Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این شرکت در شرایط عادی خود قرار دارد و صف خرید این مجموعه ناشی از عرضه و تقاضایی است که به دلیل گمانه های مثبت در میان اهالی بازار سرمایه اتفاق می افتد... همچنین اهالی بازار فکر می کنند، شرکت به تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام خواهد کرد و با توجه به این که ارزش جایگزینی شرکت های سیمانی بالا است، معامله گران نسبت به خرید سهام سیمانی از جمله سیمان تهران اقدام می کنند...

دلیل صف خرید سیمان تهران ؟ آیا این شرکت تجدید ارزیابی دارد؟

بورس24 : سهام سیمانی از اواخر سال 97 مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت ، سیمان خوزستان و سیمان تهران از جمله این سهم ها بودند.

دلیل این موضوع به مسئله تجدید ارزیابی دارایی ها باز می گردد، همچنین با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد تورم، ارزش جایگزینی این شرکت ها با تغییراتی رو به رو شد ؛ از طرف دیگر ارزان تر بودن سیمان ایران در بازارهای جهانی منجر به جذب بازارهای جدید صادراتی شده است.

یک کارشناس صنعت سیمان در این خصوص به بورس24 توضیح می دهد.

علی محمد بد کارشناس صنعت سیمان و عضو سابق هیئت مدیره شرکت سیمان تهران ( این چهره تا هفته های آخر سال 97 عضو هیات مدیره ستران بود) در گفت و گو با بورس24 در خصوص دلیل صف خرید این سهم و برنامه های آن بیان داشت: این شرکت در شرایط عادی خود قرار دارد و صف خرید این مجموعه ناشی از عرضه و تقاضایی است که به دلیل گمانه های مثبت در میان اهالی بازار سرمایه اتفاق می افتد. همچنین اهالی بازار فکر می کنند، شرکت به تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام خواهد کرد و با توجه به این که ارزش جایگزینی شرکت های سیمانی بالا است، معامله گران نسبت به خرید سهام سیمانی از جمله سیمان تهران اقدام می کنند. لازم به ذکر است که فعلا سیمان تهران برنامه ای برای این موضوع ندارد و در صورت قطعی شدن قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: در صنعت سیمان کشور، ظرفیت تولید کل کشور در سال، 85 میلیون تن بوده که بالای 60 میلیون تن را می توان صادر کرد یا در بازار داخل به فروش رساند که حدود 50 میلیون تن مصرف داخل و مابقی صرف صادرات می شود، اما آنچه که اتفاق افتاده در سال 98 برای سیمان ایران مشتریان عدیده ای پیدا شده که از جمله آن ها می توان به چین، هند، ازبکستان، افغانستان و بنگلادش اشاره کرد. دلیل این افزایش تقاضا برای خرید از خارج نیز به افزایش قیمت جهانی انرژی مربوط است که این موضوع باعث می شود تا قیمت فولاد و سیمان با رشد در دنیا رو به رو شود و از آنجایی که قیمت سیمان ایران از قیمت جهانی آن در بازار صادراتی ارزان تر است، تقاضای زیادی پیدا کرده است.

دردسرهای حمل و نقل

بد ادامه داد: آنچه که شرکت ها با آن رو به رو هستند مسئله حمل بوده که هزینه آن بسیار بالا رفته و ممکن است شرکت هایی که محل کارخانه شان از مبادی صادرات دور باشند، از صادرات به نقاط دوردست منصرف شوند، اما در این میان شرکت های سیمانی که نزدیک مرزهای جنوبی قرار دارند از این مزیت برخوردارند که بتوانند با هزینه حمل کمتری اقدام به صادرات به بازارهای جدید صادراتی نمایند، اما در مورد سیمان تهران چون در بزرگترین بازار مصرف کشور قرار دارد، هزینه حمل کمتر و مقدار فروش بیشتری را می تواند داشته باشد.

وی با اشاره به بازار داخل عنوان کرد: از آنجایی که بودجه سال 98 پولی برای بودجه عمرانی در نظر نگرفته ، چندان امیدی برای توسعه ساخت و ساز و رشد فروش در بازار داخل در سال 98 نسبت به 97 وجود ندارد. اما همان طور که گفته شد، شرکت هایی که در نزدیک مرزها قرار دارند می توانند بازارهای جدید صادراتی را در اختیار بگیرند.

افزایش نرخ سیمان در اردیبهشت

این عضو انجمن صنفی سیمان خبر داد: لازم به ذکر است آنچه که اتفاق خواهد افتاد رشد قیمت سیمان داخلی به دلیل رشد در قیمت های صادراتی است که به نظر می رسد در اردیبهشت ماه قیمت سیمان با افزایش چند درصدی در بازار داخل رو به رو باشد.

علی محمد بد تاکید کرد: قیمت جهانی سیمان به ازای هر تن 60 دلار است که قیمت سیمان ایران چه در بازار داخل و چه در بازار جهانی با آن تفاوت داشته و کمتر بوده به گونه ای که در بازار داخل این رقم حدود 150هزار تومان است.

این کارشناس صنعت سیمان در خصوص ظرفیت شرکت های سیمانی نیز خاطر نشان کرد: به دلیل تحریم هایی که وجود دارد، شرکت ها به سختی قطعات خود را وارد می کنند و به همین دلیل و همچنین مشکلات نقدینگی نمی توانند با 100 درصد ظرفیت خود فعالیت نمایند و خواه ناخواه ظرفیت این شرکت ها کمتر شده و یا ثابت می ماند. اما این موضوع با هماهنگی و توافق بین شرکت های فعال در صنعت می تواند مدیریت قیمت شود تا آن را افزایش دهند تا سود شرکت ها به دلیل کاهش تولید تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: در دنیا 30 درصد بهای تمام شده سیمان، انرژی بوده و از آنجایی که قیمت انرژی و نفت رو به رشد است، می تواند مزیت نسبی برای صادرات سیمان ایران به وجود آورد و با تقاضا از سمت بازار صادراتی به شرکت های سیمانی و همچنین هماهنگی بین شرکت ها برای بالا بردن قیمت، شرکت ها می توانند فروش خوبی را برای صادرات و همچنین بازار داخل رقم بزنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24