Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این مهم مکانیسم کمکی بازار سرمایه است رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به اینکه عملیات بازار باز رویکردی است، که...

شاپور محمدی: عملیات بازار باز اقدام مثبتی بود، که باید هر چه سریع تر اجرایی می شد

بورس24یست و هفتم فروردین ماه و در یک ‌هزار و دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای پول واعتبار و در راستای اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود، کنترل تورم، ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها و تعیین چارچوب مشخص برای اعطای اعتبار به بانک‌ها و موسسات اعتباری، دستورالعمل عملیات بازار باز تصویب و به بانک مرکزی اجازه داده شد که نسبت به انجام عملیات بازار باز (خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت و وثیقه گیری در ازای اضافه برداشت یا اعطای خطوط اعتباری به بانک‌ها و موسسات اعتباری ) اقدام کند.

در همین رابطه شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عملیات بازار باز اقدام مثبتی بود که باید هرچه سریعتر اجرایی می شد و در نهایت با پیگیری بانک مرکزی روز بیست و هفتم فروردین ماه جاری به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. 

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به اینکه عملیات بازار باز رویکردی است که با هدف کنترل نرخ ها و تنظیم صحیح نرخ بازده ها اعم از نرخ سود بانکی و نرخ اوراق، اتخاذ شده تاکید کرد: قطعا بازار سرمایه برای اجرای هرچه بهتر عملیات بازار باز با بانک مرکزی نهایت همکاری را خواهد داشت.

دکتر محمدی با بیان اینکه این رویکرد به تنظیم بازار بدهی کمک می کند، ادامه داد: یکی از مهمترین ابزارهای سیاستگذاری پولی در دنیا عملیات بازار باز است و امیدواریم در کشور ما نیز جایگاه خود را پیدا کند.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه فعالین بورسی نیز می توانند از منافع عملیات بازار باز بهره مند شوند، افزود: اتخاذ این تصمیم با حضور بانک مرکزی به افزایش میزان نقدشوندگی اوارق بدهی منجر می شود.

وی به جزییات عملیات بازار باز اشاره کرد و گفت: بازار باز مکانیزمی است که در آن بانک مرکزی با خرید اوراق بهادار کم ریسک و عموما دولتی حجم نقدینگی را کنترل می کند. به این ترتیب که فروش اوراق با هدف کاهش حجم نقدینگی و خرید آن با هدف افزایش حجم نقدینگی انجام می شود. از طرف دیگر بانک مرکزی می تواند نرخ سود سپرده و سود اوراق بدهی را تنظیم کند و این اقدام به همه بازار ها از جمله بازار پول و سرمایه کمک می کند.

منبع: سنا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24