Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برخی ها مشغول شناسایی سود هستند ؛ چون خوب سود کرده اند... جای نگرانی نیست ؛ به هیچ وجه...

علت فشار عرضه های دیروز و امروز چیست؟ آیا باید نگران باشیم؟

بورس24 : روز گذشته بازار سرمایه شاهد معاملات پرهیجانی بود. طی 15 دقیقه ابتدایی بازار بسیاری از نمادها همچون روزهای گذشته با افزایش قیمت همراه شدند و به دنبال آن شاخص کل بورس تا ارتفاع 206 هزار و 835 هزار واحد رشد کرد اما پس از آن فروشنده ها از خریداران پیشی گرفتند و به قدرت نمایی پرداختند. بسیاری از سهم ها با فشار عرضه مواجه شدند و شاخص کل نسبت به سقفی که پیش رفته بود بیش از 2500 واحد ریخت و برآیند بازار نسبت به موقعیت پایانی روز شنبه به کاهش 53 واحدی شاخص بسنده کرد.امروز هم البته روند منفی بازار آغاز شده است.

عرضه های دیروز به دلایل متعددی صورت گرفت. خبر عدم تمدید معافیت برای خرید نفت از ایران و هدف آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، احتمال تنش هایی میان ایران و ایالات متحده ، خبر عرضه اولیه بزرگ روز چهارشنبه و نیاز به نقدینگی برای خرید سهام تاصیکو عمده ترین دلایلی هستند که برخی از تحلیلگران عرضه های دیروز و امروز را معلول آن ها می دانند.

از سوی دیگر انتشار خبری منتسب به شورای نگهبان در خصوص ایراد گرفتن از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 98 بود که به فشار عرضه ها دامن زد.

مجموع این عوامل موجب شد تا سهامدارانی که اکثرا در سود هستند فرصت را برای شناسایی سود غنیمت بشمرند و با این خبرها واکنش هیجانی نشان دهند. در همین راستا با یکی از خبره های بازار سرمایه که از مدیران یکی از شرکت های سرمایه گذاری بزرگ فعال در بازار سرمایه است به گفت و گو نشستیم تا عمده ترین علل عرضه های دیروز را بررسی کنیم و ببینیم که آیا باید نگران این شرایط باشیم یا خیر؟

روند بازار کاملا طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد

محرم رزمجویی مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی شرکت سرمایه گذاری امید در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره علل عرضه های بازار در روز گذشته گفت: مهمترین عامل عرضه های دیروز و امروز اقدام بخشی از سهامداران جهت شناسایی سود است. با توجه به این که از ابتدای سال جاری تا کنون زمان زیادی سپری نشده و در همین زمان نسبتا کم جو عمومی بازار رو به رشد بوده و شاخص کل نیز حدود 12 درصد افزایش یافته بنابراین طبیعی است که برخی از این فرصت استفاده کرده و قصد شناسایی سود داشته باشند.

او اضافه کرد: در هر دوره افزایشی بازار ، رویداد شناسایی سود رخ می دهد و این موضوع روندی کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد زیرا پیش بینی می شود که بازار در ادامه روند رو به رشد خود را تداوم دهد.

وی در ادامه به برخی دیگر از عوامل تقویت عرضه ها در روز معاملاتی گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: البته خبر عدم تمدید معافیت فروش نفت ایران نیز قطعا در تشدید عرضه ها اثرگذار بوده اما اینگونه عوامل در درجه های بعدی اهمیت قرار دارند. باید توجه داشت که بازار سرمایه در مقابل ریسک های سیستماتیک و به خصوص ریسک های سیاسی اثرپذیری کمتری دارد.

رشد بازار تداوم خواهد داشت

رزمجویی با تاکید بر این که عمده ترین عامل عرضه های روز گذشته شناسایی سود از سوی برخی از سهامداران بوده ، اظهار داشت: طی چند روز گذشته بازار و شاخص کل رشد خوبی کرده و زمانی که رشد بازار با سرعت انجام شود بسیاری از سهامداران به اهداف قیمتی که مد نظر قرار داده اند زودتر از موعد مقرر می رسند و با توجه به این مساله زودتر از زمان مورد انتظار اقدام به عرضه سهام و شناسایی سود می کنند.

او افزود: خبر عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در روز یک شنبه نیز می تواند عامل دیگری برای تشدید عرضه های دیروز باشد اما این عامل نیز در رتبه های بعدی اهمیت قرار دارد. شرکت سرمایه گذاری صدر تامین شرکت بزرگی است و عرضه آن نقدینگی نسبتا بزرگی را جذب خواهد کرد و این موضوع نیز قطعا بر اقدام افراد برای فروش سهام و تامین نقدینگی تاثیرگذار بوده اما قطعا عامل اصلی عرضه های دیروز شناسایی سود بوده که روند و رفتار طبیعی بازار است و نگران کننده نیست ، حتی اگر این پروسه چند روز ادامه پیدا کند.

این مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری امید تاکید کرد: در همین روزهای ابتدایی سال 98 جو عمومی بازار سرمایه به حدی مثبت بود که بسیاری از سهم ها رشدهای قیمتی قابل توجهی داشتند. در چنین شرایطی برخی از افراد با فروش سهام خود و شناسایی سود به سراغ سایر سهم ها می روند و برخی نیز به طور کلی از بازار خارج می شوند اما ورود نقدینگی در همین دوره را نیز نباید نادیده گرفت. ارزش معاملات نشان می دهد که طی چند هفته ابتدایی سال جاری جریان ورود و خروج نقدینگی به بازار سرمایه مثبت بوده است. به عنوان مثال در معاملات دیروز که بازار با فشار عرضه ها مواجه بود ارزش معاملات به حدود 2،000 میلیارد تومان رسید. این موضوع نشان می دهد که اینگونه عرضه ها نباید موجب نگرانی سهامداران و اهالی بازار سرمایه شود و می تواند موقتی بودن وضعیت اصلاحی بازار را بازگو کرده و ما را به ادامه دار بودن رشد بازار امیدوار نگاه دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24