Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نمایشگاه نامه اول خوب بود همه چیز... افتتاح کننده ها دولتی بودند ؛ وزیر اقتصاد و معاون فناوری رئیس جمهور خبری از مقامات عالی رتبه نبود! باران آمد ، ترافیک هم شد... ١٠۵٠٠ نفر بازدید کننده داشت نمایشگاه در روز اول ، ٨٠٠٠ نفر بلیت خریدند که رکورد بود... نکته مهم : نمایشگاه امسال آبرومندانه برگزار شد و امیدوارانه...

باران ، ترافیک ، نمایشگاه و بورس!

بورس24 : آئین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به صورت خودجوش و در هیاهوی مشکلات اقتصادی کشور قبل از ظهر روز دوشنبه برگزار شد ، درست در روزی که آمریکایی ها هدیه جدیدی برای ایرانی ها در نظر گرفتند و معافیت 5 کشور از خرید نفت ایران را تمدید نکردند.

اما در اینجا ، یعنی در رویدادی که موسوم شده به فاینکس 2019 تحولات سیاسی آنقدرها مثل گذشته با حساسیت دنبال نمی شود.

سال گذشته در همین روزها بود که همه درباره احتمال خروج یا عدم خروج ایالات متحده از توافق برجام سخن می گفتند ؛ حالا یک سال بعد نه تنها این قدرت جهانی از برجام خارج نشده بلکه مترصد به صفر رساندن اصلی ترین درآمد ایران ، یعنی نفت است!!

ولی بورس جایی که از آن به عنوان ویترین اقتصاد کشور یاد می شود بی تفاوت به رخدادهای سیاسی با تورم بالا می رود ؛ گاهی آهسته و گاهی هم شتابان...

در رویداد دوازدهم بازهم خبری از رئیس جمهور روحانی نبود و او این بار به بهانه استقبال از «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به نمایشگاه نیامد و بورس را دیگر به حضور نفر اول دولت در مهمترین گردهمایی سالانه هیچ امیدی نیست.

نمایشگاه دوازدهم را همچون سال گذشته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور افتتاح کرد که البته با این شرایط اقتصادی حضور این مقام دولتی در کنار وزیر اقتصاد خود غنیمت بزرگی بود ، برای ما...

روز دوشنبه نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه در حالی در شمال پایتخت گشایش یافت که فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور ، غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکزی، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی و شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار حاضران اصلی افتتاحیه آن بودند.

تا روز قبل از برگزاری نمایشگاه هیچ یک از ما انتظار نداشتیم که با وجود این شرایط اقتصادی، از بزرگترین رویداد مالی کشور این گونه استقبال شود. اما، با وجود باران و تگرگ بهاری ستاد برگزاری نمایشگاه که تا ظهر عدد 3000 نفر را به عنوان ورودی فاینکس اعلام می کرد در آخر وقت از فروش حدود 8000 بلیت و بازدید 10500 نفر خبر داد.این خبر را یاسر فلاح رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه نیز در گفت و گو با بورس24 تائید کرد.

اما آنچه که به این نمایشگاه ارزش بازدید و حضور داده بود، تلاش و همت همه ارکان و نهاد های مالی بود که در این رویداد حضور داشتند ، از کارگزار گرفته ، تا رسانه و تامین سرمایه ، سبدگردان ، ناشر و مشاور و البته ارکان اصلی بازار.

مدیران در تمامی غرفه ها با شگردهای مختلف جذب مخاطب از جمله آموزش بورس ، مسابقات ویژه و تبلیغات مستمر برای معرفی بورس سنگ تمام گذاشتند.

گاهی فکر می کنیم که ای کاش آن قدر شرایط اقتصادی کشور بر وفق مراد بود که در پس این تکاپو ، بیشتر ، امید در چشمان همه اهالی بازار سوسو بزند نه بیم از رخدادهای پیش بینی نشده و غیر قابل حدس آینده...

اما ، باز هم پرچم نمایشگاه بورس حتی در روزهای سخت ایران با حضور همه بازیگران بازار سرمایه اینجا به اهتراز درآمده ؛ در نمایشگاه بین المللی تهران و شمال پایتخت.

آنچه بزرگان گفتند و ما شنیدیم...

رئیس سازمان بورس در مراسم افتتاحیه گفت: نقد شوندگی نماد در بورس افزایش یافته و نماد های متوقف بازار محدود به ۱۰تا ۱۲ نماد شده است. عضویت عادی ایران در آیسکو و عرضه نفت خام دستاورد مهم ما بوده ،روزهای تسویه معاملات از سه روز به دو روز رسیده است و کاهش مالیات خرید و فروش سهام از ۰.۵به ۰.۰۱درصد هم در دستور کار است.

