Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دولت دوازدهم سخنگوی خود را بعد از حدود یک سال خالی بودن این تریبون با اهمیت شناخت و علی ربیعی بعد از محمد باقر نوبخت، دومین سخنگوی دولت تدبیر و امید شد و باید در روزهای آتی، منتظر اولین نشست سخنگو بود.

علی ربیعی سخنگوی دولت شد

بورس24 : دولت دوازدهم سخنگوی خود را بعد از حدود یک سال خالی بودن این تریبون با اهمیت شناخت و علی ربیعی بعد از محمد باقر نوبخت، دومین سخنگوی دولت تدبیر و امید شد و باید در روزهای آتی، منتظر اولین نشست سخنگو بود.

‌ ربیعی که ۴ بار در ۵ سال دولت تدبیر و امید به مجالس نهم و دهم رفت (دو بار برای رای اعتماد و دو بار برای جلسه استیضاح) بار چهارم در ۱۷ مرداد سال گذشته در جلسه جنجالی مجلس، از وزارت رفاه کنار رفت.

از آن روز چند بار خبر سخنگویی این فعال سیاسی- اجتماعی و استاد ارتباطات اعلام شده اما به هر حال این ماجرا تا امروز به طول انجامید اما گویا در جلسه اواخر هفته با رئیس جمهور، حسن روحانی و ربیعی به توافق در این باره دست یافتند.

اما ربیعی که برای اهالی رسانه چهره ای کاملا شناخته شده بوده و روابط گسترده‌ای با خبرنگاران و روزنامه نگاران نسل های مختلف دارد، از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ ریاست موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی را برعهده داشته است. نزدیکی به سید محمد خاتمی باعث می‌شود او حکم مشاور اجتماعی رییس‌جمهور دوران اصلاحات را نیز دریافت کند. عضو شورای سیاستگذاری مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری با حکم رئیس‌جمهور تا مرداد ۱۳۸۴ نیز از دیگر فعالیت‌های وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوران اصلاحات است. این فعال سیاسی – اجتماعی ۶۳ ساله، بعد از دوم خرداد ۷۶ با نگارش کتاب «جامعه‌شناسی تحولات ارزشی» با تکیه بر رهیافت‌های علمی و نظرسنجی‌های معتبر، به سوال بسیاری از افراد که چه شد دوم خرداد ۷۶ اتفاق افتاد، پاسخ داد. «مطالعات امنیت ملی»، «پیرامون مسائل اجتماعی ایران» و "مدیریت ارتباطات/ ترجمه کتاب Mastering Communication Work" از دیگر تالیفات اوست.

روزنامه نگار و فعال رسانه ای

ربیعی در سال‌های فعالیت خود، سوابق رسانه‌ای قابل توجهی را نیز به کارنامه کاری خود افزوده است. صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه «کار و کارگر» از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹، او را با ارگان رسانه‌ای خانه کارگر، پیوند داد. بعد از آن نیز وی پای ثابت سرمقاله‌ها و گفت‌وگوهای نشریات متعدد بوده است. قلم بلورین برای بهترین سرمقاله سال ۷۷ از جمله افتخارات وی در این حوزه است. او در این بخش نیز دغدغه‌های صنفی را رها نکرده و به عنوان عضو موسس و رییس اولین مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران شناخته می‌شود. ربیعی در دوران وزارت خود نیز بعد از تجربه تعطیلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و محدودیت ‌هایی که برای آغاز کار مجدد آن ایجاد شد، تلاش کرد انجمن‌های صنفی استان‌ها را راه‌اندازی کند که یکی از پردردسرترین آنها، تاسیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران بود.

مدرس ارتباطات و جامعه شناسی

تحصیل تا مقطع دکترا، استاد تمامی با پایه ۳۰ را به کسوت‌های او افزوده است. این استاد دانشگاه، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم سابقه تدریس در مقطع کارشناسی ارشد دارد. تدریس در مقطع کارشناسی ارشد گروه ارتباطات و مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و تدریس در کلیه مقاطع رشته های مدیریت، ارتباطات و جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، احتمالا حساسیت‌های حوزه ارتباط با جامعه را به او شناسانده است.

