از تقاضای کنونی به دلیل آن است که «خودرو» اینک یک کالای سرمایه ای شده نه صرفا مصرفی.اگر نگاهی به پارکینگ های عمومی پایتخت بیندازید تعداد زیاد خودروهای پلاک نشده شاید تصاویر بدون برفکی از واقعیت های بازار خودرو در اختیار شما بگذارد!

التهاب بازار فروکش کرده ...

اما بازهم بازار عطش دارد و خودروساز هم که اینک عملیات تولید و فروش برای آن چیزی جز زیان در بر ندارد ، مجبور است برای متعادل سازی بازار به فعالیت خود در چهارچوب تعهدات قبلی ادامه دهد.

البته تلاش خودروسازان بی نتیجه هم نبوده و فروش فوری های اخیر و عرضه گسترده خودرو با نرخ پارسال به بازار سبب شده تا این روزها بازار خودرو از التهاب فاصله بگیرد.

تسنیم روز چهارشنبه نوشت که روند کاهش قیمت خودرو عاملی شده تا کمتر خرید‌وفروشی در بازار انجام شود بر همین اساس اکثر کسانی که در گرانی، خودرو خریداری کردند روز چهارشنبه فروشنده بودند، اما خبری از خریدار نبود.

این گزارش حاکی از آن است در بازار چهارشنبه خرید و فروش خودرو ، همچنان روند کاهش قیمت انواع خودرو‌های داخلی و وارداتی ادامه داشت، به‌نحوی که در خودرو‌های داخلی کاهش قیمت خودرو ۵ تا ۱۵ میلیون تومان و در خودرو‌های مونتاژی ۷۰ میلیون تومان تا ۱۳۵ میلیون تومان به‌وجود آمده است به‌عنوان نمونه خودرو پژو ۲۰۰۸ از ۴۸۰ میلیون تومان به ۳۴۵ میلیون تومان، اکسنت از ۳۷۰ میلیون تومان به ۲۹۵ میلیون تومان و هایما اس ۷ از ۴۰۰ میلیون تومان به ۲۹۸ میلیون تومان رسیده است.

در بخش خودرو‌های داخلی نیز ساندرو استپ‌وی از ۲۴۰ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات از ۲۰۵ میلیون تومان به ۱۷۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ از ۹۳ میلیون تومان به ۸۳ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس از ۹۷ میلیون تومان به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۱۰ میلیون تومان به ۹۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۳۰ میلیون تومان به ۱۱۶ میلیون تومان رسیده است.

به‌اعتقاد فعالان بازار خودرو روند کاهشی قیمت خودرو عاملی شده تا کمتر خرید و فروشی در بازار انجام شود ، برهمین‌اساس اکثر کسانی که در گرانی، خودرو خریداری کردند هفته گذشته فروشنده بودند، اما خبری از خریداری نبود.

فروشندگان خودرو معتقدند در صورت استمرار این وضعیت قیمت خودرو بیشتر از این رقم‌ها کاهش پیدا خواهد کرد البته این موضوع به‌شرطی ادامه پیدا می‌کند که عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و خودروسازان نسبت به تحویل خودرو‌ها به مشتریان سرعت بیشتری را داشته باشند.

پول ؛ حلقه گمشده صنعت خودرو

اما در این روزهای پرهیاهو که خودروساز کشور آماج هرگونه اتهامی است. از کم فروشی گرفته تا عمل نکردن به تعهدات و ... روزچهارشنبه در خبرها تولید خودروی ناقص هم به دیگر اتهامات خودروسازان اضافه شد!

هر چند خودرو در همه کشور ها یک صنعت ملی است چنانچه در فوریه 2019 خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که دولت ترامپ واردات خودرو را تهدیدی علیه امنیت ملی ایالات متحده می داند.

خبرگزاری فرانسه در آن زمان به نقل از منابع آگاه نوشته بود: وزارت بازرگانی آمریکا در گزارشی به این نتیجه رسیده که واردات خودرو امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می کند.این نتیجه گیری می تواند زمینه را برای اعمال تعرفه بر واردات خودرو را فراهم کند.