وی گفت: نرخ صفر مالیاتی سود تقسیم نشده،کاهش کارمزدهای سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاح روند توقف و بازگشایی نمادها ، توسعه ابزارهای مالی اسلامی،راه اندازی ابزارهای مالی کلاسیک ، کاهش ریسک کارگزاری ها با اعمال حد اعتباری، انتشار صورت های مالی در قالب IFRS و معاملات الگوریتمی از اقدامات مهم انجام شده در یک سال گذشته به شمار می روند.

غلامرضا سلیمانی امیری رییس کل بیمه مرکزی هم در مراسم آغازین فاینکس ۲۰۱۹، گفت: این رویداد به افزایش همکاری های سه ضلع مهم اقتصاد کشور یعنی بورس، بانک و بیمه منجر می شود .ما باید کارهای بزرگی در حوزه صنعت بیمه انجام دهیم و با توجه به نرخ ارز باید منتظر افزایش سرمایه شرکت های بیمه ای باشیم. باید تلاش کنیم از طریق بازار سرمایه و با انتشار اوراق بدهی، صنعت بیمه وارد فضای جدیدی شود.

سورنا ستاری،معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم در افتتاحیه این رویداد گفت: بانکداری از بین نخواهد رفت اگرچه شکل ظاهری بانکداری در حال تغییر است و بانک‌ها باید به فین تکهابیشتر وارد شوند و بیمه‌ها نیز باید به این فرآیند بپیوندند.فین تک در حوزه بیمه یک کار جدید است و باید فناوری و نوآوری را مدنظر قرار داد؛ البتهزیرساخت هاینو باید در این حوزه به کار گرفته شود، این در حالی است که روی افراد، مغز و دانش باید تمرکز کرد و هم اکنون بیش از شش هزاراستارتاپداریم که در ٤ سال قبل ایجاد شده‌اند.

فرها دژ پسند ، وزیر اقتصاد و دارایی هم که سخنران آخر بود در آئین گشایش فاینکس گفت: در سال ٩٨ برخی متغیرهای اقتصادی منجر به جهش نرخ برخی کالاها شده است و پیش بینی‌ها برای سال ٩٨ وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد اما برآوردها و پیش بینی‌ها صرفاً یک علامت است و باید از این پیش بینی‌ها و برآوردها، برای اعمال مدیریت بهتر بهره گرفت و امور را اصلاح کرد.

دژپسند گفت: بانک، بورس و بیمه باید نقش خود را درست ایفا کنند؛ بورس پارسال دوره‌ای طلایی داشت و برای ورود شرکت های جدید به بازار اولیه تسهیلاتی ارائه شد، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

ایستگاه اول ؛ «تمدن، نوین و امین»

به غرفه تامین سرمایه تمدن سر زدیم ،نور الله بیرانوند معاون برنامه ریزی راه آهن در غرفه تامین سرمایه تمدن حضور داشت و درباره اقدامات تمدن در باب تامین مالی پروژه های مهم ریلی سخنرانی کرد. همچنین محمود رضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در ادامه این مباحثه در خصوص وضعیت تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه صحبت کرد و از دولت برای حمایت از بخش خصوصی درخواست حمایت داشت.

تامین سرمایه نوین نیز میزبان سهامداران حقیقی بود که در غرفه این تامین سرمایه فعال ، کارگاه فرصت های سرمایه گذاری در صندوق ها و چشم انداز بازارهای سرمایه گذاری در 98 با استقبال مواجه شده بود. همچنین ولی نادی قمی ، مدیر عامل تامین سرمایه نوین با ابراز خشنودی از این دوره نمایشگاه ، روزهای آینده این رویداد را پربارتر ارزیابی کرد.

حضور مدیران تامین سرمایه امین، نیز در این نمایشگاه نشان از اهمیت این رویداد برای آن ها داشت.سعید بداغی ، مدیر عامل این تامین سرمایه نیز نمایشگاه را دستاورد خوبی دانست و با توجه به روند صعودی بازار سرمایه این رویداد را به فال نیک گرفت.

ایستگاه دوم؛ هلدینگ گلرنگ و کارگزاری امین آوید

هلدینگ گلرنگ با یک پنل تخصصی در خصوص اقتصاد کلان و چشم انداز بازار ، جلسه آموزشی خود را در روز نخست نمایشگاه به پایان رساند. در این کارگاه محمد نور بخش ، کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد که ، موضوع مباحثه روز نخست در مورد شاخص بورس، نرخ ارز، قیمت کامودیتی ها و «پی بر ای» بازار بوده است. در بخش نرخ ارز، نشان از افت قیمت ارز دیده نمی شود. در مورد کامودیتی ها ثبات قیمت یا حداکثر 10درصد ریزش دیده می شود و در مورد «پی بر ای» هم دو سناریو وجود دارد ؛ یا بازار به سمت حساس شدن نسبت به مسائل سیاسی پیش می رود که در این صورت «پی بر ای» کاهش خواهد یافت وگرنه «پی بر ای» بازار ثابت می ماند. در کل شاخص رشد خواهد نمود مگر این که فضای کشور با تحولات غیرقابل پیش بینی مواجه گردد.

