Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک کارشناس اقتصادی: افزایش قیمت‌های ناشی از افزایش مالیات بر کالاها و خدمات و مالیات بر ارزش افزوده اولین چالش تولیدکنندگان در سال جدید است که باعث افزایش هزینه تولید برای آنها خواهد شد.

تکرار سریال مالیات ستانی از تولید کننده ؛ بخش غیر شفاف اقتصاد هم معاف...

بورس24 : یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از افزایش هزینه‌های تولید در بودجه ۹۸ گفت: بار اصلی مالیات بر دوش تولیدکنندگان است در حالی که سوداگران از پرداخت مالیات مصونیت دارند.

برای رونق تولید برخی از کارشناسان معتقدند بایستی هزینه‌های تولید را کاهش داد در این رابطه برخی از کارشناسان لایحه بودجه 98 را خلاف این خواسته دانسته و در مورد تبعات افزایش هزینه‌های تولید هشدار داده‌اند که هیچ تناسبی با رونق تولید ندارد، در این رابطه با دکتر محمد شهابی فرد، استاد و پژوهشگر مرکز دین اقتصاد گفت‌وگو کردیم؛

وی با اشاره به ضرورت اصلاحات بودجه در راستای حمایت از تولید داخلی گفت: نگاه حاکم بودجه امسال در مواجهه با تولید داخلی نگاه حمایت و دستگیری از کالای داخلی نیست.

بار اصلی مالیات بر دوش تولیدکنندگان و استمرار مصونیت مالیاتی دلالان و سوداگران

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از رویه مالیاتی بودجه 98 گفت: مقایسه مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر کالاها و خدمات، مالیات بر مشاغل و مالیات بر کارکنان بخش خصوصی در کلیات لایحه بودجه 98 نسبت به کلیات لایحه بودجه 97 به‌خوبی نشاندهنده این است که امسال نیز بار اصلی مالیات بر دوش تولیدکنندگان است تا دلالان و سوداگران بازار که امسال نیز مصون از هرگونه قانون مالیاتی هستند.

شهابی فرد افزود: افزایش قیمت‌های ناشی از افزایش مالیات بر کالاها و خدمات و مالیات بر ارزش افزوده اولین چالش تولیدکنندگان در سال جدید است که باعث افزایش هزینه تولید برای آنها خواهد شد.

واردکنندگان ذی‌نفع اصلی افزایش هزینه‌های تولید

وی چالش دیگر تولیدکنندگان داخلی را افزایش نرخ ارز و در نهایت افزایش نرخ بهره که به‌پشتوانه افزایش تورم همواره خود را تعدیل و افزایش می‌دهد دانست و افزود: ذی‌نفع اصلی افزایش هزینه‌های تولید واردکنندگان هستند.

این پژوهشگر اقتصادی با انتقاد از اینکه در بودجه امسال علی‌رغم اینکه مالیات بر شرکتهای دولتی کاهش یافته مالیات از تولیدکنندگان افزایش یافته است گفت: مقامات اقتصادی کشور بایستی پاسخگو باشند که چرا در سال رونق تولید داخلی سطح مالیات از شرکتهای دولتی، مالیات بر واردات و مالیات بر نقل و انتقال املاک که بیشتر منابع سوداگری و غیره است بسیار پایین‌تر از مالیات تولیدکنندگان می‌باشد.

وی با ابراز اینکه هزینه‌های تولید امسال به‌جهت افزایش مالیاتها چند درصدی افزایش خواهد داشت گفت: مالیات بر کارکنان بخش خصوصی 12 درصد، مالیات بر مشاغل 62 درصد، مالیات بر کالاها و خدمات 30 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 30 درصد افزایش داشته است، بر این اساس تنها از منظر مالیات، هزینه‌های تولید با توجه به مالیات بر کارکنان خصوصی و مالیات بر مشاغل بر اساس نقشی که نیروی کار در هزینه‌های تولید بخش خصوصی دارد افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

شهابی فرد با اشاره به عامل دیگری که باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود گفت: حق بیمه سال آینده نیز باعث افزایش هزینه تولید خواهد شد چرا که حق بیمه بر اساس کلیات لایحه بودجه 98 نسبت به کلیات لایحه بودجه 97، 26 درصد افزایش داشته است.

