Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در سال های اخیر که بخش های مختلف سیستم بانکی دچار نکول شده و بازارهای سرمایه گذاری همواره با ریسک های مختلفی مواجه شده اند ، صندوق های سرمایه گذاری که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند ، نه تنها دچار نکول نشدند بلکه بازدهی های مطلوبی را به نمایش گذاشتند و به محل امنی برای جذب سرمایه های مردم تبدیل شده اند... محمدرضا معتمد رئیس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره توضیح می دهد...

صندوق ها مطمئن ماندند ؛ چرا و چگونه!؟

بورس24 : سه سال گذشته سال های دشواری برای برخی از نهادهای مالی بود. برخی از بانک ها و موسسات مالی اعتباری دچار نکول شدند ، اما صندوق های سرمایه گذاری توانستند در همین سال های سخت عملکرد مطلوبی از خود به نمایش بگذارند.سال 97 اما سال خوبی برای صندوق های سرمایه گذاری بود نهادهایی که به دلیل نظارت درست و جامع سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ارائه بازده مطلوب ، امنیت سرمایه گذاری را نیز برای صاحب سرمایه تضمین کرده اند.

در یک سال گذشته از میان 83 صندوق سرمایه گذاری در سهام 39 صندوق موفق شدند بالاتر از شاخص کل بازدهی کسب کنند. صندوق مشترک دماسنج با 192 درصد بازدهی در یک سال گذشته توانست رتبه نخست این جدول رده بندی را به خود اختصاص دهد. پس از آن سهم آشنا با 151.5 درصد دومین صندوق پربازده سال 97 بود.

در میان صندوق های با درآمد ثابت نیز به جز 5 صندوق نخست که در این جدول نشان داده شده که بر مبنای تغییر در ترازنامه شاهد چنین بازدهی هایی از آن ها هستیم، صندوق فیروزه آسیا با 31.6 درصد پربازده ترین صندوق با درآمد ثابت بود. گنجینه آینده روشن نیز با اختلاف کمی نسبت به فیروزه آسیا با کسب بازدهی 31.5 درصدی در مقام دوم قرار گرفت.

در میان 20 صندوق مختلط نیز گوهر نفیس تمدن توانست بالاتر از شاخص کل به سرمایه گذاران خود بازدهی بدهد.

محمدرضا معتمد رئیس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در سال 97 ابراز داشت: ساختار صندوق های سرمایه گذاری به گونه ای است که با توجه به این که سرمایه گذاران ممکن است به صورت روزانه واحدهای سرمایه گذاری را خریداری کنند، یا مجددا در ساختار بازار سرمایه آن را به فروش برسانند یا ابطال کنند، مستلزم آن است که به صورت روزانه ، قیمت یا ارزش روز دارایی هایی که در صندوق ها مشخص شده ؛ بر اساس آن خرید یا ابطال صورت گیرد.

وی افزود: نحوه ساختار صندوق های سرمایه گذاری موجب شده تا این نهاد ها متناسب با امیدنامه و اساسنامه خطی مشی خود و این که در چه قالب هایی می توانند سرمایه گذاری کنند را مشخص نمایند. صندوق های سرمایه گذاری به جز مواردی که در اساسنامه و امیدنامه آن ها مشخص شده نمی توانند در جای دیگری سرمایه گذاری داشته باشند.

معتمد در ادامه بیان داشت: نظر به این که در بازارهای مالی ، سرمایه گذاری های مطمئنی داریم که در آن ها نکول اتفاق نیفتاده از جمله اوراق بهاداری که در بازار سرمایه پذیرفته شده اند که ممکن است سهم باشد یا اوراق بدهی یا انواع و اقسام سپرده های بانکی در قالب اوراق بدهی که در بازار سرمایه هستند. صندوق های سرمایه گذاری ملزم هستند که مطابق اساسنامه و امیدنامه ای که دارند در این اوراق سرمایه گذاری کنند و این اوراق نیز مرتبا به صورت اتوماتیک توسط سازمان در حال پایش است که در واقع صندوق ها از این چهارچوب منحرف نشوند.

وی توضیح داد: سرمایه گذاری صندوق ها در بخش هایی انجام می شود که عمدتا در یک حوزه قبلا پذیرش شده و کفایت و قابلیت های آن راستی آزمایی شده است. بنابراین وقتی این اوراق در صندوق های سرمایه گذاری قرار می گیرند و مدیران صندوق ها نیز مجاز به سرمایه گذاری در هر گونه اوراق دیگری نیستند و صرفا باید بر روی اوراق بهادار مشخص و دارای پذیرش در بورس ها سرمایه گذاری کنند، این نوع عملکرد احتمال نکول را بسیار کاهش می دهد.

رئیس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه به سایر انواع صندوق ها اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار «فیکس اینکام» ها و سایر صندوق ها انواع صندوق های جدیدی نیز به وجود آمده اند که شامل صندوق های خطرپذیر یا جسورانه هستند که می توانند در حوزه هایی سرمایه گذاری کنند که آن سرمایه گذاری ها بازدهی بیشتر یا کمتری نسبت به سایر صندوق ها داشته باشند که این موضوع ناشی از ماهیت نوع سرمایه گذاری هایی است که این صندوق های جسورانه می توانند انجام دهند.

او اضافه کرد: به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری در سال 97 هم از لحاظ عملکردی توانستند به نتیجه مطلوبی دست یابند و هم از نظر تحقق وعده ها و پیش بینی هایی که بر اساس امیدنامه به آن متعهد بوده و به سرمایه گذاران وعده داده بودند، موفق عمل کرده و توانستند به اهداف برآورد شده دست یابند.

وی در پایان به چشم انداز شرایط صندوق ها در سال جاری اشاره کرد و ابراز داشت: به نظر می رسد با توجه به این که کماکان نظارت های موجود بر صندوق ها تداوم خواهد داشت و روز به روز نیز این نظارت ها سیستمی تر خواهد شد پیش بینی می کنیم و انتظار داریم که در سال 98 نیز صندوق ها مطابق اهدافی که تعیین کرده اند حرکت نمایند و همچنان بازار مطمئنی برای جذب سرمایه ها باشند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24