Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو با یک رکود تورمی در ماه های تیر و مرداد مواجه خواهد شد. مگر اینکه باز هم یک جهش قیمت گذاری رخ دهد که اگر بخواهیم منطقی به این ماجرا نگاه کنیم نباید دولت اجازه دهد که این جهش قیمتی رخ دهد. تنها راه حل برون رفت از این بحران نیز یک اجماع ملی در سطح دولت، مجلس، خودروسازان بزرگ و قطعه سازان است.

رکود به بازار خودرو هم می رسد؟

بورس24 : امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص چشم انداز این صنعت برای سال 98 گفت: بسیار مهم است که دولت در خصوص نحوه قیمت گذاری درست تصمیم بگیرد. در حقیقت قیمت خودروها باید در حاشیه بازار مشخص شود. برای اینکه به این مهم نیز دست یابد نباید در مقابل حجمه ها کوتاه بیاید چرا که سبب می شود باز هم چالش جدی قیمتی در بازار داشته باشیم. این نخستین چالش و مشکلی است که در سال پیش رو با آن مواجه خواهیم بود.

وی افزود: از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت تحریم های سنگینی است که از جانب دولت آمریکا به ما وارد شده است. بحث این است که چگونه می توانیم به خود کفایی به حد کفایت دست یابیم. چرا که بسیاری از شرکای خارجی ما نیز به این تحریم پیوسته و با ما همکاری نمی کنند. از جمله این شرکا چین را می توان نام برد. چنانچه قرار باشد همچنان تولید خودرو را ادامه دهیم و مشکلات در حاشیه بازار حل شود، به طور قطع نیازمند سرمایه گذاری کلان هستیم.

در بحث تامین سرمایه صنعت خودرو با مشکل مواجه هستیم

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: هم اکنون ما دچار زیان انباشته ای هستیم که از سال گذشته برای ما باقی مانده است. علت آن نیز روش نادرست قیمت گذاری برای خودروها بود. لذا تامین سرمایه لازم و همچنین تمهیدات مورد نیاز به لحاظ فناورانه و ایجاد یک ستاد شبکه ای، بسیار مورد نیاز است. برای تحقق این هدف نیز تلاش و همکاری همه جانبه را می طلبد. در واقع مجموعه ای از عوامل باید با یکدیگر همکاری کنند چرا که قطعه ساز و یا خودرو ساز به تنهایی راه به جایی نخواهند برد.

امیر حسن کاکایی با بیان اینکه باید شبکه ای از قطعات و فناوری ها آماده شود تا تولید صورت بگیرد افزود: چنانچه این روند نقص شود در نتیجه نمی توانیم خودرو مطلوبی نیز تولید کنیم. البته در سال های گذشته نیز در خصوص مباحث مربوط به خودکفایی اقداماتی صورت گرفته است اما از آنجا که معیار، معیار اقتصادی بودن بوده در نتیجه جاهایی که اقتصادی نبوده کاری نیز انجام نشده است. بنابر این لازم و ضروری است که در بخش های غیر اقتصادی این صنعت نیز سرمایه گذاری انجام شود. اما با همه این ها ما مشکل تامین سرمایه نیز داریم که دولت حتما باید در این خصوص برنامه ریزی داشته باشد.

مردم برای سرمایه گذاری خودرو می خرند

وی اذعان کرد: مشکل عمده و بزرگ پیش روی صنعت خودرو که در ماه های آینده شاهد آن خواهیم بود رکود همراه با تورم است. چرا که با توجه به افزایش قیمت خودرو به همان میزان توان خرید مردم افزایش نیافته است. اینکه شاهدیم مردم همچنان خودرو خریداری می کنند نیز به دلیل سرمایه گذاری بوده است. چنانچه قیمت گذاری درست صورت بگیرد کسی به دلیل سرمایه گذاری و سوددهی خودرو خریداری نمی کند. بنابر این به تدریج میزان خرید نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: صنعت خودرو با یک رکود تورمی در ماه های تیر و مرداد مواجه خواهد شد. مگر اینکه باز هم یک جهش قیمت گذاری رخ دهد که اگر بخواهیم منطقی به این ماجرا نگاه کنیم نباید دولت اجازه دهد که این جهش قیمتی رخ دهد. تنها راه حل برون رفت از این بحران نیز یک اجماع ملی در سطح دولت، مجلس، خودروسازان بزرگ و قطعه سازان است. اگر این اجماع صورت نگیرد و همچنان بخواهند مانند گذشته به صورت مجزا اهداف خود را پیش ببرند به هیچ وجه موفق نخواهند بود. در حقیقت به قدری این مشکلات بزرگ هستند که بعید می دانم کسی به تنهایی بتواند از این چالش های بزرگ عبور کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24