Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک کارشناس ارز گفت: بر همگان مسلم است که پول ما دیگر آن پول سابق نیست و آن قدرت همیشگی را ندارد. با توجه به این موارد نباید انتظار داشته باشیم که آن آثار روانی که در بازار دلار به وجود آمد از میان رفته باشد. چرا که کماکان به قوت خود باقی مانده و البته طبیعی نیز است. ما شاهد بودیم که هر دلار قیمت ١٩ هزار تومان را نیز تجربه کرد. باید به این اعتقاد برسیم که کم و بیش فشارها برای افزایش قیمت دلار به شدت کاهش پیدا کرده است.

سایه سنگین آثار روانی صعود قیمت دلار بر اقتصاد ایران

بورس24 : میثم رادپور کارشناس ارز در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص چشم انداز بازار ارز با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه برای سال پیش رو گفت: به دلیل فشارهای ناشی از رشد نقدینگی ارز جهش قابل توجهی داشت. به طوری که در مدت کوتاهی شاهد افزایش بیش از 200 درصدی نرخ ارز بودیم. علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که نرخ ارز قبل از آن در یک بازه زمانی نسبتا ثابت بوده است. همزمان با افزایش نقدینگی فشارهای سیاسی نیز بر جهش قیمت ارز بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: البته انتظار داریم بخشی از تاثیرات این اخبار و تنش های سیاسی در قیمت ها کم و بیش لحاظ شده باشد. البته با همه این ها باید بدانیم که هم اکنون نقدینگی قدرت گذشته را ندارد. اما نه تنها قیمت دلار بلکه بقیه کالا و خدمات نیز به طور متوسط بیش از 10 درصد افزایش قیمت داشته اند. بنابر این قدرت نقدینگی قابل مقایسه با یکسال گذشته نیست و بسیار کمتر شده است.

با افزایش قیمت دلار فشارهایی نیز برای کاهش قیمت ها ایجاد می شود

این کارشناس ارز در ادامه تصریح کرد: در این شرایط با افزایش قیمت ها فشارهایی نیز برای کاهش نرخ به وجود می آید. در درجه نخست توانایی افراد برای خرید ارز چه به قصد سرمایه گذاری و چه در بحث تجارت کاهش پیدا می کند. ثانیا نه تنها قیمت ارز بلکه قیمت سایر کالاها و خدمات نیز افزایش پیدا کرده است. بنابر این سهم بودجه افراد از خرید دلار نه فقط برای افزایش قیمت دلار بلکه به دلیل افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات کاهش پیدا می کند.

میثم رادپور تاکید کرد: چنانچه فردی 100 واحد پول داشته و قصد داشت تا 30 درصدش را سرمایه گذاری کند در صورتی که بخواهد هم اکنون نیز این تصمیم را بگیرد کالا، خدمات و دلار کمتری نسبت به سال گذشته به دست خواهد آورد. اما من معتقدم با افزایش جدی قیمت دلار کم و بیش فشارهایی هم برای کاهش قیمت ها ایجاد می شود. با توجه به شرایط موجود، آینده نامطمئن است به طوری که ما نمی دانیم چه اخباری را خواهیم شنید و اینکه این اخبار بازار را تا چه حد تحت تاثیر خود قرار خواهند داد.

وی افزود: آنچه که بر همگان مسلم است این است که پول ما دیگر آن پول سابق نیست و آن قدرت همیشگی را ندارد. با توجه به این موارد نباید انتظار داشته باشیم که آن آثار روانی که در بازار دلار به وجود آمد از میان رفته باشد. چرا که کماکان به قوت خود باقی مانده و البته طبیعی نیز است. ما شاهد بودیم که هر دلار قیمت 19 هزار تومان را نیز تجربه کرد. باید به این اعتقاد برسیم که کم و بیش فشارها برای افزایش قیمت دلار به شدت کاهش پیدا کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24