Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در طول ماه‌های اخیر، نوسانات قیمتی کاغذ و مقوا بصورت بارز و تامل برانگیز به پیش رفته است و ضعف نظارتی در بغرنج‌تر شدن این وضعیت بی تاثیر نبوده است.

چرا قیمت کاغذ دوباره گران شد؟

بورس24 : در طول ماه‌های اخیر، نوسانات قیمتی کاغذ و مقوا به‌صورت بارز و تامل برانگیز به پیش رفته است و ضعف نظارتی در بغرنج‌تر شدن این وضعیت بی تاثیر نبوده است.

کاغذ کالایی نیست که مبادی ورودی آن مشخص نباشد یا اینکه فرد بتواند آن را در چمدانش بگذارد و به کشور وارد کند. کاغذ از گمرک جنوب کشور وارد می‌شود. مکان ورود آن به کشور مشخص است. در واقع می‌توان با نظارت دقیق قیمت کاغذ را مانند کالا‌های اساسی دیگر کنترل کرد تا هر روز شاهد افزایش آن نباشیم.

به گفته برخی از فعالان بازار دلیل گرانی کاغذ، تقسیم به ۲ گروه شدن آن است چرا که در این وضع گروه اول (کاغذ تحریر، بالکی و روزنامه ای) با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و گروه دوم (مابقی کالا‌های سلولوزی، گلاسه و مقوا) با ارز ۸۸۰۰ تومان و این یک دوگانگی را در بازار ایجاد می‌کند.

کاغذهای تهیه شده با ارز دولتی به قیمت روز دلار به فروش می‌رسد

مرتضی هاشمی مقدم، یکی از فعالان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دلالی در بازار تمامی ندارد و تمام قیمت‌های بازار را این افراد سودجو تعیین می‌کنند، به‌طوری که هر روز در بازار برای خرید و فروش کاغذهای مختلف ساعت ۱۰ صبح به بعد قیمت ها را نسبت به نرخ دلار روز تعیین و به فروش می‌رسانند با توجه به اینکه کاغذها با ارز دولتی و ماه ها قبل وارد کشور شده است و هیچ‌گونه نظارتی هم بر آن نیست.

این فعال صنعت چاپ افزود: قیمت‌گذاری کاغذ در بازار متولی ندارد و همین چند سلیقه بودن تعیین قیمت بازار را به چالش کشیده است و در چند ماه گذشته قیمت‌های کاغذ را چندین برابر افزایش داده که این موضوع برای این صنعت مخرب و تبعات اقتصادی این وضعیت برای حوزه‌هایی که نیازمند به کاغذ هستند، مانند دانشجویان، دانش آموزان و غیره را فلج می‌کند.

هاشمی مقدم تصریح کرد: در انبارهای شورآباد به اندازه کافی کاغذ موجود است و فقط باید قیمت‌ها در این بخش یکسان سازی شود تا پای دلالان حذف و بازار به تعادل برسد.

هر بند کاغذ در بازار آزاد به ۵۵۰ هزار تومان رسید

حسین میرباقری، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کاغذ در هفته گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است و قیمت هر بند کاغذ در بازار آزاد به ۵۵۰ هزار تومان رسید.

میرباقری افزود: این افزایش قیمت کاغذ و تداوم آن خانواده‌هایی را هدف قرار خواهد داد که چند ماه دیگر به دنبال تامین کتاب‌های درسی و دفتر‌های مورد نیاز دانش‌آموزان خود هستند. این موضوع می تواند چالش‌های بزرکی را ایجاد کند و از طرفی به نفع سودجویان است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا تصریح کرد: علت گرانی اخیر، کمبود عرضه کاغذ است و چندین ماه است که اتحادیه از توزیع کاغذ و فروش آن در بازار کنار گذاشته شده و وزارت ارشاد وظیفه توزیع کاغذ در سطح بازار را بر عهده‌ دارد. کاغذی که با ارز دولتی تهیه شده است و وزارتخانه باید میان ناشران توزیع کند.

به گفته وی، در سال گذشته و به دنبال حذف فروشندگان کاغذ، ۱۰ درصد فروشندگان کاغذ در بازار مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شده‌اند.

تک نرخی نبودن نرخ ارز یکی از فاکتورهای گرانی کاغذ

محمد رضا کلامی، مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تک نرخی نبودن نرخ ارز یکی از فاکتورهای گرانی‌های اخیر است، چرا که در زمان تک نرخی بودن ارز کالا‌ها به‌صورت عمومی وارد و در اختیار مصرف کنندگان مربوط قرار می‌گرفت.

