Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قالیباف: وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۸ پیچیده است، اما... مدیر عامل سابق شرکت بورس در میز گرد بررسی، تحلیل و چشم انداز بازار سرمایه و فرصت های سودآوری در سال ۹۸ که...

فرصت های سودآوری بازار سرمایه زیر ذره بین کارشناسان بورسی

بورس24 : میزگرد بررسی، تحلیل و چشم انداز بازار سرمایه و فرصت های سودآوری در سال ۹۸ با حضور برخی از مدیران ارشد بازار سرمایه در غرفه کارگزاری راهبرد در دوازدهمین نمایشگاه بورس،بانک و بیمه برگزار شد. 

حسن قالیباف اصل، مدیر عامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان اولین سخنران در این میزگرد با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۸، آن را پیچیده توصیف کرده و تصریح کرد: با توجه به متغیرهائی نظیر نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ تورم، احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی و سیاست های ارزی دولت؛ پیش بینی کارشناسان این است که امسال نرخ تورم در دامنه ۳۰ تا ۵۰ درصدی در نوسان باشد.

مدیر عامل سابق بورس تهران در میزگرد بررسی، تحلیل و چشم انداز بازار سرمایه و فرصت های سودآوری در سال ۹۸ که به میزبانی کارگزاری راهبرد در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه(فاینکس ۲۰۱۹) برگزار شد، افزود: بر اساس مولفه های اقتصادی، پیش بینی برای سال ۹۸ کمی سخت و پیچیده است، اما می توان از روی گزارش های سازمان های سیاستگذار در خصوص وضعیت اقتصاد کلان مانند بانک مرکزی،نرخ تورم تا ۵۰ درصدی را انتظار داشت، مگر اینکه در ماه های آینده شاهد تغییرات اساسی در مولفه های اثر گذار روی نرخ تورم باشیم که نرخ تورم را تعدیل کند که البته پیش بینی نشده است.

قالیباف، با اشاره به رشد نرخ نقدینگی اظهار کرد: در این سال ها دولت نرخ تورم را به واسطه سیالیّت سپرده های بانکی کنترل می کرد، اما از سال ۹۶ که کشور با مسایل سیاسی(خارجی) همراه شد، اخبار نامطبوع سیاسی، محرکی بود که به واسطه رشد نقدینگی،کنترل تورم با دشواری رو به رو کرد.

وی در ادامه با اشاره به آمار رسمی تورم نقطه به نقطه تصریح کرد: در این شرایط، کاهش نرخ تورم با وضعیت کنونی بازار سخت به نظر می رسد. بنابراین نمی توان در این فضا، صراحتا گفت که سرمایه گذار چه وضعیتی پیدا می کند.

وی افزود: با این وجود، وضعیت بازار سکه و ارز هنوز قابل پیش بینی نیست. البته این بازارها هم هوشمند هستند،پس باید حوصله کرد و منتظر آثار عملی و بلندمدت روی اقتصاد بود و به تاثیر روانی چند روزه و کوتاه مدت چندان نمی توان توجه نکرد.

تثبیت نرخ ارز روی مرز ۱۳ هزار تومان 

مدیر عامل سابق شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، همچنین در پیش بینی بازار ارز، گفت: اکنون محاسبات نرخ ارز تا سطح ۱۳ هزار تومان است،البته اگر اخبار سیاسی نامطلوب و نامناسب روی آن تاثیر نگذارد، در همین حد باقی می ماند. چنانچه در یکی دو روز گذشته نیز شاهد بودیم، خبر تحریم های جدید تاثیر آنچنانی بر بازار ارز نگذاشته است.

قالیباف ادامه داد: با توجه به اینکه از یک سو بودجه دولت با فروش نفت و سایر منابع پیش بینی شده داخلی تامین می شود و از سوی دیگر بودجه جاری دولت قرار دارد که نمی توان در مواقع کسری بودجه از آن برداشت کرد،مسائلی نظیر هزینه های ناشی از خسارت سیل،فشار روی منابع بودجه دولت را افزایش داده است.