ترامپ پیش تر تهدید کرده بود که بر واردات خودروهای اروپایی تعرفه ای 25 درصدی وضع می کند. این تهدید عمدتا شرکت های خودروسازی آلمانی را هدف قرار می دهد.

باری ، در کشور ما به جای حمایت از صنعت خودرو هر روز بر آن می تازند تا پیکره آن نحیف تر از آنی شود که الان هست!!

روز چهارشنبه خبرآمد که 165 هزار خودرو ناقص در کارخانجات خودروسازی وجود دارد و بدون پرداختن به دلیل این رخداد از واژه احتکار برای وجود این خودروهای ناقص و بی در و پیکر استفاده شد.

ما چقدر از صورت های مالی خودروسازان خبر داریم؟آیا می دانیم اکنون موجودی نقد ایران خودرو طبق آخرین صورت مالی منتشره در کدال فقط 531میلیارد تومان و در سایپا این عدد1044میلیارد تومان است؟

همچنین آیا ما می دانیم که هزینه مالی ایران خودرو 2800میلیارد تومان و سایپا2650میلیارد تومان بوده ، یعنی آن ها دائما در حال استفاده از اهرم تسهیلات هستند تا بتوانند تعهدات خود را عمل کنند!

اضافه کنید به این شرایط عدم اجرای قول ارائه تسهیلات ارزان قیمت به خودروسازان و قطعه سازان.

23دی ماه سال گذشته رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفته بود: برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به آنان پرداخت خواهد شد و از مبلغ ۱۵ هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه سازی تخصیص می‌یابد.عباس تابش تأکید کرده بود: برای حفظ اشتغال در صنعت قطعه سازی ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان پرداخت می‌شود.

حالا پرسش اینجاست ؛ در این اوضاع و احوال نابسامان اقتصادی چه کسی مقصر خودروهای ناقص پارک شده در خط تولید سایپا و ایران خودروست؟وقتی پولی به صنعت تزریق نشده چه توقعی از خودروساز باید داشته باشیم که خودرو تولید شده را بدون در و پیکر و صندلی و ...زیر نور آفتاب نگاه ندارد؟وجود خودروهای ناقص یک واقعیت تلخ است اما بدون تردید متهم ردیف اول این رخداد خودروسازان نیستند.

وضعیت بغرنج صنعت خودرو به جایی رسیده است که شاهد فزونی گرفتن بهای تمام شده به نسبت فروش هستیم ، یعنی خودروسازان به دلیل دریافت افزایش نرخ دیرهنگام ، تعهدات خود را با زیان پاس می کنند!

سایپا در 12 ماهه سال 97 فروش 8447 میلیارد تومانی با بهای تمام شده 10356 میلیاردی داشته که این فروش منجر به زیان 1908 میلیارد تومانی ناخالص شده است. یعنی فروش به دلیل پاس کردن تعهدات و عدم افزایش نرخ سبب شده تا سهامداران سایپا از جیب خود نیز برای تولید و تحویل خودرو به مشتریان ، هزینه نمایند.

در ایران خودرو نیز در عملکرد 9 ماهه سال 97 شاهد فروش 15180 میلیارد تومانی خودرو با بهای تمام شده 17296 میلیارد تومانی و متحمل شدن زیان سنگین 2115 میلیارد تومانی بودیم که نشان می دهد فشار های زیادی بر دوش خودروسازان بوده ، با این حال تعهدات خودروسازان با سختی در سال 97 حتی با زیان ، تا جایی که می شده پاس شده است.

بررسی ها نشان می دهد اکنون حدود ۱۶۵ هزار خودرو ناقص در کف کارخانه های خودرو سازی خاک می خورد ؛ اگر همه شرایط برای تکمیل این خودرو ها فراهم باشد شش ماه طول می کشد تا تمام خودرو های ناقص کف کارخانه ها جمع آوری ، تکمیل و به مشتریان عرضه شود . برای این که زنجیره تامین خودرو سازان به حالت عادی برگردد حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24