این کارشناس اقتصادی عامل سومی را که باعث افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری می‌شود افزایش قیمت حامل‌های انرژی دانست و اضافه کرد: درآمد فروش انرژی به داخل به‌میزان 15 هزار میلیارد تومان در سال جاری رشد کرده است.

وی با توجه به استدلال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای بیان ثبات قیمت حامل‌های انرژی که بر اساس لایحه بودجه 98 ارائه داد گفت: منابع هدفمند کردن یارانه‌ها در قانون بودجه سال 1397، 98 هزار میلیارد تومان و در لایحه بودجه سال 1398 برابر 142 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. تفاوت این دو رقم (43 هزار میلیارد تومان) تقریباً معادل رقمی است که تحت عنوان دریافتی حاصل از فروش صادرات فراورده‌های نفتی در لایحه بودجه 98 ارائه شده است.

شهابی فرد افزود: با توجه به آنکه دریافتی حاصل از فروش صادراتی فراورده‌های نفتی طبق لایحه 1397 نزدیک به پانزده هزار میلیارد تومان بوده است می‌توان گفت نزدیک به 28 هزار میلیارد تومان از نزدیک به 44 هزار میلیارد تومان افزایش منابع هدفمند کردن یارانه‌ها مربوط به افزایش نرخ ارز می‌باشد و مابقی که نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان است، از محل افزایش درآمد فروش انرژی به داخل است.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از رویه‌ای که نگاه درآمدی به هزینه‌های تولید دارد گفت: وقتی به‌ازای 15 هزار میلیارد تومان افزایش درآمد فروش داخلی انرژی، پیش‌بینی نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان هزینه صورت می‌گیرد گویی افزایش هزینه‌های تولید یک دستاورد برای مجریان بوده است.

شهابی فرد با تصریح بر اینکه ضرورت دارد کمیسیونی در مجلس شورای اسلامی پیگیر رونق تولید در کشور باشد و قوانین و بودجه را بر اساس آن اصلاح کند گفت: مثلاً مجلس می‌تواند لایحه بودجه 98 را در مسیر مقدم کردن حمایت بر مالیات اصلاح؛ و بدین منظور ردیفی برای حمایت بلاعوض سالیانه از شرکتهای دانش‌بنیان با قید تولید انبوه از طریق اختصاص ردیف بودجه‌ای در قالب کمکهای بلاعوض یا رفاه اجتماعی به صندوق نوآوری و شکوفایی منظور شود و این صندوق را متعهد سازد در مسیر انبوه‌سازی تولید شرکت‌های دانش‌بنیان به‌همراه کمک به کاهش قیمت در اولویت‌های تولیدی که آن را بیان می‌کند حمایت بلاعوض انجام دهد، ضمناً منابع تعریف‌شده برای این ردیف از محل درآمدهای مالیاتی تعریف نشده و با آن تعریف که از علت کاهش ارزش پول تعریف شد نسبت به تأمین مالی این ردیف اقدام کند.

وی با بیان اینکه مجلس بایستی مانع افزایش منابع هدفمندی از محل افزایش درآمد فروش داخلی انرژی گردد گفت: منابع تأمین مالی یارانه نان و خرید تضمینی گندم از محل اعتباردهی برای افزایش هزینه‌های تولید بیرون آمده و در ارقام یارانه یا حمایت‌های بلاعوض و یا رفاه اجتماعی با منابع ناشی از اصلاح سیاست پولی قرار می‌گیرد. نسبت به تغییر منابع دریافتی حاصل از مالیات‌ها بر تولید نیز بایستی به‌صورت مشابه اقدام انجام شود.

منبع :تسنیم

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24