Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مجاز هستند تا حداقل ۵ درصد و حداکثر ٣٠ درصد از دارایی خود را به خرید سهام و حداقل ٧٠ درصد و حداکثر ٩۵ درصد از نقدینگی را به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهند... با وجود این که در دوران رشد و روند صعودی بازار سهام شاید بازدهی این دسته از صندوق های سرمایه گذاری نسبت به بازده کلی بازار جذاب به نظر نرسد اما در شرایطی که بازار منفی است و با روند نزولی همراه می شود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بیش از هر زمان دیگری جذاب به نظر می رسند زیرا در حالی که بازدهی پرتفوی فعالان بازار سرمایه در مسیر نزول قرار دارد بازدهی صندوق های با درآمد ثابت و در نتیجه بازدهی سرمایه گذاران این صندوق ها همچنان رو به افزایش است و کمترین ریسک متوجه این صندوق هاست... جدول آخرین بازدهی صندوق ها اینجاست...

این روزها خیلی از سرمایه گذاران به «فیکس اینکام» ها فکر می کنند ؛ شما چطور!؟

بورس24 : صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بازدهی معقولی را با پایین ترین ریسک ممکن عاید سرمایه گذاران خود می کنند. سرمایه گذارانی که اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت می کنند در واقع افراد کم ریسکی هستند که عمده ترین انتظارشان این است که بازدهی مثبتی را به دست آورند. از این رو بر اساس قوانین و دسته بندی های صورت گرفته مدیران این صندوق های سرمایه گذاری منابع مالی گردآوری شده را بیشتر برای خرید اوراق بهادار بسیار کم ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق خزانه و ... در نظر می گیرند تا سود قابل قبول و کم ریسکی را برای سرمایه گذاران به دست آورند.

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مجاز هستند تا حداقل 5 درصد و حداکثر 30 درصد از دارایی خود را به خرید سهام و حداقل 70 درصد و حداکثر 95 درصد از نقدینگی را به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهند. با وجود این که در دوران رشد و روند صعودی بازار سهام شاید بازدهی این دسته از صندوق های سرمایه گذاری نسبت به بازده کلی بازار جذاب به نظر نرسد اما در شرایطی که بازار منفی است و با روند نزولی همراه می شود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بیش از هر زمان دیگری جذاب به نظر می رسند زیرا در حالی که بازدهی پرتفوی فعالان بازار سرمایه در مسیر نزول قرار دارد بازدهی صندوق های با درآمد ثابت و در نتیجه بازدهی سرمایه گذاران این صندوق ها همچنان رو به افزایش است و کمترین ریسک متوجه این صندوق هاست.

از میان 77 صندوق با درآمد ثابت که در سایت «فیپیران» نام آن ها ذکر شده است اگر بازده یک سال گذشته این صندوق ها را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که 5 صندوق سرمایه گذاری بازدهی بالاتر از 90 درصد دارند. این در حالی است که بازدهی سالانه صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می بایست حداکثر 24 درصد باشد.

در این جدول رتبه بندی بازدهی سالانه صندوق های سرمایه گذاری مشترک اندیشه فردا با 159 درصد، مشترک بانک مسکن با 133 درصد، پشتوانه طلای لوتوس با 105 درصد، در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان با 96 درصد و پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان با 94 درصد دیده می شود.

بررسی های خبرنگار بورس24 نشان می دهد که هر یک از این صندوق ها برای بازدهی های بالای خود دلیلی دارند. در پی تماسی که با صندوق سرمایه گذاری مشترک اندیشه فردا داشتیم مشخص شد که این صندوق به دلایلی در اواخر شهریور ماه سال 97 کلیه سرمایه گذاری های عادی خود را ابطال کرده و همین امر موجب شده نسبت دارایی به بدهی صندوق افزایش یابد.

خروج سرمایه گذار از صندوق از یک سو و عدم امکان ایجاد تغییر در رده بندی فیپیران از سوی دیگر موجب شده که صندوق مشترک اندیشه فردا به عنوان پربازده ترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت یک سال اخیر معرفی شود که در واقع این اطلاعات صحیح نیست. تا زمانی که صندوق مجوز فعالیت داشته باشد به دلیل ابطال بسیاری از یونیت ها و زیاد شدن نسبت دارایی به بدهی بازدهی این صندوق بالا نشان داده می شود اما زمانی که مجوز فعالیت صندوق اتمام یابد ان ای وی آن دیگر به روز رسانی نخواهد شد.

با توجه به این که بازدهی های صندوق ها به صورت سیستمی و فرمولی تعیین می شود امکان اصلاح آن وجود ندارد.

اما درباره صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک مسکن که نام آن در لیست صندوق های با درآمد ذکر شده باید گفت که مسئولان این صندوق در تماس تلفنی با خبرنگار بورس24 اعلام کردند که طی روزهای اخیر صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک مسکن به صندوق با درآمد ثابت تبدیل شده و به همین دلیل نام آن در کنار اسامی سایر با درآمد ثابتی ها آمده است. با توجه به این که تا پیش از چند روز قبل ماهیت و فعالیت این صندوق مشترک بود یعنی هم در اوراق و هم در سهام فعالیت داشت بنابراین بازدهی آن نسبت به صندوق های با درآمد ثابت که می بایست 80 درصد از سرمایه خود را در اوراق و سپرده بانکی سرمایه گذاری کنند و مجازند صرفا 20 درصد سرمایه شان را به سهام اختصاص دهند، قابل توجیه است. اما اگر بخواهیم بر اساس ماهیت فعلی صندوق مشترک بانک مسکن آن را با سایر با درآمد ثابتی ها مقایسه کنیم این قیاس منطقی و صحیح نیست.

درخصوص صندوق های پشتوانه طلای لوتوس، مبتنی بر سکه طلای کیان و همچنین پشتوانه سکه طلای زرفشان نیز باید گفت همانطور که از نام آن ها پیداست صندوق های سرمایه گذاری طلا هستند که بر اساس قوانین دست کم 70 درصد از سرمایه گذاری های این صندوق ها در سکه طلا و مابقی در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود. بنابرین این صندوق ها را نیز نمی توان به صورت صرفا صندوق های با درآمد ثابت در نظر گرفت و با سایر با درآمد ثابتی ها مقایسه کرد.

صندوق سرمایه گذاری مشترک صبای هدف که بازده یک سال اخیر آن حدود 43 درصد است در دارایی های خود دارای حدود 73 درصد اوراق مشارکت، 6.5 درصد سپرده بانکی و بیش از 20 درصد سهام است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24