Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

صنعت لیزینگ به‌دلیل اثرگذاری قابل‌توجه در تجهیز و تخصیص منابع مالی، حلقه مفقوده تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط است. با توجه به ضریب نفوذ اندک صنعت لیزینگ در اقتصاد ایران، این صنعت از ظرفیت رشد قابل‌توجهی در تسهیل شرایط تأمین مالی بنگاه‌‌ها برخوردار است.

«اوراق مرابحه»، گزینه جدید برای تجهیز منابع در صنعت لیزینگ

بورس24 : تأمین سرمایه امین با تشکیل شبکه شرکت‌های لیزینگ و بسترسازی تأمین مالی این شرکت‌ها از بازار سرمایه، در واقع به دنبال ایجاد جعبه ابزاری اختصاصی برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط و پروژه‌هاست. به عبارت دیگر، تبدیل صنعت لیزینگ به درگاه تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط با تأمین کالاهای سرمایه‌ای موردنیاز صنایع در قالب اجاره به شرط تملیک یا فروش اقساطی و تسهیل راه‌اندازی و تداوم فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و کمک به مدیریت نقدینگی آنها از طریق حفظ منابع برای تأمین سرمایه‌درگردش، نقطه بهینه هدف‌گذاری‌شده توسط تأمین سرمایه امین است. تامین سرمایه امین، فرصت‌های جدید بازار سرمایه پیش روی صنعت لیزینگ را بالقوه خواهد نمود.

امیر بابایی، مدیر مشاوره مالی تامین سرمایه امین در مورد فرصت های پیش روی صنعت لیزینگ و لزوم تامین مالی آن به خبرنگار بورس24 گفت: در نظام مالی، بازار سرمایه بستر تأمین مالی بلندمدت صنایع بزرگ است. این درحالی‌است که در بازار سرمایه زیرساختی برای تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط وجود ندارد. صنعت لیزینگ به‌دلیل اثرگذاری قابل‌توجه در تجهیز و تخصیص منابع مالی، حلقه مفقوده تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط است. با توجه به ضریب نفوذ اندک صنعت لیزینگ در اقتصاد ایران، این صنعت از ظرفیت رشد قابل‌توجهی در تسهیل شرایط تأمین مالی بنگاه‌‌ها برخوردار است.

وی افزود: تأمین سرمایه امین با شناسایی ظرفیت‌های نهفته در صنعت لیزینگ، در اردیبهشت‌ماه 1397، اولین نشست تخصصی شرکت‌های لیزینگ را برگزار و به دنبال آسیب‌شناسی انجام‌شده، مهمترین موانع پیش روی این صنعت را پایین‌بودن متوسط سرمایه شرکت‌ها، بانک‌‌محوربودن تجهیز منابع، وابستگی عملیات شرکت‌های لیزینگ به صنعت خودرو و پررنگ بودن کارکرد صنعت لیزینگ به‌عنوان ابزار فروش در مقابل کارکرد تأمین مالی، شناسایی کرد. بر این اساس شرکت تأمین سرمایه امین در گام اول با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با انجمن ملی لیزینگ ایران، ابزارسازی در صنعت لیزینگ را در دستور کار قرار داد و با آسیب‌شناسی هر کدام از انواع اوراق تأمین مالی از بازار سرمایه و شناسایی ظرفیت‌های نهفته در اساسنامه و مقررات حاکم بر فعالیت شرکت‌های لیزینگ، اقدام به طراحی راهکارهای اختصاصی کرده است. حجم تأمین مالی 400 میلیارد تومانی صنعت لیزینگ از بازار سرمایه در طول 10 سال گذشته، نشان از عدم کارایی ابزارهای موجود و محدودیت شرکت‌های لیزینگ در بکارگیری این ابزارهاست.

