Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

می دانید که مالیات فروش سهام از اول سال جدید شده نیم درصد... پارسال شورای عالی هماهنگی اقتصادی این نیم درصد را کرده بود یک دهم درصد... حالا ، از سرانجام این معافیت مالیاتی جذاب خبری نیست و صندوق های سرمایه گذاری و سایر بازیگران بازار سرمایه دچار درد سر شده اند...

دردسرهای برگشت مالیات فروش سهام به نیم درصد برای صندوق ها و معاملات الگوریتمی

بورس24 : شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه، طبق آنچه در گذشته نیز مطرح شد، در میانه سال 1397 به منظور کاهش هزینه خرید و فروش سهام و حق تقدم، نرخ مالیات را از 0.5 به 0.1درصد کاهش داد. این مصوبه برای همه بازیگران حقیقی و حقوقی جهت تمرکز در بازار سهام جذاب بود.

اما، از آنجایی که چندان شفاف به تاریخ انقضای این مصوبه اشاره نشده، بسیاری از شرکت های سبد گردان و تامین سرمایه ها سال 98را با در نظر گرفتن ادامه برخورداری از این معافیت آغاز کردند، در حالی که طبق قانون مالیات ها ، در سال جدید ، فروش سهام در بورس با پرداخت مالیات 0.5 درصدی امکان پذیر است و مصوبه سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی منقضی شده است.

احمد کوچکی، مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه تمدن در خصوص افزایش مالیات خرید و فروش سهام در سال 98 و بازگشت به روال سال های گذشته به خبرنگار بورس24 گفت: آن چه که می توان از انتظارات و عملکرد بازار برداشت نمود این موضوع است که بازار انتظار داشت این معافیت مالیاتی به سال 98 نیز تسرّی یابد.

وی گفت: با توجه به عدم اطلاع رسانی در پایان سال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، این ذهنیت در بازار ایجاد شد که این رویه مالیاتی تداوم خواهد داشت.

صندوق ها به مشکل خوردند

به گفته وی، فارغ از تبعات تغییر مالیات بر روند معاملات و جوّ بازار، عدم آگاهی به موقع فعالان بازار نسبت به این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی از نهادهای مالی شده است ؛ برای مثال با توجه به عدم آگاهی شرکت های نرم افزاری از این تغییرات، محاسبات برخی از صندوق های مشترک در هفته ابتدایی سال جدید با مشکل مواجه شده که در برخی از موارد مدیران صندوق ها ناگزیر به اصلاح آن ها شدند.

وی ادامه داد: با توجه به این که در حال حاضر در پرتفولیوی بیشتر صندوق های با درآمد ثابت ، سهام وجود دارد، اثر تغییر مالیات بر روی بازدهی صندوق ها قابل توجه بوده و می تواند مشکلاتی را برای آن ها ایجاد کند.

مالیات کم ، معاملات الگوریتمی را جذاب کرده بود

کوچکی گفت: با توجه به واکنش مثبت بازار در زمان کاهش مالیات معاملات، می توان انتظار داشت که با افزایش مجدد آن بازار واکنش منفی نسبت به این موضوع داشته باشد. همچنین کاهش فاصله بین خالص ارزش خرید و فروش به واسطه تغییر مالیات منجر به برانگیخته شدن برخی معاملات در بازار شد که نتیجه آن افزایش حجم معاملات و عمق بازار بود که نتیجه مثبتی برای این موضوع تلقی می شود. برای مثال ؛ معاملات الگوریتمی با فرکانس بالا که به تازگی در بازار شکل گرفته و می تواند چشم انداز مثبتی برای آینده بازار ایجاد کند در شرایط کاهش مالیات از عملکرد بهتری برخوردار بودند.

مدیر سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن ادامه داد: با توجه موارد ذکر شده انتظار می رود سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اطلاع رسانی بیشتر در خصوص این گونه تغییرات، اهتمام لازم در راستای مذاکره با نهادهای ذیربط جهت کاهش مالیات را داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24