Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران، گفت: صندوق های سرمایه گذاری به عنوان صندوق های نوظهور ارزش معاملاتش۳ هزار و...

سلطانی نژاد: شروع معاملات صندوق های سرمایه گذاری خیره کننده بود

بورس24 : نشست خبری حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران امروز در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ، مدیر عامل بورس کالا ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته این شرکت، درباره افق های پیش رو هم صحبت کرد که صحبت های او را در زیر می خوانید:

* اگر بخواهیم سال ۹۷ را سال رکوردهای بورس کالا بنامیم سخن گزافی نیست.  

* در سال گذشته این بازار اقدامات بسیار مهمی انجام داد. رکورد حجم معاملات در خصوص محصولات پتروشیمی شکسته شد. چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن از محصولات پتروشیمی در سال ۹۷ مورد معامله قرار گرفت. سی هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات محصولات پتروشیمی در سال ۹۷ بود.

*در حوزه محصولات صنعتی و معدنی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. محصولات کشاورزی دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملاتش بود. البته در نیمه دوم سال با کاهش محسوس آن مواجه بودیم که علت آن نیز یارانه ای شدن این محصولات بود.

*باید سیاست گذاری های مشخص در خصوص کاهش ارزش معاملات محصولات کشاورزی صورت پذیرد. البته پیشنهاداتی نیز به دولت داده ایم که می توانیم برای عرضه این محصولات در بورس کالا اقدام کنیم.

* ارزش معاملات فرآورده های نفتی ما ۲۲ هزار میلیارد تومان بود.

* در مجموع جمع بازار فیزیکی ما در سال ۹۷، ۸۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که یک رکورد محسوب می شود.

* در خصوص بازار مشتقه ۸۲ هزار میلیارد تومان ارزش بازار مشتقه بوده است، که البته رکورد این رقم برای سال ۹۶ با ۶۵ میلیارد تومان بوده که شاهد افزایش ارزش معاملات در این خصوص هم بوده ایم.

* رقم معاملات بازار سلف موازی استاندارد ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. این بازار برای تامین سرمایه شرکت ها بوده که امیدواریم توسعه پیدا کند.

* در حوزه گواهی سپرده کالایی، ارزش معاملات آن در سال ۹۷ معادل ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

* صندوق های سرمایه گذاری به عنوان صندوق های نوظهور ارزش معاملاتش۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که برای شروع خیره کننده به نظر می رسد.

* در سال گذشته سه صندوق سرمایه گذاری در بورس کالا ایجاد کرده ایم که هم اکنون تعداد این صندوق ها به سه صندوق می رسد.

* در سال ۹۷ جمع بازارهای ما ۱۷۸ هزار میلیارد تومان بود که جایگاه نخست را به لحاظ ارزش معاملات به دست آوردیم. به طوری که ۳۹ درصد از ارزش کل بازار سرمایه به ما اختصاص داشت.

* پذیرش در بورس اوراق بهادار از جمله دستاوردهای ما بوده است.

* رشد ۵۲ درصدی کل ارزش معاملات نسبت به سال ۹۶، رشد ۳۸۵ درصدی ارزش بازار فیزیکی، رشد ۲۵ درصدی ارزش بازار مشتقه از جمله دستاوردهای ما بوده. چیزی بالغ بر هزار و ۲۰۰ تن در این بازار مورد معامله قرار گرفت در حوزه زعفران حدود ۱۰۰ تن در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

* از برنامه های ما برای سال پیش رو این است که همچنان درصدد هستیم، محصولاتی که در ابزار مشتقه قرار می گیرند را وارد این بازار کنیم. بازار گواهی سپرده کالایی را در دو کالای زیره و شمش طلا قرار خواهیم داد. توسعه ابزارهای مبتنی بر کالا، راه اندازی اوراق خرید دین، راه اندازی ابزارهای جدید معاملات مناقصه، ایجاد قراردادهای آتی یک روزه از جمله برنامه های ما برای سال ۹۸ است.  

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24