سونای امیر بابایی گفت: بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های صنعت لیزینگ در گرو تسهیل شرایط تجهیز منابع شرکت‌های لیزینگ به ویژه از بازار سرمایه است. ازاین‌رو تأمین سرمایه امین در فاز اول با پیگیری چالش‌های مربوط به انتشار اوراق مرابحه، شامل توثیق دارایی نزد نهاد واسط و عدم تحویل منابع به بانی، با ارائه درخواست اعمال تغییر موانع مذکور در دستورالعمل مربوطه و جلب‌نظر سازمان بورس و اوراق‌بهادار، موفق شد موانع فوق را در نسخه جدید دستورالعمل انتشار «اوراق مرابحه» مصوب هیئت‌مدیره محترم سازمان از میان بردارد. با توجه به اینکه پیش از این موانع ساختاری اوراق مرابحه، مانع از بکارگیری این ابزار توسط شرکت‌های لیزینگ در تأمین مالی خرید دارایی می‌شد؛ تغییرات اعمال‌شده «اوراق مرابحه» را به‌عنوان گزینه جدیدی در تجهیز منابع، پیش روی این صنعت قرار داد.

وی ادامه داد: بر همین اساس در فاز بعدی با توجه به ظرفیت ایجاد شده، تأمین سرمایه امین با هدف مرتفع کردن چالش‌های ساختاری صنعت لیزینگ شامل سرمایه کم و نیز محدودیت سقف تسهیلات‌ قابل‌ارائه به هر مشتری، «اوراق مرابحه کنسرسیوم» را به‌منظور افزایش ظرفیت تأمین مالی شرکت‌های لیزینگ طراحی و ارائه کرده است. با توجه به اخذ موافقت سازمان بورس و اوراق‌بهادار در خصوص انتشار «اوراق مرابحه کنسرسیوم» توسط شرکت‌های لیزینگ، درحال‌حاضر تأمین سرمایه امین از آمادگی کامل برای انتشار این اوراق و مشارکت با شرکت‌های لیزینگ در تأمین مالی پروژه‌ها، برخوردار است.

این مقام مسئول در تامین سرمایه امین گفت: در فاز سوم با توجه به ظرفیت ایجادشده در ماده (4) آخرین اساسنامه اصلاحی شرکت‌های لیزینگ مصوب بانک مرکزی، که بر اساس آن اخذ عاملیت منابع مالی از اشخاص (به جز بانک‌ها و مؤسسات اعتباری) توسط شرکت‌های لیزینگ مجاز اعلام شده است؛ تأمین سرمایه امین با طراحی ساختار «اوراق عاملیت واسپاری» و ارائه به سازمان بورس و اوراق‌بهادار، دریچه جدیدی را برای تجهیز منابع به روی شرکت‌های لیزینگ گشوده است.

امیر بابایی با اشاره به مذاکرات این شرکت با سازمان بورس برای تامین مالی در این صنعت گفت: همچنین تأمین سرمایه امین اخیراً مذاکراتی را با سازمان بورس و اوراق‌بهادار به‌منظور تسهیل شرایط تأمین وثایق و با هدف ایجاد ظرفیت تأمین مالی برای شرکت‌های لیزینگ از طریق انتشار «اوراق اجاره نوع اول» انجام داده است. با توجه به استقبال به عمل آمده توسط سازمان بورس و اوراق‌بهادار، اقدامات لازم برای پیاده‌سازی موارد مذکور در حال پیگیری است.

وی گفت: در همین راستا به دنبال دومین نشست تخصصی شرکت‌های لیزینگ در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، «اوراق مرابحه انفرادی یا کنسرسیوم»، «اوراق خرید دین»، «اوراق اجاره نوع دوم (تأمین نقدینگی)» و «اوراق مشارکت» به‌عنوان ابزارهای آماده ‌بهره‌برداری و «اوراق عاملیت واسپاری» و «اوراق اجاره نوع اول (تأمین دارایی)» به‌عنوان ابزارهای در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری، به شرکت‌های لیزینگ معرفی شدند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24