بهنام عزیززاده دبیر انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در گفت و گو با بورس ٢۴ در خصوص شایعات موجود مبنی بر افزایش نرخ محصولات این صنعت گفت: افزایش نرخ فعلا فقط پیشنهادی بوده که از طرف انجمن مطرح شده و هنوز قطعیتی ندارد. این افزایش نرخ ٣٠ درصدی که هنوز مورد تایید قرار نگرفته ، به جهت زیان دهی و افزایش هزینه های تولید شرکت های فعال در این صنعت، مورد نیاز است...
بورس24 : سال 98 با افزایش قیمت ها یا خبر افزایش نرخ ها آغاز شد، افزایشی که ناشی از رکود اقتصادی و شرایط نامساعد آن بود.
شرکت ها بین دوراهی افزایش قیمت یا عدم آن قرار گرفتند، اگر افزایشی صورت نگیرد، یا زیان ده می شوند و یا زیان آن ها عمیق تر می شود و اگر افزایش نرخ صورت گیرد بازار مصرف گنجایش پذیرش آن را ندارد و با افت تقاضا رو به رو می شوند.
صنعت کاشی و سرامیک یکی از این صنایعی است که برای حفظ حیات خود ملزم به افزایش نرخ است و سال 98 سال سختی برای بنگاه های تولیدی قلمداد می شود.
بهنام عزیززاده دبیر انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در گفت و گو با بورس24 در خصوص شایعات موجود مبنی بر افزایش نرخ محصولات این صنعت گفت: افزایش نرخ فعلا فقط پیشنهادی بوده که از طرف انجمن مطرح شده و هنوز قطعیتی ندارد. این افزایش نرخ 30 درصدی که هنوز مورد تایید قرار نگرفته ، به جهت زیان دهی و افزایش هزینه های تولید شرکت های فعال در این صنعت، مورد نیاز است.
وی ادامه داد: به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی این افزایش قیمت باید برای جلوگیری از زیان دهی بیشتر شرکت ها اعمال شود، البته از طرف دیگر ما با عدم پذیرش و گنجایش بازار برای این افزایش نرخ مواجه هستیم که اعمال افزایش نرخ را برای شرکت ها دشوار کرده است.
عزیززاده بیان داشت: شرایط به گونه ای است که اگر ما نخواهیم افزایش نرخ بدهیم باید هزینه مواد اولیه برای ما کاهش یابد چرا که دلیل افزایش نرخ محصولات ما به افزایش هزینه های تولید و مواد اولیه صنعت باز می گردد. از سال 97 تاکنون هم ما شاهد افزایش نرخ مواد اولیه بوده ایم.
این مقام مسئول در خصوص صادرات و رونق آن گفت: مشتری های خارجی برای محصولات ایرانی وجود دارد اما آنچه که مانع از توسعه صادرات برای شرکتها می شود، مشکل نقل و انتقال پول بوده که به دلیل تحریم ها با مشکل رو به رو شده است.
وی بیان داشت: به همین دلیل انتظار نمی رود که صادرات صنعت و شرکت های فعال در آن در سال 98 بیشتر از سال 97 باشد، شرایط اقتصادی مبهم بوده و نمی توان پیش بینی قابل اطمینانی برای آینده داشت. به همین دلیل تمام تلاش شرکت های فعال در این صنعت این است که سال 98 بدتر از سال 97 به لحاظ تولید و فروش نباشد.
وی در مورد مقاصد جدید صادراتی نیز گفت: مقاصد جدید صادراتی نیز به دلیل تحریم ها بامشکل رو به رو است و همان طور که گفته شد جذب بازار جدید ، کار بسیار دشواری است که هزینه زیادی می طلبد.حال آن که نرخ هر متر مکعب صادرات 2 دلار بوده و تغییری نکرده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.