در ادامه ابراهیم ابراهیمی ، مدیر عامل لیزینگ گلرنگ اعلام کرد که، بررسی فرصت های سرمایه گذاری بر اساس روند قیمت های نسبی و تحلیل صنعت خرده فروشی روزسه شنبه در «تحلیل ١٦» از سوی سبدگردان کوروش و روز چهار شنبه ساعت ١٦ در سالن ٤١ غرفه ٢١ از سوی سبدگردان کوروش برگزار می شود.

در نشست اول افق پیش روی بازار مسکن از نظر عرضه و تقاضا و پیش بینی قیمت و نیز وضعیت بازار پول و بازار ارز در مقایسه با هم عنوان می شود و در نهایت فرصت های سرمایه گذاری در بازارهای مختلف تحت سناریوهای مختلف بررسی می شود و در نشست دوم هم میز صنعت خرده فروشی مورد تحلیل قرار می گیرد.

همچنین فروغ آقاجانی مدیر گروه تحلیل کارگزای امین آوید در خصوص روند بازار سرمایه در سال 98 گفت : بازار سرمایه متاثر از مسائل داخلی و خارجی زیادی خواهد بود که مهمترین عامل خارجی آن جنگ تجاری بین آمریکا و چین است و همچنین مشکل تحریم ها که مستقیما روی نفت ایران تاثیر گذار است . در خصوص موانع داخلی ، تورم عامل اصلی خواهد بود که این رکود تورمی روی همه المانهای اقتصادی تاثیر گذار است. در مورد کامودیتی ها هم به نظر مس بهترین گزینه برای رشد و سرمایه گذاری است.

ایستگاه سوم؛ بازدید

در طول نمایشگاه به تمام غرفه ها سری زدیم ، در حین بازدید نظرمان به ماکت جالبی از ارکان بازار سرمایه جلب شد، همچنین در تالار فرهنگ پرتره همه مردان تاریخ ساز بورس به نمایش گذاشته شده بود که جالب بود.

ایستگاه چهارم ؛ فارابی

کارگزاری فارابی که سومین کارگزار برتر آنلاین بازار سرمایه است امسال در نمایشگاه متفاوت ظاهر شده و غرفه این نهاد مالی به دلیل برگزاری نشست تحلیلی استراتژی های معاملاتی با استقبال بسیار زیادی در روز دوشنبه مواجه شده بود.نوآوری ویژگی متمایز این نهاد مالی در مقایسه با سایر شرکت های ارائه دهنده خدمات کارگزاری است.

ایستگاه پنجم ؛ بورس24

« بورس24 » در نخستین روز نمایشگاه میزبان میهمانان زیادی از جمله مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا ، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ،مدیر عامل لیزینگ گلرنگ و خبرگان و کارشناسان بازار سرمایه و از همه مهمتر صدها مخاطب بود.از حضور و بازدید و همراهی همه آن ها سپاسگذاریم.

ایستگاه آخر ؛ ترافیک عجیب

در حالی که صبح روز دوشنبه تهران شاهد ترافیک بسیار روان خیابان ها بود ، راس ساعت 6 با اعتماد به نفس کامل برای رساندن گزارش روز نمایشگاه به مخاطبان گرامی به سرعت محل نمایشگاه را ترک کردیم اما هنوز به درب خروج نرسیده بودیم که متوجه شدیم محدوده نمایشگاه تا پل پارک وی با ترافیک بسیار عجیبی مواجه شده است.عده زیادی در حال ورود به محدوده نمایشگاه بودند.در ظاهر برای ورزش و هواخوری به مجموعه ورزشی انقلاب آمده بودند.خلاصه این که رسیدن ما به پای لپ تاپ برای شروع نگارش گزارش تا حدود ساعت 9 ادامه پیدا کرد!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رضا حق دوست
    رضا حق دوست

    بسیاری از فعالان بورس در شهرستان هستن وامکان حضور در نمایشگاه را ندارند //ممنون میشم اگر در باره نو آوری ها وموارد جدید در مورد نرم افزارها وشرکتهای فعال وخبرهای جدید از فعالان بورس و مدیران شرکتها ی بورسی وحوزه های جدید معاملاتی وحتی اتفاقات جدید در بورس 24 بیشتر بنویسید//

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24