کلامی افزود: با این قیمت‌ها و شرایط فعلی، کاغذ جزو کالا‌های ضروری است و از ماه ها قبل مقرر شده با ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین شود و در کارگروه تنظیم بازار مقرر شده این کار با هماهنگی وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و مصرف کنندگان کاغذ هماهنگی صورت گیرد تا یک سقف تعزیراتی برای نرخ کاغذ گذاشته شود.

مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت صنعت تصریح کرد: باید از صادرات کاغذ جلوگیری و با قاچاقچیان کاغذ باطله برخورد شود و در مرحله بعد کارگروهی مشخص شود که هر کسی که کاغذ وارد می‌کند با مصرف کننده ارتباط مستقیم داشته باشد تا واسطه گری در این زمینه حذف شود.

۹۰ درصد کاغذ تحریر وارداتی است

فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزیر صنعت در خصوص میزان تولید کاغذ تیشو در کشور اظهار کرد: از سال ۹۲ تا ۹۷ در کشور ۵۰ هزار تن تولید و ۸۷ هزار تن واردات کاغذ تیشو داشتیم که در سال ۹۷ تولیدات کاغذ تیشو به ۱۵۳ هزار تن رسید و واردات آن به ۶ هزار تن کاهش یافت علی رغم اینکه در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار تن کاغذ تیشو به کشور‌های دیگر صادر کردیم.

وی افزود: در خصوص کاغذ‌های بسته بندی، لاینر و فلوتینگ در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷ در کشور ۵۵۰ هزار تن تولید و ۱۸۹ هزار تن واردات این نوع کاغذ‌ها را داشتیم و در سال ۹۷ تولید این سه نوع کاغذ با افزایش چشم گیری مواجه شد و به ۷۲۵ هزار تن رسید و واردات آن به ۲۲ هزار تن کاهش یافت همچنین در سال ۹۷ شاهد صادرات بیش از ۱۸۸ هزار تن کاغذ‌های بسته بندی، لاینر و تیشو بودیم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت ادامه داد: با وجود پیشرفت‌هایی که در ارتباط با تولید کاغذ‌های ذکر شده داشتیم، اما حدود ۹۰ درصد از کاغذ‌های چاپ، تحریر و روزنامه در کشور وارداتی است.

مقیمی با بیان اینکه وزارت صنعت وظیفه سیاست گذاری در خصوص خودکفایی و توسعه تولید کاغذ را ندارد، اظهار کرد: با توجه به دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی، با وزارت ارشاد به توافق رسیدیم که این بحث در مجلس مطرح شود و وزارت صنعت نیز در این سیاست گذاری‌ها با دیگر ارگان‌ها شریک شود تا مشکل کاغذ را در کشور هرچه سریع‌تر رفع کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ها و سیاست گذاری‌هایی که در این موضوع به کار گرفته شده، پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده در کشور هیچ مشکلی در بحث کاغذ نداشته باشیم.

کمبود عرضه علت اصلی افزایش قیمت کاغذ

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه میزان دقیق افزایش قیمت کاغذ مشخص نیست و بازار کاغذ باید دقیق‌تر بررسی شود، گفت: در روز‌های اخیر قیمت کاغذ در بازار افزایش یافته است، چرا که کارخانه‌های داخلی به دلیل نبود حمایت‌های کافی در راستای تولید حرکت نکردند.

وی با بیان اینکه علت اصلی افزایش قیمت عدم تعادل عرضه و تقاضا است، اظهار کرد: از طرف دیگر بالا رفتن نرخ ارز و عدم تخصیص منابع لازم برای واردات کاغذ نیز باعث بالا رفتن قیمت این محصول شده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان مشکلات بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد، مدعی شد: ثبت سفارش در محدوده وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و معرفی مصرف‌کنندگان و نظارت بر توزیع و قیمت به عهده وزارت ارشاد است که این مسئله باعث بروز اختلافاتی بین این دو وزارتخانه شده و این موضوع نیز در نابسامانی بازار کاغذ تأثیر داشته است.

وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب و تاکید ایشان بر ساماندهی بازار کاغذ، تصریح کرد: اگر مسئولان با درایت بیشتری تصمیم‌گیری کنند، بازار کاغذ با تخصیص منابع ارزی، نظارت بیشتر و حمایت از تولید داخل قابل مدیریت است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران تصریح کرد: علت گرانی اخیر، کمبود عرضه کاغذ است و اگر این کمبود برطرف شود مشکل حل خواهد شد؛ بنابراین تولید و واردات باید افزایش یابد.

شنیده‌ها از بازار کاغذ حاکی از افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت کاغذ در روز‌های اخیر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24