سرمایه گذاری در کدام شرکت ها؟ 

مدیر عامل سابق شرکت بورس و اوراق بهادار در ادامه میزگرد کارگزاری راهبرد به مسائل بازار سرمایه اشاره کرد و به سرمایه گذاران بازار سرمایه پیشنهاد داد که در سهام شرکت های تولیدکننده و صادرکننده سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: در این شرایط، نیازمند تحلیل های دقیق روی دارایی و سود سرمایه شرکت ها هستیم و صنایع را باید جداگانه بررسی و تحلیل کنیم. برای مثال؛ صنایع واردات محور با مشکل مواجه می شوند و از سوئی، عکس العمل شرکت ها و صنایع در مقابل تغییرات ارز یکسان نیست.

وی ادامه داد: در مجموع به نظر می رسد بازار سرمایه امسال می تواند سود اسمی خوبی داشته باشد، حتی اگر شرکت ها صادرکننده نباشند، بجز کالاهای شرکت هایی که دولت کنترل می کند مانند مرغداری ها که دست شان در قیمت گذاری ها باز نیست.

چشم انداز صنایع فلزی 

در ادامه این میزگرد، محمد علی احمدزاد، قائم مقام سیدکو، در میزگرد بررسی، تحلیل و چشم انداز در سال ۹۸ ، با تاکید بر نظرات کارشناسی دکتر قالیباف، اظهار کرد: اگر محور صحبت ها را روی نظرات آقای قالیباف قرار داهیم، صنایع خاکستری مانند مس با مولفه های اقتصادی شاخص، می تواند در بازار نقش تعیین کننده داشته باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط صنایع و گشایش ها و راه هایی که برای صادرات پیدا شده، نگرانی برای بازارها رفع شده است. بنابراین درآمدهای پیش بینی شده تحقق پذیر است و امیدوارم منافع زیادی نصیب سرمایه گذاران شود.

احمدزاد تصریح کرد: توانمندی صنایع پایین دستی در تامین مواد اولیه صنایع باعث رشد صنایع پایین دستی می شود و در روند تولید و فروش تاثیر دارد. در بخش معدنی برای فروش داخلی و صادراتی، بودجه های خوبی اختصاص داده شد که محور سرمایه گذاری است و فعالان بازار می توانند روی آن حساب کنند.

این مدیر ارشد بازار سرمایه همچنین با اشاره به صنعت خاکستری، اظهار کرد: در صادرات صنعت خاکستری به همراه صنعت فلزات، مواقعی که مسایل سیاسی و محدودیت های آن پیش آمد، وضعیت خوبی نداشتند و در بودجه ها هم مشکل ایجاد شد، اما در نیمه دوم سال ۹۷ ،وضعیت شان خوب بود و برای امسال این پتانسیل باقی مانده است و برای مس حتی بیش از دو برابر صادرات متصور هستیم. 

بازار مناسب برای حفظ ارزش پول

احمد جاویدی، عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست و در پاسخ به این پرسش که بازار مناسب برای حفظ ارزش پول کدام است، گفت: در سال ۹۷ شاهد یک سری مسایلی بودیم که نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش ملی پول ملی را درپی داشت و بر اساس آن اقشار مختلف مردم و خانواده هایی که پس اندازهای خَرد داشتند به فاصله چند ماه،ارزش دارایی شان به یک سوم کاهش یافت. در ادامه آن امسال هم اتفاقی افتاده و سیاست دولت بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد ارز نیمایی است که روی کالاها و صنایع اثر می گذارد.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد و همچنین در صورت تشکیل بازار ارز متشکل، بازار ارز در یک نوسان قیمتی، بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان قرار می گیرد و شرکت های زیان ده می توانند با استفاده از آن حتی از این وضعیت خارج شوند و شرایط بهتری را در سال ۹۸ تجربه کنند.

منبع: سنا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24