وی از دانشگاه تهران لیسانس مدیریت دولتی خود را دریافت کرد و پس از آن فوق لیسانس مدیریت فرهنگی (علوم اجتماعی) را از دانشگاه علامه طباطبایی اخد کرد. ربیعی همچنین دارای مدرک دکترای تخصصی مدیریت استراتژیک است.

فعال انجمن های علمی

سابقه حضور در هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، و انجمن علوم سیاسی ایران و عضویت در انجمن جامعه شناسی ایران، علاقه او به حوزه ارتباطات را نشان می‌دهد. او در نشریات علمی - ترویجی و علمی - پژوهشی هم فعال بوده است؛ سردبیری فصلنامه علمی - ترویجی " جامعه، فرهنگ، رسانه" و عضویت در هیات تحریریه فصلنامه علمی - پژوهشی مجله جهانی رسانه دانشگاه تهران (GMJ) از جمله آنهاست. ربیعی در دی ماه ۹۰ در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با عنوان عوامل موثر بر شکل گیری تاثیر پلیس بر افکار عمومی سخنرانی کرد. ۷ اسفند همان سال در همان انجمن سخنرانی با عنوان تغییرات ارتباط گران و محتوا در مراسم عزاداری های مذهبی ایران داشت و در سال ۹۱ هم سیاستگذاری فرهنگی از منظر مفهوم حکمرانی را در آن انجمن شرح داد.

مقالات

در میان مقاله های علمی- پژوهشی وی، عناوینی چون "نقش ارتباطات در مدیریت بحران"، " رسانه های نوین و بحران هویت"، " نظریه بازنمایی رسانه ای و تحلیل افکار عمومی متقابل افکار عمومی متقابل آمریکایی ها و ایرانیان" و در مقالات علمی ترویجی ربیعی، " بررسی تاثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی" و " مناقشات مجازی کاربران با مطالعه موردی بر روی دو شبکه اجتماعی فیس بوک و گوگل پلاس" به چشم می خورد. او در سال ۹۱ در چهارمین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران، مطالعه موردی یک سال قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم روی محتوای سیاسی و اجتماعی نشریات دانشجویی ارائه داد که مورد توجه قرار گرفت.

راهنمای ده ها پایان نامه در حوزه های مختلف مدیریت و ارتباطات، پژوهشگر نمونه دانشگاه در سال ۹۰ و تکرار همین عنوان در سال ۹۴، حاصل علاقه او در فعالیت‌های پژوهشی - دانشگاهی است.

پر کردن خلاء ارتباطی دولت؟

علی ربیعی در دوران وزارت رفاه و بعد از آن، بارها به نقاط مختلف ایران سفر کرده و علاوه بر ارتباط با طبقات مختلف اجتماعی، در مجامع صنفی، دانشجویی، فرهنگی و به ویژه در میان اقشار کمتر برخوردار جامعه، چهره ای شناخته شده محسوب می شود. نبود ارتباط مدیران ارشد با این گروه های اجتماعی از جمله انتقادات به دولت ها در ایران است و در این چند سال، این انتقاد به شکل جدی تری به دولت روحانی وارد بوده است. اینکه سخنگوی دولت، صدای اقشار مختلف جامعه به ویژه دهک های پایین باشد نیزاز جمله کارکردهای این پست کلیدی است که به نظر می رسد ربیعی دارای سرمایه اجتماعی مناسب و تجربیات کافی در آن است

باید دید این چهره دانشگاهی نزدیک به جریان اصلاحات در دو و سال اندی باقی مانده از عمر دولت روحانی، خواهد توانست در جایگاه راهبردی ارتباط با رسانه ها و افکار عمومی، خلاء این بخش را برای پاستورنشینان پر کند؟

ربیعی نقش موثری را در انعکاس مسائل اساسی و ارائه راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت به رییس جمهور ایفا کرد و نخستین پیام انتخاب ربیعی به عنوان سخنگو این است که دولت می خواهد روابط دوسویه و مبتنی بر واقعیات را با آحاد جامعه برقرار کند.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24