Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : روز معاملاتی گذشته بازار سرمایه با رشد قابل توجه شاخص کل سپری شد و شاخص هم وزن هم از ۵٠ هزار واحد عبور کرد. شاخصی که به گفته یکی از کارشناسان بازار سرمایه چنانچه بخواهیم به صورت کلی و جامع در خصوص بازار صحبت کنیم از این شاخص استفاده می کنیم که نشان دهنده شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک در یک وزن است. همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس٢۴ در خصوص این که روز سه شنبه شاخص هم وزن بازار از ۵٠ هزار واحد نیز عبور کرده و این که چه اهمیتی می تواند برای بازار سرمایه داشته باشد؟گفت: شاخص کل بازار سرمایه ما به دلیل این که در آن شرکت ها بر اساس وزنی طبقه بندی می شوند، تاثیر قابل ملاحظه ای از شرکت های شاخص ساز می گیرد. در حقیقت شرکت هایی مانند مخابرات، هلدینگ خلیج فارس، سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه، ملی مس و... تاثیر مهمی بر شاخص کل دارند و به همین دلیل نیز معمولا از این نمادها با عنوان نمادهای شاخص ساز و عامل انحراف شاخص از مقدار واقعی آن یاد می کنند...

حال بازار خوب است ؛ درباره شاخصی که واقعیت های بازار را واضح تر به شما نشان می دهد ، شاخص هم وزن...

بورس24 : روز معاملاتی گذشته بازار سرمایه با رشد قابل توجه شاخص کل سپری شد و شاخص هم وزن هم از 50 هزار واحد عبور کرد. شاخصی که به گفته یکی از کارشناسان بازار سرمایه چنانچه بخواهیم به صورت کلی و جامع در خصوص بازار صحبت کنیم از این شاخص استفاده می کنیم که نشان دهنده شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک در یک وزن است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص این که روز سه شنبه شاخص هم وزن بازار از 50 هزار واحد نیز عبور کرده و این که چه اهمیتی می تواند برای بازار سرمایه داشته باشد؟گفت: شاخص کل بازار سرمایه ما به دلیل این که در آن شرکت ها بر اساس وزنی طبقه بندی می شوند، تاثیر قابل ملاحظه ای از شرکت های شاخص ساز می گیرد. در حقیقت شرکت هایی مانند مخابرات، هلدینگ خلیج فارس، سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه، ملی مس و... تاثیر مهمی بر شاخص کل دارند و به همین دلیل نیز معمولا از این نمادها با عنوان نمادهای شاخص ساز و عامل انحراف شاخص از مقدار واقعی آن یاد می کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که شما در بازار منفی قرار می گیرید بعضی نمادها مثبت شده و کل شاخص را مثبت می کنند اما احساس کلی معامله گرها عملا بر اساس این شاخص منعکس نمی شود. شاخص هم وزن یعنی این که در آن همه شرکت های ما از یک وزن برخوردار بوده و از این نظر نشان دهنده این است که آیا کلیت بازار مثبت بوده یا خیر؟ در واقع تفاوتی که دارد این است که در شاخص کل تعداد خاصی از شرکت ها اگر مثبت باشند مثبت می شود اما شاخص هم وزن اگر پنجاه به علاوه یک شرکت مثبت باشند ، می تواند مثبت باشد.

همایون دارابی اظهار کرد: از این نظر بازده واقعی سرمایه گذاری در بازار عموما با شاخص هم وزن قابل رصد کلی است و چنانچه معامله گران بخواهند بر اساس شاخص کل معامله کنند تنها با یک تعداد خاصی از شرکت ها می توانند کار کنند. از سویی نیز از آن جا که میزان سهام شناور شرکت های بزرگ کم است بحث شاخص سازی آن ها قوی تر می شود.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: زمانی که شما شاخص هم وزن را در نظر می گیرید هم نشان دهنده قدرت جذب بازار است و هم بر اساس آن می توانید یک شاخصی با نام شاخص تنفس بازار تعریف کنید که تنفس بازار زمانی که شاخص هم وزن مثبت می شود اصطلاحا بازار در حال بزرگ شدن است و وقتی شاخص هم وزن منفی می شود در آن صورت می توانیم بگوییم که نفس بازار به شماره افتاده یا بازار دچار تنگی نفس شده است.به همین دلیل عموما در همه جا یا در جاهایی که بخواهیم به صورت کلی و جامع در خصوص بازار صحبت کنیم از شاخص هم وزن استفاده می کنیم که نشان دهنده حرکت شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک در یک وزن است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24